Třinec v ČR vládne elektromobilitě, převzal deset elektrobusů

Třinec v ČR vládne elektromobilitě, převzal deset elektrobusů
4
  • Zakázka na veřejnou dopravu měla cenu 135 milionů korun
  • Náklady na kilometr ujetý elektrobusem činí 2 koruny, u dieselového autobusu je to 9 korun

V prosinci jsme psali, že veřejnou soutěži na 135milionovou zakázku na elektrobusy vyhrála společnost Škoda Electric. Město je mělo obdržet v březnu tohoto roku a také se tak stalo. Deset nových kousků posílí třineckou městskou dopravu a nahradí klasické dieselové autobusy.

„Pořídili jsme je hlavně s ohledem na jejich vliv na životní prostředí, Ekologie byla hlavním důvodem pro jejich nákup. Do budoucna chceme, aby se elektromobilita rozšířila v Třinci co nejvíce,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. Obyvatelé Třince si mohli autobusy prohlédnout a projet se na elektromotorce. Elektrobusy čeká práce na linkách o délce 110 až 150 kilometrů. Každý z autobusů dostal SPZ s prvními písmeny 1TE, které mají značit první třinecký elektrobus.

Nabíjecí stanice v Třinci postavila společnost ČEZ. Tamní nabíjecí depo disponuje deseti nabíjecími stanicemi, což je český rekord. Nabití při jejich využití potrvá 6 až 8 hodin.

Třinec rozhodně nechce zůstat u deseti elektrobusů, největší překážou je však cena. Zatímco klasický autobus stojí okolo pěti milionů, elektrobus přijde na třináct. Koupi proto musela pomoci dotace. „Od začátku do konce to trvalo rok a tři čtvrtě,“ shrnuje Pavla Struhalová, ředitelka Arriva Morava, a dodává: „Dívali se na nás jako na pošetilce. Ale podpořilo nás jak město, tak výrobce, který vozy na vlastní riziko vyrobil. Teprve minulý týden se totiž rozhodlo o udělení dotace. Žádosti se přitom podávaly v červenci minulého roku. Do minulého týdne jsme tak nevěděli, zda dotaci dostaneme.“ Odměnou je ekologičtější provoz. Cena za kilometr v případě elektrobusu je zhruba o sedm korun nižší, bez dotací by se však pravděpodobně nákup elektrobusu finančně nevyplatil.

Elektrobusy začínají být moderní, Hradec Králové plánuje do konce roku 2018 získat 20 ekologických strojů veřejné dopravy.

Zdroje: ostrava.idnes.cz, skoda.cz

Diskuze ke článku
Jirka
Příplatek 8,5 milionu za 200 kWh baterii? Za to jsou celé tři 100kWh Tesly a ještě něco zbyde :).
Peppa
Deset nových kousků posílo třineckou městskou dopravu a nahradilo ...

Ony už pár dní jezdí :)
bat
Jaká je životnost baterií, kolik stojí výměna a jaké jsou celkové náklady na provoz autobusu na bateri ve srovnání s klasickým autobuses za celou jejich životnost?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze