Nově zkonstruovaný systém čištění výfukových plynů, uložený v blízkosti motoru, zajistí v kombinaci s dvojitým vstřikováním AdBlue v modelech Multivan, Transporter, Caravelle a California více než 50% snížení emisí NOx (testováno ve zkušebním cyklu RDE) a v průměru o 0,5 litru na 100 kilometrů nižší spotřebu paliva. Od 1. ledna 2021 totiž platí pro osobní a lehké užitkové vozy v EU nová emisní norma se složitým označením EU6d-ISC-FCM, zkráceně EU 6 AP. U modelové řady Volkswagen T6.1 zahrnující nejrůznější verze, které mohou být provozovány při celkové hmotnosti soupravy až 5,3 tuny (vozidlo s plnou zátěží plus nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu), jsou technická opatření zajišťující splnění legislativních požadavků mimořádně náročná.
U motorů řady EA288Nutz byly realizovány rozsáhlé technické změny, aby splňovaly přísnější kritéria bez negativního vlivu na provozní vlastnosti. Hlavní změnou bylo přemístění systému čištění výfukových plynů z prostoru pod podlahou do blízkosti motoru (odtud akronym MAR), kde může využívat odpadní teplo k výrazně rychlejšímu spuštění procesu přeměny oxidů dusíku. Mezi další konstrukční opatření patří nová vstřikovací soustava, nové turbodmychadlo, třífázový systém recirkulace výfukových plynů a poprvé v koncernu Volkswagen použitý systém DeNox 5.3. Druhý katalyzátor SCR se nachází pod podlahou. V důsledku větší vzdálenosti od motoru do něj vstupují chladnější výfukové plyny.
Díky tomuto uspořádání pracuje v závislosti na provozních podmínkách vždy alespoň jeden katalyzátor v optimálním teplotním rozsahu, čímž je zaručeno mimořádně účinné čištění výfukových plynů. Nejvyšší možné účinnosti se tak dosahuje i při vysokém zatížení, například při jízdě s přívěsem nebo ve vysokých rychlostech na dálnici. Transporter je prvním užitkovým vozem, který používá techniku čištění výfukových plynů, umístěnou blíže motoru, známou dosud jen z osobních vozů. Dosavadní velmi vysokou účinnost se tím podařilo ještě výrazně zvýšit, a to především v městském provozu.
Důsledné zdokonalení systémů recirkulace výfukových plynů, které kombinují nízkotlaký a vysokotlaký okruh, přispělo k tomu, že při spalování vzniká nejnižší možné množství škodlivin. Inženýři značky Volkswagen Užitkové vozy z oddělení vývoje agregátů snížili také spotřebu paliva, a to nově koncipovanými turbodmychadly. Napříč všemi variantami pohonu a výkonovými verzemi se rozsáhlými technickými opatřeními snížila spotřeba paliva v průměru o 0,5 litru nafty na 100 kilometrů. Úspora paliva u jednotlivých modelů závisí na zvolené karoserii a druhu pohonu. T6.1 je prvním modelem koncernu Volkswagen, v němž nalézá uplatnění systém DeNox 5.3 s nejnovější technikou katalyzátorů SCR.
Časem se tento systém dostane i do užitkových variant
Jeho součástí je také systém TwinDosing, který podle potřeby vstřikuje AdBlue do výfukové soustavy na dvou místech. Současně s tím se zvětšil objem nádrže na AdBlue na 27 litrů, tedy na téměř dvojnásobek. Vzhledem k tomu, že se navzdory účinnější přeměně oxidů dusíku a dvojitému vstřikování pohybuje spotřeba AdBlue na dosavadní úrovni, umožňuje tato konstrukční změna mnohem delší dojezd bez doplňování. U agregátu BiTurbo, vybaveného navíc novou vstřikovací soustavou, která pracuje s tlakem 2 500 barů, se dokonce podařilo zvýšit maximální výkon ze 146 kW/199 k na 150 kW/204 k.
U všech ostatních výkonových verzí motoru 2.0 TDI zůstává výkon po přechodu na novou generaci motorů EA288NutzMAR beze změny na hodnotách 66 kW/90 k, 81 kW/110 k a 110 kW/150 k. Na stejné úrovni zůstaly i jízdní výkony. V rámci modelové řady T6.1 se touto novou technologií zatím chlubí jednotka 2.0 TDI 110 kW/150 k pro osobní modely. Užitkové varianty a všechny ostatní výkonové stupně budou postupně následovat.