Toyota pokračuje v úsilí uvést baterie s pevným elektrolytem na trh mezi prvními, potrvá to ovšem ještě nejméně dva roky. Právě v roce 2027 by prý Toyota mohla s touto důležitou novinkou přijít a následně od roku 2028 rozjet velkoobjemovou produkci baterií s pevným elektrolytem. Ty by měly být lehčí, bezpečnější a schopné rychlejšího nabíjení ve srovnání s dnešními články. Jenže jejich výroba je složitá a zatím i drahá, takže by zatím nebyly konkurenceschopné. Proto hned několik společností včetně Toyoty pokračuje v intenzivním vývoji, přičemž soudě podle počtu patentů má právě Toyota před ostatními náskok. Japonská automobilka už před časem prohlásila, že baterie s pevným elektrolytem nasadí přednostně do hybridů, kde stačí menší kapacity, u nichž by vyšší cena nemusela tolik vadit.
V rámci příprav uzavřela Toyota důležitou dohodu se společností Sumimoto Metal Mining o společném vývoji katodových materiálů a jejich následných dodávkách přednostně pro Toyotu se zahájením v dubnu 2028. Tento důležitý kontrakt navazuje na dřívější smlouvu s petrolejářskou firmou Idemitsu Kosan o dodávkách pevného elektrolytu, tvořeného sulfidem lithným. Ten by měl mít klíčový podíl na všech slibných vlastnostech nového druhu baterie.
V tuto chvíli však není vůbec jasné, kdo se stane lídrem v jeho uvádění na trh. O totéž se totiž snaží kromě jiných i BMW a Honda, velkou neznámou jsou pak čínské společnosti, o nichž je poměrně obtížné zjistit jakékoliv relevantní informace. Pouze automobilka Nio nabízí takzvanou polotuhou baterii do modelů ET5 a ET7, avšak pouze k pronájmu. Její cena totiž v tuto chvíli dosahuje stejné výše, jako hodnota samotného auta.
Rychlý vývoj konvečnních li-ion baterií a neustálé posouvání termínů uvedení tuhých elektrolytů jim také moc nepomáhají, zůstává tedy otázkou, zda půjde o takový přelom, jak jsme čekali před pěti lety.
