😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Toyota má novou technologii baterií. Elektromobily by mohly mít delší dojezd

Toyota má novou technologii baterií. Elektromobily by mohly mít delší dojezd
  • Toyota ve spolupráci s australskou univerzitou vytvořila nové elektrolyty
  • Ty jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu
  • Většina elektromobilů i chytrých telefonů používá lithium-iontové baterie

Moderní baterie mají mít větší kapacitu a být i více bezpečnější, alespoň podle vědců z Toyoty Research Institute North America a australské univerzity Monash. Spolupráce vedla k vytvoření nových elektrolytů. Ať už se bavíme o smartphonech, noteboocích či elektromobilech, tak téměř většina využívá lithium-iontové baterie. Jsou tvořeny grafitovou anodou a katodou s obsahem kobaltu. Elektrolyty, které se v nich používají, jsou těkavé a hořlavé organické látky. Nové elektrolyty, které vyvinuli odborníci z TRINA a Univerzity Monash, jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu baterií.

Toyota Prius

Nové řešení Toyoty představují elektrolyty, které nejsou těkavé, jsou elektrochemicky stabilní a lze je využívat mimo jiné v lithium-iontových, hořčíkových nebo nikl-metal hydridových akumulátorech. Díky nim bude možné zvýšit výkon hybridních aut či dojezd elektromobilů na jedno nabití a mobilní telefony či notebooky budou schopny déle pracovat bez připojení ke zdroji elektřiny.

Nové materiály jsou založeny na iontech tvaru pravidelného dvacetistěnu, konkrétně aniontech kyseliny karboranové, tvořených hlavně borem a chlórem. Poslední výzkumy ukázaly, že jsou tyto materiály vysoce stabilní a naleznou využití i jinde než v lithium-iontových bateriích,” vysvětluje Rana Mohtadi, vedoucí projektu a jedna z hlavních představitelek týmu vědců Toyota Research Institute North America. „Prokázali jsme, že nové elektrolyty zvyšují výkonnost hořčíkových a lithiových baterií,” píše ve zmíněném časopise profesor Doug MacFarlane z Monash School of Chemistry. „Tyto superstabilní elektrolyty umožňují zvýšit energetickou kapacitu baterií.”

V současnosti Toyota ve většině hybridů využívá svoje nikl-metal hydridové trakční akumulátory. Mají sice nižší kapacitu než lithium-iontové baterie, ale Toyota je používá v sériové výrobě už více jak 20 let, což má jistě své důvody.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze