Toyota má novou technologii baterií. Elektromobily by mohly mít delší dojezd

Toyota má novou technologii baterií. Elektromobily by mohly mít delší dojezd
  • Toyota ve spolupráci s australskou univerzitou vytvořila nové elektrolyty
  • Ty jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu
  • Většina elektromobilů i chytrých telefonů používá lithium-iontové baterie

Moderní baterie mají mít větší kapacitu a být i více bezpečnější, alespoň podle vědců z Toyoty Research Institute North America a australské univerzity Monash. Spolupráce vedla k vytvoření nových elektrolytů. Ať už se bavíme o smartphonech, noteboocích či elektromobilech, tak téměř většina využívá lithium-iontové baterie. Jsou tvořeny grafitovou anodou a katodou s obsahem kobaltu. Elektrolyty, které se v nich používají, jsou těkavé a hořlavé organické látky. Nové elektrolyty, které vyvinuli odborníci z TRINA a Univerzity Monash, jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu baterií.

Toyota Prius

Nové řešení Toyoty představují elektrolyty, které nejsou těkavé, jsou elektrochemicky stabilní a lze je využívat mimo jiné v lithium-iontových, hořčíkových nebo nikl-metal hydridových akumulátorech. Díky nim bude možné zvýšit výkon hybridních aut či dojezd elektromobilů na jedno nabití a mobilní telefony či notebooky budou schopny déle pracovat bez připojení ke zdroji elektřiny.

Nové materiály jsou založeny na iontech tvaru pravidelného dvacetistěnu, konkrétně aniontech kyseliny karboranové, tvořených hlavně borem a chlórem. Poslední výzkumy ukázaly, že jsou tyto materiály vysoce stabilní a naleznou využití i jinde než v lithium-iontových bateriích,” vysvětluje Rana Mohtadi, vedoucí projektu a jedna z hlavních představitelek týmu vědců Toyota Research Institute North America. „Prokázali jsme, že nové elektrolyty zvyšují výkonnost hořčíkových a lithiových baterií,” píše ve zmíněném časopise profesor Doug MacFarlane z Monash School of Chemistry. „Tyto superstabilní elektrolyty umožňují zvýšit energetickou kapacitu baterií.”

V současnosti Toyota ve většině hybridů využívá svoje nikl-metal hydridové trakční akumulátory. Mají sice nižší kapacitu než lithium-iontové baterie, ale Toyota je používá v sériové výrobě už více jak 20 let, což má jistě své důvody.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze