Vmoto Stash
test

Vmoto Stash

Nový bestseller na trhu?
11

Vmoto a Super Soco jsou dva výrobci elektrických motocyklů, kteří nedávno spojili své síly. Tímto spojením vytvořili silnější a komplexnější značku. Cílem fúze bylo posílit jejich pozici na trhu a sdílet technologické a designové inovace. Díky této spolupráci mohou obě společnosti lépe konkurovat a nabídnout zákazníkům širší a inovativnější sortiment elektrických motocyklů a skútrů. Stash je přitom prvním výplodem této fúze. Vypadá to na zářnou budoucnost?

Fúze dvou velkých firem vyrábějících elektrické motocykly Vmoto a Super Soco byla oficiálně potvrzena na veletrhu EICMA v Miláně 2023, nicméně kooperace firem byla zjevná už minimálně o rok dříve, kde právě na stejném místě mohla veřejnost poprvé spatřit koncept modelu a nové vlajkové lodi Stash. V roce 2023 jsme se mohli seznámit s jeho produkční verzí a českou premiéru si Stash odbyl na brněnském Motosalonu na přelomu března a dubna, od této chvíle byl dodáván do dealerství a je možné si ho zakoupit.

Vmoto Stash – test

Design motorky má na svědomí Adrian Morton, který působil v 90. Letech v Benelli a poté byl dlouhých 20 let šéfdesignér společnosti MV Agusta. Designově se také podepsal na zakázkových motocyklech společnosti Vyrus. Tento chlapík se v moto designu opravdu vyzná a na Vmoto Stash je to rozhodně znát. Má sportovní a nijak zvlášť křiklavý design, který upoutá pozornost kolemjdoucích.

Základ 153 kg vážící motorky tvoří trubkový rám s hliníkovými doplňky, na které je uchycena plastová karoserie. I přes značné množství použitých plastů nepůsobí motorka lacině, jen je použita poměrně tenká vrstva laku, proto je náchylnější na poškrábání a zanechávání map, takže je na místě pečovat o motorku opravdu šetrně. Čelní masce dominuje LED světlomet s hexagonovým denním svícením, na které plynule navazuje drobný větrný štít. Na řídítkách najdete několik ovládacích prvků, které jsou jednoduše a intuitivně rozmístěny. Najdeme tady také jedinou USB nabíječku, kterou bych čekal spíše v zavazadlovém prostoru, působila na mě, jako že na ni při výrobě inženýři zapomněli a poté ji tam křečovitě umístili, hlavně aby tam byla. Brzdové světlo je také ve tvaru hexagonu a s ostatními tvary na zádi dotváří celkový sportovní dojem.

Sedlo je ve výšce 810 mm, je gelové a střední tuhosti, takže je ideální i pro delší cesty. Madlo spolujezdce je hliníkové, takže je využitelné i při vodění motorky nebo pro přivazování při přepravě, navíc má v sobě předpřipravené šroubení pro uchycení příplatkové výbavy, jako jsou třeba kufry. Rozměry Stashe jsou 2 030 × 810× 1 100 mm, takže se jedná o motorku se standardními rozměry, jen s mými 193 cm působí poměrně malým dojmem. To ale pro jezdce, kteří měří do 185 centimetrů, nepředstavuje žádný problém. Stupačky jsou umístěny relativně nízko, kvůli pohodlnější jezdecké pozici na delší vzdálenosti, a proto se mi často stávalo, že jsem je brousil při nepříliš ostrých náklonech a na pneumatikách zůstávala stále rezerva do krajů.

Čím Stash určitě vyčnívá nad ostatní konkurenty, to je bezesporu úložný prostor, který je zatím největší, jaký jsem na motorce kdy viděl. Otevírá se buď za pomoci aplikace, nebo klíčkem na levé straně pod sedlem. Záměrně je vytvarován tak, aby se do něj dala umístit otevřená helma, moje integrální, velikosti S, se tam nevešla ani bez kšiltu. Přesný objem v litrech se mi nepodařilo dohledat, ale můj odhad je mezi 30 až 35 l. Ložná plocha a okraje uvnitř úložného prostoru jsou pokryty jemným semišem, aby se předešlo řinčení převážených předmětů. Musím ale přiznat, že použitý semiš bude velice náchylný na poničení.

Čím Stash určitě vyčnívá nad ostatní konkurenty, to je bezesporu úložný prostor

Víko úložného prostoru je částečně průhledné skrze zatmavený plast, takže když něco hledáte a nejste si jisti, tak můžete nakouknout skrze víko a nemusíte například pracně hledat klíčky kvůli otevření. Při zavírání víka doporučuji zacházet opatrně, v pantu je menší vůle a když víko necestuje při zavírání přesně, tak se o sebe plasty odírají a škrábou, zároveň jsou na víku designové ploutvičky, které ho dělají širším, proto je nutné mít řídítka vždy rovně, protože víko do nich jinak naráží, a tím se opět škrábe. Kvůli vodotěsnosti je nutné na víko při zavíraní zatlačit silněji, ať zobáček zaklapne.

Technika a komponenty

Barevný LCD displej je velice dobře čitelný i na přímém slunečním světle. Můžete si na něm zvolit ze dvou přednastavených grafických zobrazení informací o jízdě a motocyklu, dále zde máte možnost nastavení systému a zobrazení. Jedna z možností vás informuje o teplotě a tlaku v pneumatikách, další vám umožní vypnout/zapnout kontrolu trakce. Celkové grafické zpracování je jednoduché a líbí se mi. Nejlepší funkce, kterou displej nabízí, je propojení s mobilním telefonem a zrcadlení displeje telefonu skrze aplikaci Carbit Ride. Při propojení s telefonem se vám na displeji zobrazí mapa navigace, která je jedna z nejlepších, jakou jsem u motorky zaznamenal. V základním menu aplikace si poté můžete zvolit, zda chcete, ať vám chodí na displej notifikace Z jednotlivých aplikací, nebo si zvolit úplné zrcadlení displeje telefonu. Jestliže máte v telefonu funkci rozdělení obrazovky, poté si na displej můžete promítnout i dvě aplikace najednou.

Co se týká použitých komponentů, Stash využívá pouze komponenty lokálních dodavatelů, takže nečekejte žádné světoznámé názvy brzdičů nebo tlumičů. Stash má vpředu i vzadu 17" kola, vepředu široké 2,5", vzadu 3,6", takže přejíždění hrbolů je poměrně komfortní. Přední odpružení se nedá nijak nastavit, zatímco u zadního tlumiče si můžete upravit předpětí pružiny. Odpružení se mi jeví jako drobná slabina celé motorky a bohužel jsem neměl možnost si během krátkého testu změnit tuhost zadního odpružení a i v tom nejměkčím nastavení je tlumič poměrně tvrdý a snadno se dostal až na doraz. Celková nosnost Stashe je 150 KG, což není moc. Já s téměř 100 kg bych musel pečlivě vybírat spolujezdce.

Baterie a nabíjení

Hlavními komponenty jsou ale baterie a motor a ty jsou zatím nejpokročilejší, které kdy firma představila. Jde o první stroj z nabídky, který nemá vyjímatelnou baterii, což umožnilo vylepšit její parametry na 74 V a 97 Ah, tedy nějakých 7,2 kWh, což podle výrobce znamená 180 km dojezdu. Nabíjení je možné výkonem 1 700 W externí nabíječkou, kterou obdržíte k motocyklu, a je otázkou 5,5 hodiny. Jestli se časem dočkáme implementované nabíječky s unifikovaným konektorem, to není zatím známo, ale u motocyklu se zabudovanou baterií by to určitě dávalo smysl.

Motor

Motor Stashe je také nejpokročilejším, který kdy firma použila. Nabízí průběhový výkon 9 kW a v peaku ze sebe vymáčkne až 14,4 kW. Tyto hodnoty znamenají akceleraci z 0 na 50 km/h za pouhé 3,2 s a na 100 km/h se dostanete okolo 10 s. Maximální rychlost je nastavena na 110 km/h a při využití tlačítka Boost až 125 km/h. Motor je vzduchem chlazený a je umístěn v ose zadní kyvky tak, aby při pružení nedocházelo k žádným nežádoucím tenzím na řetězu.

Klíčky můžete nechat doma

Po fúzi Vmoto a Super Soco a s novým motocyklem přišla na svět i nová aplikace Vmoto. Do aplikace si zaregistrujete svůj motocykl pomocí IMEI a pak už jen využíváte výhody. Na domácí obrazovce máte informaci o zbývající kapacitě baterie, o síle signálu GPS a GSM a rozkliknout si můžete i podrobnou mapu polohy motocyklu. Níže na displeji jsou čtyři tlačítka, obdobná jako na klíčku, takže je možné zapínat/vypínat motocykl, otevírat zavazadlový prostor a zapínat alarm. Klíčky tedy můžete nechat klidně doma. Dále v aplikaci můžete najít jezdecké statistiky, historii vašich jízd, podrobné informace o baterii a diagnostiku závad.

Jízdní dojmy

Stash se tváří jako dospělá silniční motorka, ale spíš jde o skútr na steroidech a je znát, že byl koncipovaný pro ježdění po městě a jeho okolí, nikoli na ostrou sportovní jízdu. Nabízené parametry jsou nejen dostačující pro využití na všech typech silničních komunikací, ale už vám zajistí i silný příval zábavy. Akcelerace z 0 na 50 km/h za 3,2 s je návyková záležitost, tím spíš, pokud přecházíte na Stash z nějakého skútru. Jeho agilitu si zamilujete. Ve chvíli, kdy dostanete motorku víc do ruky, tak ve městě neexistuje rychlejší dopravní prostředek. Díky úzkým kolům je velice hravá a protáhnete se všude.

Nabízené parametry jsou nejen dostačující pro využití na všech typech silničních komunikací, ale už vám zajistí i silný příval zábavy.

Za řídítky si budete připadat jako doma, ovládání je přehledné, velice jednoduché a intuitivní. Většina nejdůležitějších funkcí, jako je přepínání jízdních módů a zpátečka, jsou jednoduše na řídítách a nepotřebujete se k nim proklikávat skrze infotainment. Dříve jsem u Super Soca maličko bojoval s udržením stálé rychlosti, protože potenciometr v plynové rukojeti neuměl správně pracovat s úplnými mikropohyby v zápěstí, které jsou potřeba k udržení stálé rychlosti, ale u Stashe je tento problém minulostí, a to nejen díky tempomatu, který se také nachází na řídítkách a funguje bezchybně, ale také zásluhou toho, že plyn reaguje opravdu příkladně i na sebemenší pohyby zápěstím.

Stash má tři jízdní módy a zpátečku. Prvním je Eco s maximální rychlostí 80 km/h, který je naprosto dostačující pro městský provoz, protože agilita se nijak zásadně nemění. Poté je zde Normal s maximálkou necelých 100 km/h a následně Sport s maximální rychlostí 110 km/h a s využitím tlačítka Boost až 125 km/h. Tlačítko Boost slouží právě k dosažení vyšší maximálky, jinak jsem nezaznamenal žádný okamžitý elektrický kopanec, který by vás vystřelil kupředu. Stash má pochopitelně i rekuperaci. Ta je ovšem neměnná. Ve všech módech je stejná, nedá se upravovat a nedá se dokonce ani vypnout. Projev motoru se mi zdál chvílemi maličko hlasitější, obzvlášť jsem si toho všímal při jízdě na tempomat, když jsem začal šplhat do kopce – zvýšil se příkon i hlasitost. Samozřejmě je chod stále tichoučký, jen porovnávám s konkurencí.

Během jízdy se mi párkrát stalo, že jsem chtěl brzdit brzdovou páčkou na noze, která tu ovšem není, takže jsem jen prošlápl do prázdna. Zadní brzda je tady na řidítkách, není to nijak špatně, jen je to další věc odkazující na rodokmen skútrů a je to jen otázka zvyku, Jen si říkám, že s parametry a vzhledem, jaký Stash má, by mohla být klidně na noze. U motorky vážící přes 150 kg určené pro studenty a proplétání městem určitě oceňuji zpátečku. Funguje velice dobře a jednoduše. Na pravém palci stačí stisknout tlačítko „R“ souběžně s tím pootočit plynem a motorka couvá až 5 km/h.

V průběhu testovacího dne jsem ujel něco přes 80 kilometrů a v baterce mi stále zbývalo 53 %, což je perfektní ukazatel, že dojezd se při městském popojíždění snadno vyšplhá až ke 150 kilometrům, ne-li ještě výš.

Za zapůjčení motorky Vmoto Stash děkujeme společnosti Unicooltech, kde si ji můžete pořídit za 195 000 Kč. Unicooltech dále nabízí autorizovaný servis s podporou přímo z továrny, možnost prémiového doručení s náležitým odborným školením daného produktu, servis výjezdovým vozidlem a možnost předváděcích jízd všech modelů.

Technické parametry Vmoto Stash

Maximální rychlost 125 km/h
Maximální dojezd 180 km
Maximální výkon 14,4 kW
Hmotnost 153 kg
Doba nabíjení 5,5 hodiny
Kapacita baterie 7,2 kWh
Cena 195 000 Kč

Slovo na závěr

Stash si můžete pořídit ve třech základních barvách – černá, šedá a modrá. Díky velkému množství dealerství po celém Česku i na Slovensku je dostupnost náhradních dílů skvělá a s tím souvisí i početná základna uživatelů, kteří se na fórech a facebookových stránkách ráda podělí o své zkušenosti. Do technického průkazu se motorka zapisuje do 11 kW, a tím spadá do kategorie A1, B, a proto ji můžete řídit od 16 let, případně s řidičákem na auto. Závidím mladým současnou paletu možností, na trhu nikdy nebylo tolik možností a zábavných produktů a Stash se jednoznačně řadí mezi ty nejlepší. Tuto továrnu na zábavu si můžete pořídit za 195 000 Kč. Jestli se vám to zdá hodně, tak vyšší pořizovací cenu porovnejte s náklady necelých 30 haléřů na kilometr a téměř nulovými náklady za servis. Cena < praktičnost < zábava. Tuto novinku bude možné si naživo prohlédnout a vyzkoušet v rámci plánovaného Elektrofestu v termínu 24. až 25.5. v Pelhřimově, tak si přibalte helmu.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • snadno dostupné náhradní díly a servis
  • propojení s telefonem a aplikace
  • velký úložný prostor
  • pružné zrychlení
  • atraktivní design
Zápory
  • nízká poloha stupaček
  • zadní tlumič
  • zpracování
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 16. 5. 07:50
Nezlobte se na mě, ale působí to na mě jako laciný čínský skůtr, který se obvykle prodává okolo 30 tis. Kč. Tohle má hodnotu dozajista vyšší, určitě dvoj až trojnásobnout. Proto bych viděl cenu podle vzhledu na 99tis. Kč. za jeden kus. Při převzetí dvou kusů naráz tak 91.700 Kč. :-D a motolékárnička k tomu. A pořád bych si asi raději koupil Hondu PCX v emisní normě EUR5, protože bych to měl za 82 tis. Kč a měl poctivou konstrukci bez laciných plastíků. :-D
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 16. 5. 08:39
Ty parametry jsou vazne k placi za ty penize.
Takovej Triumph Speed 400 za 141tis., tomu tohle nemuze vubec konkurovat.

Motorky si budou muset jeste pockat na budouci generace baterii.
Spotrebu maji jako auta, ale baterii na to tak velkou nedostanete a uz vubec ne s kvalitnim chlazenim aby to slo rozumne rychle nabijet.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze