V Rusku a Americe nejoblíbenější a nejprodávanější, v Evropě skoro až vyvrhel. Čím to může být? Na to by nám mohla odpovědět hned první kapitola týkající se vzhledu. Projdete se kolem vozu a víte, že tohle není klasická malá Corolla. Auto je pořádně velké, což Rusům a Američanům imponuje, nám naopak dělá vrásky na čele – s tímhle se vaší ženě bude jen těžko parkovat v přeplněné modré zóně za domem.
Vzhled: konzervativní světoběžník
Americký bestseller budí respekt velkým rozesmátým chladičem, širokými blatníky i delším zadním převisem. Neznalý by na první pohled mohl hádat asijského konkurenta BMW řady 7, Toyota však míří spíš na Škodu Superb nebo Ford Mondeo. Ani nevím, jestli jde o auto hezké, nebo ošklivé, nevzbuzuje prostě tolik emocí, jinak by si jej ani nekoupilo tolik zákazníků po celém světě. Vpředu najdete LED světla, což přidá trošku moderny, jinak je auto designováno přesně tak, aby neurazilo ani za 10 let.
Celkově Camry budí poctivý dojem, možná chybí trošku prémiovosti, ale proto tu máte Lexus. Pokud se vyznáte v rozměrech, určitě se vám bude hodit délka 4 885 mm, šířka 1 840 mm a výška 1 445 mm. Až na výšku je auto větší než Volkswagen Passat. Možná nejdůležitější je ale rozvor náprav 2 825 mm, kde si Passat také neškrtne, vždyť mu chybí 39 mm. Navzdory hybridnímu pohonu se ale může Camry pochlubit slušnou hmotností 1 595 kilogramů.
Technické parametry Toyota Camry (2019) Comfort
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 885 × 1 840 × 1 445 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (131 + 88) kW, 218 (175 + 118) koní |
Baterie | 1,59 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od | 920 000 Kč |
Technika a výbava: spolehlivý šetřílek
Netajím se tím, že když bych vybíral hybrid, budu volit Toyotu. Atmosférický motor s velkým objemem a elektromotor spojený s CVT převodovkou je skvělý recept na malou spotřebu a téměř nesmrtelnost hybridního systému. Automobilka samozřejmě ani zde neudělala výjimku. Řadový čtyřválec s objemem 2 487 ccm a výkonem 177 koní kombinuje svůj výkon s elektromotorem o 88 koních.
Vše je spojeno převodovkou e-CVT, která se chová jako „variátor“. Celkově můžete počítat s 218 koni a díky točivému momentu elektromotoru i s celkem pěknou dynamikou. Na stovku se totiž dostanete během 8,3 vteřiny. Maximální rychlost činí 180 km/h, konkurence to určitě umí lépe. Osobně mi to ale nevadí, ani v Německu nejezdím rychleji než 160 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom mluví o 4,3 litrech benzinu na sto kilometrů, jak na tom je reálná, si povíme později. Baterie má kapacitu zhruba 1,59 kWh a najdete ji pod zadními sedadly. Velké plus má Toyota za to, že baterie neubírá místo v kufru, využívá přitom starší technologie NiMH.
Interiér a infotainment: americká pohoda
Na interiér Toyoty Camry se můžete dívat dvojí optikou. Začněme tím pozitivním: tohle je totiž pravá americká pohádka. Sedadla jsou spíše rozměrnými křesly, do kterých se pokaždé budete těšit. V každém směru máte spoustu místa, a to i na zadních sedadlech. Vše ještě umocňuje světlé čalounění dodávající vzdušnost a punc luxusu. Materiály jsou ve skrze kvalitní a uvnitř se cítíte spíš jako v obýváku u televize než jako v dopravním prostředku.
Vzadu je to snad ještě lepší, pokud si připlatíte rovných 100 tisíc korun za VIP Paket, dostanete například head-up displej, audiosystém JBL s 9 reproduktory, ale především ovládací panel v loketní opěrce. Na něm najdete například polohování zadních sedadel, můžete zde změnit hudbu/hlasitost a ovládnete také zadní elektrickou roletu. Pak už si opravdu můžete připadat jak v luxusní limuzíně. V nejvyšší výbavě Executive jde o jeden ze dvou příplatků, tím druhým je business paket za 65 tisíc čítající vyhřívaná a elektricky ovládaná sedadla spolu s koženým čalouněním.
Ani v oblasti kufru nebudete strádat. Široký vstup do 525 litrů velkého zavazadelníku bude omezovat málokoho. Prostorem a výbavou vás auto určitě nezklame. Kde byste mohli zaváhat, je postarší tvar přístrojové desky, na které už se podepsal zub času. I tlačítka kolem středového displeje vypadají jako z mp3 přehrávače. Z tohoto pohledu by vůz potřeboval nějaké osvěžení, aby dotáhl modernější zevnějšek. Samotný infotainment Toyota Touch 2 už má to nejlepší za sebou a se svými 8 palci s konkurencí sotva drží krok. Dobrou zprávou je, že zpětná kamera má dobré rozlišení a dá se na ní spolehnout.
Displej před řidičem bohužel nemá nejlepší kvalitu a je kombinovaný s klasickými budíky. Ovládání je intuitivní a ukáže vám vše, co budete potřebovat. Vyčtete z něj nejen hodnoty spotřeby a palubního počítače, ale také stav armády bezpečnostních asistentů nebo informace o médiích a telefonu. Pochválit musím barevný head-up displej, který je díky 10 palcům přehledný a přitom při řízení neruší.
K dispozici máte několik asistentů v čele s předkolizním systémem. Ten umí rozeznávat chodce a vozidla a v případě nebezpečí brzdí nebo alespoň pomáhá zvýšit brzdný účinek řidiče. Na dálnici se bude hodit adaptivní tempomat, který ale nefunguje úplně špičkově: až moc se totiž upíná na auta před vozem a pokud je ztratí, vypíná se. Při neplánovaném opouštění jízdního pruhu vás vůz bude varovat korekcemi do volantu i zvukovým signálem. Kamera před zpětným zrcátkem umí také číst dopravní značky a zobrazovat je na head-up displeji.
Jízdní vlastnosti: na sport to Toyota nehraje
S Camry se jezdí jedním slovem dospěle. Podvozek je tak akorát tuhý, aby se celé auto moc nenaklánělo v zatáčkách, a přitom je dostatečně pohodlné při přejezdu nerovností. Dynamika není to, proč byste si měli Camry kupovat. Ačkoli nová globální architektura Toyoty TNGA s nízko umístěným těžištěm přidává trochu stability v zatáčkách, vaše sportovní choutky zabijí velké rozměry a také převodovka CVT.
Vytočený motor drží v otáčkách a přitom mění převodový poměr, což moc sportovnímu pocitu nepřidá. Zároveň auto není bůhvíjak dynamické, na běžné ježdění ale nic víc nepotřebujete. Camry nejvíc sedí klidná jízda po okreskách, neztratí se však ani ve městě nebo na dálnici.
Dojezd a spotřeba: napříč Evropou na jednu nádrž
V dynamice vám převodovka moc nepomůže, pokud ale půjde o spotřebu, budete ji milovat. Je perfektně sladěna s atmosférickým motorem a elektromotorem a pokud máte lehkou nohu, dokáže s velkým sedanem zázraky. Po městě se dá jezdit i kolem pěti litrů na 100 km, a to samé platí i o okreskách. Na dálnici pak spotřeba stoupne zhruba o litr a půl výš. Pořád ale budete víc než konkurenceschopní dieselovým Passatům.
Tříválec a plug-in hybridní pohon – jak je na tom spotřeba?I přes baterie pro elektromotor se podařilo do Camry dostat 50litrovou nádrž. Benzin především ve městě vůbec neubývá a v klidu najedete 700 až 800 kilometrů na natankování. Pokud byste jezdili úsporně, možná dáte tisícovku. Tady si také není na co stěžovat.
Galerie
Zhodnocení: proti proudu
Camry je autem rozumu. Konzervativnější vzhled se nedá okoukat, což je navíc znásobeno tím, že jich u nás moc nepotkáte. Prověřené hybridní ústrojí s atmosférickým motorem vydrží víc než klasické benziny a na provozu a za opravy bude pravděpodobně mnohem úspornější než diesel. Nízká spotřeba vám určitě průvan v peněžence také neudělá. Uvnitř máte spoustu prostoru a v naší výbavě se budete cítit i dostatečně luxusně.
Mrzí mě odfláknuté bezpečnostní systémy a špatná kvalita displeje před řidičem a infotainmentu. Pokud na tom Toyota zapracuje, neměl bych mnoho důvodů volit evropskou konkurenci. V základu tento koráb přijde na 920 tisíc korun. V nejvyšší výbavě Executive je to 1 050 000 Kč a připlatit se dají pouze dva již jmenované balíčky Business a VIP. Na druhou stranu, když jsem někoho neznalého posadil na zadní sedačku a nechal ho si hrát s rádiem, sedadly a elektrickou roletkou, tipoval cenu o dost vyšší. Pokud se chcete odlišit od záplavy Superbů, Passatů a Fordů Mondeo, s Camry nešlápnete vedle.