Renault v rámci zvyšování ziskovosti postupně obsazuje všechny SUV segmenty, a to včetně těch dílčích, kde dosud absentoval. To je případ i nového Renaultu Rafale, což je velké SUV, technicky i nomenklaturně příbuzné se sedmimístným Espacem, s nímž sdílí nejen techniku, ale i přibližné vnější rozměry. Chtělo by se říct, že je to jeho klon s odlišným typem karoserie, jenže to není pravda. Rafale dělí od Espacu nejen odlišný designový jazyk, díky němuž si obě auta zvenčí nejsou vůbec podobná, ale i nečekané mechanické úpravy. I když oba používají stejnou platformu CMF-CD se stejným rozvorem, překvapivě se liší rozchodem kol. A to rovnou o značných 40 mm na obou nápravách, díky čemuž Rafale obul mj. o centimetr širší pneumatiky velikosti 245.
Liší se také naladění tlumičů a stabilizátorů, které u Rafalu přitvrdily. Možná až moc, ale o tom se ještě zmíníme. Stejným směrem se vydalo i nastavení posilovače řízení, které by mělo, zejména ve spojení s příplatkovým řízením zadních kol čtvrté generace 4Control Active, nabídnout překvapivé zážitky za volantem. A také tvořit silný prodejní argument, protože Renault je jediná značka nabízející tuto technologii mimo prémiový segment. A zároveň nabídnout pocit, že i mainstreamový model může chvílemi pokukovat po lepším, prémiovém světě.
Takových dotyků shůry nabízí vůz více. Ať už je to povedený design od Gillese Vidala, který by žádné prémiové značce ostudu neudělal, jakostní materiály uvnitř včetně dekoračních panelů z pravé, tence řezané slídy (ta při jemném naplátkování ztratí křehkost a stane se naopak pružnou), jakostní multimédia či některé prvky výbavy v čele s gigantickým střešním oknem s elektrochromatickým zatmavováním Solarbay. Ze zvyklostí vyčnívá koneckonců i hybrid s unikátní vícerežimovou převodovkou, který model od modelu funguje lépe a lépe a v Rafalu už si téměř zcela odpustil některé dřívější neduhy v podobě občasného škubnutí či volby nevhodného převodu. Za zmínku stojí i povedená sportovní sedadla a elitní odhlučnění, aspoň pokud jsme mohli posoudit na krátké testovací trase.
Ta vedla po silničkách, silnicích i dálnicích na pomezí Středočeského a Hradeckého kraje a ukázala, že dalším efektem zmíněného vylepšování hybridního pohonu je reálný pocit instantního, velice solidního výkonu. Vůz se vždy rozjíždí z místa na elektřinu, protože mu chybí rozjezdová spojka, díky tomu jde za plynem okamžitě. Někdy možná až moc zběsile, ale to byl zřejmě úmysl ladičů. Po vyčerpání 2kWh baterie, případně po dosažení určitých podmínek, se připojuje malý tříválec 1.2, který sice svých zvukovým projevem může někomu prémiové pocity narušovat, ovšem svou práci dělá tiše, ochotně a za málo. Normovaná spotřeba 4,7 l/100 km se podle prvních dojmů nezdá být tak vzdálená realitě, jak jsme zvyklí. Zároveň s pomocí dvou elektromotorů jsou solidní i akcelerace.
Trochu rozpornější je hodnocení jízdních vlastností. Konstruktéři totiž sice dostali peníze na řízení zadních kol, ovšem už nikoliv na adaptivní tlumiče. Takže citelně ztužené odpružení sice vylepšilo pocity z řízení, ovšem prakticky vymazalo schopnost filtrovat malé hrbolky v nízkých rychlostech. Právě tato disciplína totiž patří mezi ty nejnáročnější při ladění podvozků, a je znát, že v Renaultu zatím mnoho zkušeností s velkými, zvýšenými sportovními modely nemají. Netřeba ale zoufat, protože už se blíží možné řešení. Automobilka totiž chystá plug-in hybridní verzi se systémovým výkonem 300 k, pohonem všech kol a – pozor – adaptivními tlumiči. A my doufáme, že se poučila z jejich nasazení ve starším modelu Talisman, v němž bylo jejich naladění možné označit za velký debakl.
Jízda s řízením zadních kol je ovšem, po překonání prvotní nejistoty z faktu, že záď při natočení kol vybočuje, velmi příjemným zážitkem. Především díky faktu, že otáček volantu mezi rejdy je méně než u konkurence. Ale také díky pocitu kontroly v zatáčkách, který ještě vylepšilo aktuální provedení systému schopné spolupracovat s víceprvkovým zavěšením zadních kol a po příchodu nové motorizace i s jejích pohonem. Jen nervózní reakce na krátké hrboly naznačovaly, že adaptivní tlumiče by neměly být vyhrazeny jen pro čtyřkolku.
V současné době je však, jak je u značky zvykem, i Rafale k mání s jediným pohonem – full-hybridem E-Tech o systémovém výkonu 200 k, který pohání pouze přední kola. To je, mimochodem, velký limit pro každou automobilku snažící se uspět v segmentu D SUV, protože v něm se prodává 80 % aut se čtyřkolkou. Proto také nová motorizace. Na tu si ovšem zatím ještě počkáme, aktuální nabídku tvoří výhradně full-hybrid E-Tech 200 k, jehož standardní cena začíná na stejných 999 000 korunách v linii Techno jako obdobný Espace. Akční cena 969 000 Kč je nižší o 30 tisíc korun, tady určitý odstup vzniká, protože Espace je aktuálně zlevněný o 60 tisíc Kč.
Jedná se o ucelený základ bez mezer, obsahující mj. adaptivní LED světlomety s integrovanými mlhovkami, přední i zadní parkovací senzory, parkovací kameru, dvouzónovou autoklimu, přepínač jízdních režimů, bezklíčový přístup, digitální přístrojový štít, multimédia OpenR Link s navigací a on-line službami Google, dekorace interiéru z přírodního korku, 20" kola a černou metalízu. Vyšší linie Esprit Alpine je přesně o sto tisíc korun dražší. Ta ovšem přidává aktivní asistent mrtvého úhlu, volant a čalounění s umělou alkantarou, dekory z přírodní břidlice, víceúčelovou zadní loketní opěrku s držáky na chytré telefonu a USB-C zásuvkami, elektrické víko kufru a především řízení zadních kol.
Za příplatek jsou k mání pakety Safety za 10 000 Kč (sledování mrtvého úhlu a bezpečného vystoupení, jen pro Techno), Advanced driving assist za 32 000 Kč (maticové světlomety, aktivní asistenty řidiče, jen pro Esprit Alpine) a City za 20 000 Kč (aktivní parkovací asistent, panoramatické kamery a elektricky sklopná vnější zrcátka, jen pro E. A.). Dále elektrické ovládání předních sedadel za 20 000 Kč (E. A.), elektrické víko kufru za 10 000 Kč (Techno), head-up displej za 15 000 Kč (E. A.), rezervní kolo za pět tisíc korun, řízení zadních kol za 40 000 Kč (Techno), střešní okno za 37 000 Kč a prémiové audio Harman Kardon za 24 000 Kč. Standardní černou metalízu lze nahradit jinými čtyřmi odstíny za cenu od 18 do 40 tisíc Kč, případně dvoubarevným lakováním za 20 tisíc korun.
Technické parametry Renault Rafale E-Tech full hybrid 200
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 710 × 1 866 × 1 613 mm, 1 728 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 147 kW, 200 koní, točivý moment: 205 Nm / 1 750 ot/min |
Baterie | 2 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,7 l / 100 km |
Cena od | 999 000 Kč |
Foto: Tomáš Devera, Renault