Plug-in hybridní Mercedes-Benz GLE 350de jsme v běžném testu měli a kolega jej nazval jako zaslouženého krále svého segmentu. Ve videu níže se pak můžete podívat na první dojmy z tohoto auta. V tomto testu jsem se ale zaměřil hlavně na to, jaká je reálná spotřeba. Tak pojďme na to.
Poprvé za volantem Mercedesu GLE 350de
Technické parametry Mercedes-Benz GLE 350de (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 924 × 1 948 × 1 796 mm, 2 130 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 235 (145 + 100) kW, 320 (197 + 136) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 31,2 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 60 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,7 l / 100 km |
Cena od | 2 286 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Mercedes-Benz GLE s naftovým motorem má kombinovanou spotřebu dle WLTP 0,7 l/100 km, zatímco oficiální spotřeba elektřiny je 24,7 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle cyklu WLTP až 49 kilometrů. Cena startuje na 2 286 900 Kč včetně DPH, ale testovaná verze byla určitě dražší, protože měla příplatkovou výbavu.
Palubní počítač Mercedesu GLE 350de ukázal spotřebu 0,5 litrů na 100 km nafty.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mercedesu GLE 350de 4Matic ukázal spotřebu 0,5 litrů nafty a 26,9 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Je to výrazně nižší spotřeba než u ostatních dieselových plug-in hybridů značky Mercedes-Benz. Téměř celou trasu projel Mercedes-Benz GLE 350de na elektřinu a ještě mu v cíli dost energie zůstalo v baterii.
Vyhodnotil jsem i spotřebu nafty při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba velmi pěkných 6,2 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ stoupne jen mírně na 6,6 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je to necelých 8,9 litrů na 100 kilometrů. Dálniční spotřeba se na první pohled zdá vysoká, ale auto se snažilo mírně nabíjet baterii a hlavně na takto velké SUV to není špatné i bez nabíjení.
Plug-in hybrid Mercedes-Benz GLE 350de ujel 101 kilometrů na elektřinu
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Na elektřinu Mercedes-Benz GLE 350de ujel neuvěřitelných 101 kilometrů, což je bezkonkurenčně nejlepší hodnota ze všech plug-in hybridů v tomto testu. Spotřeba elektřiny byla 22,3 kWh/100 km, což vzhledem k velikosti auta není špatné.
Režim jízdy | Spotřeba nafty | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 68 km) | 0,29 l/100 km | 23,29 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 6,15 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,55 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 8,95 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (cca 60 km) podle palubního počítače | 0,5 l/100 km | 26,9 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu | - | 22,3 kWh/100 km |
Test probíhal v létě, při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 21 °C, během testu elektrického dojezdu okolo 27 °C.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 101 km čistě na elektřinu.
Za celý test jsem ujel 383 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 1,1 l/100 km a 22,2 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 3,92 litrů a nabil 102,27 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 1,02 l/100 km a 26,7 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba nafty a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (383 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 26,7 kWh/100 km |
Nafta | 1,01 l/100 km |
Komentář autora k testu spotřeby vozu Mercedes-Benz GLE 350de:
Je vidět, že plug-in hybridní systém ve třídě GLE je naprostá špička mezi plug-in hybridy. Díky obří baterii zvládnete většinu cest v čistě elektrickém režimu, čemuž pomáhá i velmi rychlé DC nabíjení výkonem 60 kW, o kterém by si mohly nechat zdát i některé elektromobily, mezi plug-in hybridy je to nevídaná hodnota. Při dlouhých trasách pak přijde ke slovu úsporný naftový motor. Kombinace plug-in hybridu s velmi dlouhým dojezdem na elektřinu a dieselového motoru se jeví jako ideální kombinace pro úsporné zvládnutí každodenních krátkých cest i občasných dlouhých dálničních tras.
Nevídané je i to, že v cíli kombinovaného okruhu zbývá v baterii přibližně třetina energie, takže po ujetí 60 kilometrů se spotřebou nafty 0,5 l/100 km by Mercedes-Benz GLE 350de zvládl ještě minimálně polovinu této trasy se stejnou spotřebou. Nějaký elektrický dojezd v cíli okruhu zbyl jen jedinému plug-in hybridu – vozu Mercedes-Benz B 250e, který měl ale o poznání vyšší spotřebu benzínu. Zkrátka využíval více benzínový pohon.
Mercedes-Benz tedy v tomto směru nemá konkurenci a jsem zvědavý na modernizaci, protože se proslýchá že dostane ještě větší baterii. Podle mě ale dojezd okolo 100 kilometrů u plug-in hybridu bohatě stačí, zvláště když je to v kombinaci s úsporným naftovým motorem.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
26,7 kWh/100 km je absolutně, totální ostuda.