Je jasné, že každý takový typ vozu je potřeba pravidelně nabíjet, protože jinak tato koncepce pohonu postrádá svůj smysl a majitel auta vlastně jen „tahá“ s sebou dodatečnou mrtvou váhu v podobě vybitých baterií. Jenže v případě vlastnictví GLE 350de se mění zarytá pravidla. Pokud se totiž baterie vozu o kapacitě 31,2 kWh vybijí, auto i tak jede velmi slušně, nežere deset litrů na sto a celkově vlastně není vůbec poznat, že něco v ten okamžik není úplně v pořádku. Předností testovaného vozu ale nebyly jen baterie v zadní části vozu. Tohle německé robustní SUV je defacto druhým největší modelem značky a podle toho také vypadá. Obří maska chladiče s velkým logem značky vypadá, jako by chtěla spolknout i auta jedoucí před vámi. Příplatková přední světla s technologií MULTIBEAM LED nabízí skvělý světelný výkon a snad jen 20" kola s vyšším profilovým číslem pneumatiky jsou k této specifikaci tak akorát.
Technické parametry Mercedes-Benz GLE 350de (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 924 × 1 948 × 1 796 mm, 2 130 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 235 (145 + 100) kW, 320 (197 + 136) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 31,2 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 60 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,7 kWh / 100 km, dojezd: 103 km |
Cena od | 2 286 900 Kč |
Po designové stránce možná nevypadají nikterak vábně, ale na druhou stranu tato kola měla vystouplé bočnice pneumatik, jenž dokáží do jisté míry ochránit disky kol před škrábanci. Svými rozměry pak tento plug-in hybrid není žádný prcek, což se projeví hlavně při parkování ve městě. Vhod proto přijde celá sada parkovacích kamer, čidel a hlavně řidič musí mít dobře seřízenou sedačku. Rohy vozu jsou dokonale zahlazeny a jakmile sedí řidič nepřirozeně nízko, při parkování bude mít spoustu práce s odhadem. Aby pak takový kus auta vypadal opravdu skvostně, je potřeba jej vybavit AMG paketem exteriéru. Bez něj bude vůz vypadat podstatně méně zajímavě a v této cenové relaci je příplatek 96 tisíc Kč za zkrášlení exteriéru poměrně malý cenový nárůst.
Mnohem důležitější je však kabina, kde je jasně vidět, jaký maximální luxus dokáže Mercedes-Benz dokáže v dnešní době nabídnout. Moderní pojetí kabiny je zde jasně patrné už jen díky dvěma velkým LED displejům. které suplují klasickou palubní desku a obrazovku palubního systému. Systém MBUX má hlasového asistenta, skrze kterého lze bezdotykově ovládat například teplotu klimatizace, navigaci či najít nejbližší servis vozu. Komu by ale hlasové ovládání nevyhovovalo, v kabině nechybí ani klasická tlačítka, která slouží k ovládání právě klimatizace. Naopak dotykový touchpad na středovém tunelu je řešení, které nemusí vyhovovat každému. Dotyková ploška je někdy až příliš citlivá a občas se nám stalo, že i běžný rukáv od bundy spustil například navigaci nebo přeladil rádio.
Těm, kteří nefandí tolik moderním technologiím, bude prvních pár dní Mercedes GLE připadat jako vesmírná loď. Už jen seřízení vozu do svého ideálního nastavení je celkem dlouhá procedura, která začíná volbou jízdního režimu, deaktivací automatického hlídání jízdního pruhu a dalších asistentů. Vůz je totiž na tak špičkové úrovni, že vás prakticky nenechá udělat řidičskou chybu a právě tohle je jedna z věcí, na které si musíte s vlastnictvím Mercedesu GLE 350de zvyknout. Díky velikosti vozu jako takového je ale uvnitř tolik místa, že pětice dospělých cestujících s výškou do 190 cm se zde bude cítit naprosto komfortně. Nechybí ani vyhřívání všech sedadel (s výjimkou toho prostředního), elektrické odvětrávání předních sedáků a kdo by chtěl, může si připlatit i za masážní funkci. Ta je ale podle nás zbytečná, protože naše testovaná specifikace nabízela nadmíru příjemná celokožená sedadla s ideálním rozsahem nastavení ve všech směrech.
Nejdůležitějším aspektem, proč je právě Mercedes-Benz GLE 350de v našem testu, je ale pohonná soustava. Ta se skládá z dvoulitrového naftového čtyřválce s výkonem 143 kW a nejvyšším točivým momentem 400 Nm. Dále je přítomný elektromotor s výkonem 100 kW a 440 Nm, což dohromady poskytuje systémový výkon 235 kW a točivý moment 700 Nm. Není tak divu, že při nabitých bateriích umí tenhle obr zrychlit z nuly na stovku za 6,8 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost činí 210 km/h, ale do 160 km/h lze jet čistě na elektřinu. Za tohle si Mercedes zaslouží jedničku. Výrobce pak uvádí, že plně nabité baterie dokáží poskytnout okolo 90 km čistě elektrického dojezdu, ovšem nám se díky nízkým teplotám venku okolo 8 stupňů podařilo ujet nejvíce 80 km na jedno nabití. I to je slušná hodnota a Mercedes tím doslova drtí veškerou svou konkurenci.
Další nespornou předností je to, že jde o jeden z nejrychleji se dobíjejících plug-in hybridů na našem trhu. S podporou rychlonabíjení totiž zvládne až 60 kW. To v praxi znamená, že pokud ho nabíjíte pomocí konektoru CCS II (combo), tak z nuly na sto procent se baterie dobijí za 26 minut. Během této chvíle tak dostanete do vozu dalších 80 km, které i tak nebudou ubývat závratnou rychlostí. GLE 350de totiž chytře monitoruje trasu, převýšení a chytře rozpočítává kapacitu baterií. A i když se baterie vybijí, vůz sám o sobě spotřebuje okolo 9 litrů na 100 km, což je na 2,6 tuny těžké SUV skoro až neuvěřitelná cifra. Navíc, objem nádrže na palivo činí 65 litrů, takže kdo bude pravidelně nabíjet baterie a tankovat, může se směle vydat na cestu dlouhou i 900 km, aniž by někde stavěl. Náš týdenní průměr se totiž zastavil na 2,8 litrech a 29,3 kWh, přičemž během testovacího týdne jsme ujeli 920 km, a to bez jediného natankování nafty.
Podvozku dělají problémy české cesty
Vůz ale postrádá funkci, kdy si lze baterie nabít za jízdy skrze spalovací motor. To je možná škoda a tato funkce se hodí hlavně v případě, kdy se blížíte nějaké nízkoemisní zóně a šťáva z baterií vám zmizela pár kilometrů před vjezdem do ní. Jinak nás však Mercedes GLE 350de významně překvapil tím, jak dobře je jeho pohonné ústrojí sehrané a kolik si za svou práci řekne. Výtku ale máme k podvozku. V rámci výbavy jsme měli exemplář s příplatkovým vzduchovým podvozkem a bylo k neuvěření, jak nervózně se kolikrát projevoval. České silnice sice mají k těm německým opravdu daleko, ale i v režimu Comfort jsem se dočkal nečekaných ostrých ran od podvozku, přičemž jsem určitě nejezdil po těch nejhorších cestách v ČR. Za úvahu by tak možná stál ještě lepší podvozek E-Activ Body Control, který nabídne ještě lepší naladění a bohužel i vyšší cenu.
Mercedes-Benz GLE 350de je ukázkou špičkového technického řešení, které opravdu funguje nejen na papíře. Nabízí velmi precizní techniku, zpracování, dobré jízdní vlastnosti a také slušnou spotřebu. Pod kapotou sice pracuje „jen“ naftový čtyřválec, ale i ten bohatě stačí na všechny myslitelné situace. Navíc jeho spolupráce s elektromotorem je příkladná a čistě na elektřinu lze bez problému jet i na dálnici. Pokud tedy vynecháme nervóznější podvozek, pak nemá GLE 350de prakticky žádnou větší chybu. I díky tomu ho považujeme za možná nejlepší plug-in hybrid na aktuálním trhu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
1. cituji
nastavení je celkem dlouhá procedura, která začíná volbou jízdního režimu, deaktivací automatického hlídání jízdního pruhu a dalších asistentů.
konec citátu
Lze souhlasit, že ne každému bude vyhovovat komfortní režim, který se objeví v nastavení po každém nastartování (pokud jste ovšem před tím nejeli na elektrický režim - ten zůstává). Když si přečtete návod, potom se dozvíte, že lze v menu nastavit to, že se vás auto po nastartování zeptá, zda chcete pokračovat v režimu, který jste měl nastavený při vypnutí zapalování.
Ovšem proč píšete o deaktivací jízdních asistentů tak, že je to vlastně povinnost při každém startování a pro každého řidiče. Že zrovna vám se jezdí bez asistentů z nějakého důvodu lépe, neznamená to, že všichni řidiči budou ignorovat vývoj bezpečnosti automobilového provozu. Já u tohoto auta mám zapnuté trvale všechny asistenty a naučil jsem se s nimi jezdit, byť musím uznat, že zásah vozidla do řízení při přejetí pruhu na krajnici je zbytečně razantní.
2. cituji
kdo by chtěl, může si připlatit i za masážní funkci. Ta je ale podle nás zbytečná, protože naše testovaná specifikace nabízela nadmíru příjemná celokožená sedadla s ideálním rozsahem nastavení ve všech směrech.
konec citátu
Není zbytečná! A víte proč? Ne každý řidič tohoto auta je mladý (či středního věku) a má zdravou tělesnou schránku. Píšete také, že jste za testovací týden ujeli (množné číslo znamená, že to bylo ještě s více řidiči) s tímto autem 920 km. Já jsem například minulý týden jel s tímto autem z Plzně do Olomouce a zpět, to jest s drobnou zajížďkou skoro 800 km za 11 hod. i se zastávkami. Protože je mi 69 let a mám za sebou operaci páteře, rád si po cca 300 ujetých km pouštím masáž v sedadle. A je to super a je k dispozici několik různých programů.
Takže by asi byla vhodnější vaše formulace " masáž je pro mne zbytečná" a nikoli "masáž je podle mne zbytečná"
Takže závěrem:
Před začátkem testování je fakt vhodné si přečíst návod a dozvědět se co všechnou auto umí. Dále si to všechno vyzkoušet a potom se teprve pouštět do kritiky. A hlavně si uvědomit, že to, co vyhovuje mě, nemusí vyhovovat ostatním.
Když byste se dostatečně, podle návodu, seznámil s vozidlem, třeba byste mohl čtenářům také sdělit, že toto auto má také ionizátor vnitřního prostoru, což v dnešní covidové době může přispět ke zdraví posádky.