Koncern HMG používal léta hybridní systém s atmosférickou šestnáctistovkou, který je velmi efektivní. Kia Sorento PHEV je ale na tento hybridní systém příliš velká a těžká, takže dostala novou verzi hybridního systému, který kombinuje elektromotor s přeplňovanou šestnástistovkou. Stejný nalezneme i pod kapotou menšího modelu Kia Sportage. Jak tento hybridní systém funguje?
Technické parametry Kia Sorento (2020) Plug-in hybrid (5 míst)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 810 × 1 900 × 1 700 mm, 2 015 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | ? (13,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,3 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,6 l / 100 km |
Cena od | 1 354 980 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Kia Sorento PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,6 l/100 km a spotřebu elektřiny 12,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 57 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na 1 354 980 Kč včetně DPH, ale testovaný kus ve výbavě TOP a s příplatkovými prvky vyšel na 1 569 980 Kč.
Palubní počítač vozu Kia Sorento PHEV ukázal spotřebu 0,6 l/100 km.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Kia Sorento PHEV ukázal spotřebu 0,6 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi nejúspornější. Alespoň tedy z pohledu spotřeby benzínu, protože spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje. Podle nabíjení ovšem vyšla na 27,33 kWh/100 km, tedy včetně ztrát při nabíjení.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,8 l/100 km (i přes „vybitou“ baterii si auto pomohlo elektromotorem), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 7,6 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 9,3 litru na 100 km. Na rychlostní silnici a dálnici už tedy naopak spalovací motor nabíjel baterii.
Kia Sorento PHEV takto ujela 66 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Kia Sorento PHEV takto ujela 66,2 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba podle nabíjení byla 24,8 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 56,8 km) | 1,61 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 4,75 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 7,55 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 9,3 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 0,6 l/100 km | 27,33 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 24,77 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 31 °C a během testu elektrického dojezdu 27 °C. Jelikož tento test probíhal koncem jara, teplota se ještě pohybovala mezi 17 až 33 °C během celého testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 66,2 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 13,8 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 510 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 17,13 litrů benzínu a během testu celkem nabil 70,15 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 13,8 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (510 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 13,76 kWh/100 km |
Benzín | 3,36 l/100 km |
Komentář autora:
Hybridní systém HMG s atmosférickou šestnáctistovkou nalezneme v různých autech buď jako základní HEV bez externího nabíjení, nebo jako PHEV, což je případ XCeedu. Tyto vozy pak dosahují velmi nízké spotřeby. Pokud jde o hybridní systém s přeplňovaným motorem, který používá Kia Sorento PHEV, zdá se že není tak efektivní. Ostatně, atmosférický motor má lepší teoretické předpoklady pro efektivní fungování v hybridním systému. Na poměry plug-in hybridů s přeplňovaným hybridem je ale spotřeba poměrně nízká, vzhledem k velikosti auta.
Tento hybridní systém evidentně zvládá fungovat efektivně zejména v nižším zatížení, tedy při nižších rychlostech ve městě a na běžných silnicích mimo město. Když vyjedete na rychlostní silnici a dálnici, spotřeba již výrazněji stoupá. To ale může být dané i velkou čelní plochou vozu, protože Kia Sorento je docela velké SUV.
Kia Sorento PHEV překvapila elektrickým dojezdem
Čím Kia Sorento PHEV také příjemně překvapila, to je elektrický dojezd. U takto velkého auta s kapacitou baterie necelých 14 kWh bych čekal rozhodně méně než 60 km. Takže 66,2 km je opravdu hezký výsledek. Není mnoho plug-in hybridů, které v mém testu ujely na elektřinu více.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz