Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Kia Sorento PHEV
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Kia Sorento PHEV

Zaostřeno na spotřebu
1

Kia Sorento je velké SUV, které dostalo i hybridní a plug-in hybridní pohon. Ten je zde v novější a silnější verzi, tedy ve spojení s přeplňovaným motorem, stejně jako v modelu Sportage. Kia Sorento PHEV je ale přece jen o poznání větší auto, takže tedy i spotřeba by měla teoreticky být vyšší.

Koncern HMG používal léta hybridní systém s atmosférickou šestnáctistovkou, který je velmi efektivní. Kia Sorento PHEV je ale na tento hybridní systém příliš velká a těžká, takže dostala novou verzi hybridního systému, který kombinuje elektromotor s přeplňovanou šestnástistovkou. Stejný nalezneme i pod kapotou menšího modelu Kia Sportage. Jak tento hybridní systém funguje?

Technické parametry Kia Sorento (2020) Plug-in hybrid (5 míst)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 810 × 1 900 × 1 700 mm, 2 015 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie? (13,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 3,3 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,6 l / 100 km
Cena od1 354 980 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Kia Sorento PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,6 l/100 km a spotřebu elektřiny 12,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 57 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na 1 354 980 Kč včetně DPH, ale testovaný kus ve výbavě TOP a s příplatkovými prvky vyšel na 1 569 980 Kč.

Palubní počítač vozu Kia Sorento PHEV ukázal spotřebu 0,6 l/100 km.

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Kia Sorento PHEV ukázal spotřebu 0,6 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi nejúspornější. Alespoň tedy z pohledu spotřeby benzínu, protože spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje. Podle nabíjení ovšem vyšla na 27,33 kWh/100 km, tedy včetně ztrát při nabíjení.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,8 l/100 km (i přes „vybitou“ baterii si auto pomohlo elektromotorem), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 7,6 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 9,3 litru na 100 km. Na rychlostní silnici a dálnici už tedy naopak spalovací motor nabíjel baterii.

Kia Sorento PHEV takto ujela 66 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Kia Sorento PHEV takto ujela 66,2 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba podle nabíjení byla 24,8 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 56,8 km) 1,61 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 4,75 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 7,55 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 9,3 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 0,6 l/100 km 27,33 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) - 24,77 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 31 °C a během testu elektrického dojezdu 27 °C. Jelikož tento test probíhal koncem jara, teplota se ještě pohybovala mezi 17 až 33 °C během celého testu.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 66,2 km čistě na elektřinu.

Skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 13,8 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 510 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 17,13 litrů benzínu a během testu celkem nabil 70,15 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 13,8 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (510 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 13,76 kWh/100 km
Benzín 3,36 l/100 km

Komentář autora:

Hybridní systém HMG s atmosférickou šestnáctistovkou nalezneme v různých autech buď jako základní HEV bez externího nabíjení, nebo jako PHEV, což je případ XCeedu. Tyto vozy pak dosahují velmi nízké spotřeby. Pokud jde o hybridní systém s přeplňovaným motorem, který používá Kia Sorento PHEV, zdá se že není tak efektivní. Ostatně, atmosférický motor má lepší teoretické předpoklady pro efektivní fungování v hybridním systému. Na poměry plug-in hybridů s přeplňovaným hybridem je ale spotřeba poměrně nízká, vzhledem k velikosti auta.

Tento hybridní systém evidentně zvládá fungovat efektivně zejména v nižším zatížení, tedy při nižších rychlostech ve městě a na běžných silnicích mimo město. Když vyjedete na rychlostní silnici a dálnici, spotřeba již výrazněji stoupá. To ale může být dané i velkou čelní plochou vozu, protože Kia Sorento je docela velké SUV.

Kia Sorento PHEV překvapila elektrickým dojezdem

Čím Kia Sorento PHEV také příjemně překvapila, to je elektrický dojezd. U takto velkého auta s kapacitou baterie necelých 14 kWh bych čekal rozhodně méně než 60 km. Takže 66,2 km je opravdu hezký výsledek. Není mnoho plug-in hybridů, které v mém testu ujely na elektřinu více.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Petr Novak
Petr Novak
Po čase seznámení s plug in hybridním tusconem r 2022 jsem se naučil jezdit na elektřinu 62-65km na jedno nabití. Jen se s tím musí řidič sžít a vychytat maličkosti. Ze začátku jsem ujel kolem 48-50km. Mám puštěné rádio pořád a navigaci když někam jedu i kvůli časovému dojezdu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze