Jeep Renegade 4xe má hybridní systém, který zároveň efektivně zajišťuje pohon všech kol. Přední kola pohání spalovací třináctistovka, která je umístěna pod kapotou, a zadní kola pohání elektromotor o výkonu 44 kW. To tedy znamená, že pohon všech kol je vyřešen efektivně bez kardanové hřídele. Jeep Renegade má základ ve FIATu 500L a je to na něm vidět. I když design říká „jsem Jeep“, celkově nepůsobí tak robustně jako Jeepy. To teď ale nechme stranou a podívejme se na spotřebu pod drobnohledem.
Technické parametry Jeep Renegade 4xe
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 236 × 1 805 × 1 692 mm, 1 770 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 139 (96 + 44) kW, 190 (130 + 60) koní |
Baterie | 11,4 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 2 l / 100 km |
Cena od | 918 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Jeep Renegade 4xe má kombinovanou spotřebu dle WLTP 2,0–2,1 l/100 km a spotřebu elektřiny výrobce neuvádí. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází až na 50 kilometrů. Cena startuje na 918 000 Kč včetně DPH, ale testovaný kus byl ve výbavě Limited, která začíná na ceně 989 000 Kč.
Palubní počítač Jeepu Renegade 4xe ukázal spotřebu 2,8 l/100 km
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Po tomto okruhu palubní počítač Jeepu Renegade 4xe ukázal spotřebu 2,8 l/100 km. Tím se tedy toto kompaktní SUV zařadilo mezi průměrné plug-in hybridy. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje a podle nabíjení vyšla na 16,9 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba rovných 6 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 6,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 8,4 litru na 100 km.
Jeep Renegade 4xe takto ujel 46 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Jeep Renegade 4xe takto ujel 45,9 km čistě na elektřinu do prvního zapnutí spalovacího motoru, jejíž spotřeba byla podle nabíjení 23,9 kWh/100 km. Po několika minutách běhu spalovacího motoru sice malý Jeep ještě něco ujel na elektřinu, ale v tom už pravděpodobně byla i nějaká energie nabitá spalovacím motorem nebo rekuperací.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 67,7 km) | 2,21 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 6,00 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,85 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 8,40 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 2,8 l/100 km | 16,92 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 23,9 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 23 °C a během testu elektrického dojezdu také 23 °C. Celkově se teplota během testu pohybovala v rozmezí od 21 do 33 °C, jelikož tento test probíhal v létě.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 45,9 km čistě na elektřinu.
Reálná spotřeba vyšla na 3,6 l/100 km.
Za celý test jsem ujel 385,4 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 10,26 litrů benzínu a během testu celkem nabil 57,424 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 14,9 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (373,4 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 15,78 kWh/100 km |
Benzín | 3,57 l/100 km |
Komentář autora:
Přidání elektromotoru na zadní nápravu považuji za velmi efektivní způsob řešení hybridního systému, protože se tím docílí kvalitního pohonu všech kol a zároveň se odbourá mechanický pohon zadní nápravy, který zákonitě znamená větší ztráty. V tomto případě je ale hybridní systém spojený s přeplňovanou třináctistovkou, která má v této slabší verzi pouze 96 kW. Celkový systémový výkon je tedy pouhých 140 kW, což je na poměry plug-in hybridů poměrně málo. K dispozici je ale i silnější verze s výkonem spalovacího motoru 132 kW a systémovým výkonem 176 kW.
Ani po stránce úspornosti není Jeep Renegade 4xe žádným zázrakem. Na energii z baterie ujede pouze okolo 46 kilometrů, přičemž i větší vozy zvládnou s podobnou kapacitou baterie větší vzdálenost na elektřinu. Když pak energie v baterii dojde, je spotřeba benzínu také vyšší než u běžných plug-in hybridů.
Pokud ale chcete stylové SUV, které se (na rozdíl od většiny podobně velkých konkurentů) nezalekne ani lehčího terénu, může být Jeep Renegade 4xe dobrou volbou. Aby však tento vůz dával smysl, je potřeba v maximální míře využívat výhody plug-in hybridu, tedy nabíjet baterii při každé příležitosti.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz