Mercedes je jednou z automobilek, která transformaci směrem k elektromobilitě provádí skutečně masivně a uvádí velké množství elektrických modelů. Německý výrobce elektromobilitě věří a do konce této dekády přestane vyrábět vozy se spalovacím motorem. A je to právě Mercedes, který má na trhu největší počet elektrických modelů ze všech automobilek, a to v různých kategoriích, od EQA a EQB přes EQC až po EQV nebo elektrické dodávky. Nejzajímavější jsou však zbrusu nové prémiové vozy postavené na platformě EVA2, všechny nám přitom již prošly redakcí. Je to vlajkové EQS s ultradlouhým dojezdem, se kterým jsme v redakci ujeli přes 850 kilometrů na jedno nabití, případně od něj odvozené luxusní SUV s označením EQS SUV. O třídu níže pak stojí sedan EQE jako alternativa oblíbené klasické třídy E.
TEST elektrického Mercedesu EQE SUV - překvapí v mnoha směrech!
Jako poslední pak do rodiny přibyl jeho souputník s karoserií SUV logicky pojmenovaný jako EQE SUV, který jsme měli možnost vyzkoušet již v Portugalsku, v Česku jsme pak projeli ostrou variantu EQE SUV AMG 43, nejvíce času jsem však na českých silnicích strávil s verzí 350 4Matic, kterou bude volit dle mého názoru velké množství zákazníků. Nejúspěšnější v Česku je pak ještě výkonnější verze 500 4Matic. Více než tři týdny jsem měl možnost zjišťovat, jak si nejnovější elektrický Mercedes vede v různých situacích.
Vzhledem k oblíbenosti SUV této velikosti je EQE SUV pro Mercedes velmi důležitý, zároveň ale vstoupil do vod, kde hlavní němečtí prémiový konkurenti své zástupce už mají. Jde o Audi Q8 e-tron (po 4 letech faceliftovaný původní e-tron) a také BMW iX. Navíc se letos na trh dostane také Audi Q6 e-tron, které bude na EQE SUV útočit zespodu.
Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic
Rozměry | 4 863 × 1 940 × 1 686 mm, 2 550 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 100 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 547 km (WLTP) |
Design: oblázek ve stylu SUV
Design vychází z dalších Mercedesů řady EQ a Mercedes se svou elektrickou rodinku snaží maximálně sjednotit. A kdo není úplný znalec Mercedesů, bude mít třeba 4,9 metru dlouhou novinku, tedy už pořádný kus auta, problém odlišit od většího sourozence EQS SUV. Opět tu máme typické oblé tvary, ve kterých se snoubí elegance a luxus. Mercedesu to prostě sluší. Novinka zaujme typickou aerodynamickou přídí s mírně se usmívajícími světly Matrix LED a zaslepeným chladičem s dekorem s malými hvězdičkami, což je moc pěkný designový prvek. V základní výbavě ale dostanete pouze čistě černou masku. Nechybí pak LED pásek mezi předními světly.
Kapota je díky čistě elektrické platformě nezvykle krátká a pryč jsou doby obřích kapot velkých SUV Mercedes, které musely ubytovat mohutné osmiválce. Zde žádný velký motor potřeba není, přesto se nám opakuje neduh – Mercedes sem neumístil přední kufr neboli „frunk“. To je velká škoda, protože někteří konkurenti to umí a kdo přední kufr u svého elektromobilu má, většinou už bez něj nechce být.
Kapalinu do ostřikovačů tak doléváte opět speciálními dvířky v levém blatníku. Hezkým a zároveň praktickým prvkem jsou vyjíždějící kliky, které se vám samy vysunou, případně je pro vysunutí stačí jemně pohladit. Dveře jsou klasicky rámové, s dvojitými akustickými skly a oceňuji také příplatkový stupínek, díky kterému se nejen do kabiny lépe nastupuje, ale EQE SUV s ním získává i širší a více off-roadový vzhled. A dokonce s ním má lepší aerodynamiku, tedy i delší dojezd.
Ostatně na aerodynamiku, a tím pádem zvýšení dojezdu, se Mercedes opět hodně zaměřil. Koeficient odporu je 0,25 a na SUV poměrně dobrému číslu pomáhají i takové věci, jako jsou třeba malé spojlery před předními koly. Ty přidávají až 15 kilometrů dojezdu. Mimochodem, věděli jste, že rozdíl mezi základními 19" koly a největšími 21" je v dojezdu až 17 kilometrů ve prospěch těch menších?
Typicky oblá záď ukrývá kufr s objemem (po roletku) 510 litrů, ale díky praktické „cargo“ konfiguraci zadních sedadel, jejichž opěradla lze jednoduše více napřímit, můžete využít základní objem až 580 litrů. To je více, než nabídne konkurenční BMW, ale méně než Audi Q8 e-tron. Potěší poměrně rozměrné spodní patro kufru, které se bude hodit na nabíjecí kabel kvůli absenci předního kufru. Záď je ozdobená hezkými LED světly se spirálovitým efektem a samozřejmě LED páskem po celé šířce vozu.
Verze a motory: konkurenci deklasuje
Mercedes deklasuje konkurenci výběrem motorových variant, protože EQE SUV můžete mít rovnou v šesti verzích. Od základní zadokolky s označením 300 a cenou od 2 milionů korun až po vrcholnou verzi AMG 53 s výkonem přes 600 koní za více než 5 milionů korun.
Mercedes také jako jediný z konkurentů v základu nabízí pohon jen zadních kol. Pro někoho je to plus kvůli dojezdu, každopádně je nutné počítat s tím, že za čtyřkolku na vzduchu si oproti konkurenci připlatíte. Na druhou stranu Mercedes u všech verzí používá baterii s větší kapacitou, v nabídce tak nejsou varianty s kratším dojezdem.
EQE SUV, na rozdíl od konkurenčního BMW iX a Audi Q8 e-tron, nenabízí vůz s menší baterií a všechny EQE SUV mají baterii s využitelnou kapacitou kolem 90 kWh, drobné rozdíly zde ale jsou. Li-Ion baterie se standardní chemií NCM se totiž mírně liší u různých verzí. Ty výkonnější nabízí baterii s kapacitou 100 kWh a využitelnými 90,6 kWh, méně výkonné verze (350 4Matic a nižší) pak mají baterií s kapacitou 98 kWh a využitelnými 89 KWh. Aby to bylo ještě zamotanější, od listopadu 2023 se vyrábí EQE SUV v modelovém roce 2024 a tyto vozy dostaly mírně větší baterii s vyšší hustotou, kapacitou 105 kWh, z toho 96 kWh je využitelných. To ale platí jen pro verze 350 4Matic a 5004Matic. Ostatní používají původní baterie. Mercedes tak mírně zmenšuje rozdíl oproti BMW a Audi, jejichž přímí konkurenti mají baterie s citelně vyšší kapacitou, tedy i dojezdem.
Co do pohonu, vybrat si můžete ze zadokolek, z nichž verze 350+ má nejdelší dojezd ze všech verzí, skoro 600 kilometrů WLTP. U čtyřkolek je dojezd zhruba o 50 kilometrů kratší a nejvýkonnější verze AMG dokonce nabídnou kvůli výrazně vyšší spotřebě jen zhruba 450 kilometrů dojezdu. AMG 53 ale na druhou stranu zvládne vystřelit na stovku za 3,7 vteřiny a nabídne mohutný výkon 460 kW.
Model | 300 | 350+ | 350 4Matic | 500 4Matic | AMG 43 | AMG 53 |
---|---|---|---|---|---|---|
Výkon | 180 kW | 215 kW | 215 kW | 300 kW | 350 kW | 460 kW |
Pohon | zadní | zadní | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,6 s | 6,7 s | 6,6 s | 4,9 s | 4,3 s | 3,7 s |
Dojezd WLTP | 576 km | 616 km | 555 km | 593 km | 468 km | 450 km |
Spotřeba | 18,2 kWh/100 km | 18,1 kWh/100 km | 18,7 kWh/100 km | 18,9 kWh/100 km | 23,2 kWh/100 km | 23,3 kWh/100 km |
Cena od | 2 047 000 Kč | 2 134 440 Kč | 2 205 830 Kč | 2 319 570 Kč | 2 867 700 Kč | 3 199 240 Kč |
EQE SUV je zároveň prvním modelem Mercedes na platformě EVA2, který přináší dvojici zásadních vylepšení – odpojování předního motoru a tepelné čerpadlo. Tato vylepšení s modelovým rokem 2024 dostávají také modely EQE, EQS a EQS SUV. A v čem vylepšení spočívají?
Mercedes na přední motor s permanentními magnety přidal jednotku, která motor fyzicky zcela odpojí, když není potřeba. Připojení a odpojení probíhá za 0,25 vteřiny, mnohdy ještě rychleji, auto je díky tomu efektivnější než dosavadní modely. Úspora je až 6 % energie, takže mluvíme o prodloužení dojezdu až o 30 kilometrů, což už je znatelný rozdíl. Auto se o odpojení předního motoru rozhoduje na základě dat z mnoha senzorů a roli hraje třeba i teplota nebo povrch, po kterém vůz jede.
Druhou zásadní novinkou je tepelné čerpadlo v kombinaci se schopností využívat teplo z motorů + baterie pro ohřev interiéru. Ze zkušeností s předchozími modely řady EQ víme, že tyto Mercedesy měly dost vysokou spotřeba v zimě a tato inovace by tento neduh měla odstranit. Při teplotách kolem nuly se díky údajně vysoké efektivitě čerpadla bavíme o přidání až desítek kilometrů dojezdu.
Interiér: luxus, co si někdy vrzne
Mercedes je o komfortu, luxusu, vybraných materiálech, a to všechno tady najdete. EQE SUV nabídne dle mého názoru jeden z nejkrásnějších interiérů mezi auty, zároveň ale působí futuristicky, zejména s příplatkovým Hyperscreenem. Interiér jakoby z oka vypadl vyšším modulům EQS a EQS SUV, což je jedině dobře. Liší se pouze v drobnostech, například spodní část dveří je z tvrdého plastu, nikoliv měkčeného. Interiér je ostatně stejný jako u EQE.
Výrobce hezky kombinuje kůži, dřevo, kov a další hodnotné materiály s těmi recyklovanými. Například v mém testovacím kusu je alcantara ve skutečnosti umělá a ze 40 % vyrobená z recyklovaných víček a součástí PET lahví. Všechno doplňuje krásné prošívání i velmi výrazné ambientní osvětlení, které si můžete opravdu plně nastavit, samozřejmě i vypnout.
A samozřejmě si můžete interiér opravdu vyšperkovat k obrazu svému. Můžete mít hnědý, bílý, černý a Mercedes jako vždy poskytuje spoustu kombinací tak, aby uspokojil každého zákazníka. Velké panoramatické (a otevírací) střešní okno pak vnitřek krásně prosvětluje, zároveň po zavření střešního okna vás před vnějšími částicemi chrání účinný HEPA filtr. Oceňuji také jednu z mnoha výhod čistě elektrické platformy – absenci jakéhokoliv středového tunelu, díky čemuž tu máme místo něj odkládací prostory navíc. Vyzdvihnout musím i sedadla z odolné kůže s ergonomickým tvarováním a mnoha možnostmi nastavení, které samozřejmě mohou být odvětrávané a masážní. Jedinou kaňkou na kráse je vrzání při zatlačení na některé části přístrojové desky. Mercedes se v tomto hodně zlepšil, ale například výduchy klimatizace na krajích si stále rády vrznou, to je škoda.
Mercedes pozicuje EQE SUV jako elektrickou alternativu k oblíbenému GLE a má to být univerzální rodinné SUV, velmi důležitý je tak zážitek pro rodinu na zadních sedadlech. A zde novinka nezklame, právě naopak. Sedí se mi tu hodně pohodlně a díky sedáku, který je znatelně naklopen vzhůru, zde mám i dostatečnou podpěru pro stehna.
Díky elektrické platformě tu pak mám královský prostor pro kolena. A protože se střecha tak moc nesvažuje, mám zhruba ještě nějakých 5 cm nad hlavou k dobru. Pokud ale bude vzadu sedět někdo, kdo je vyšší než 190 centimetrů, tak už bude škrtat hlavou o strop.
Máme tu 4zónovou klimatizaci a je zde všechno, co potřebujeme, včetně skvělého audiosystému. Rozdílem oproti EQS SUV je nemožnost si přidat zadní obrazovky nebo širokou loketní opěrku a konfiguraci pro 4 osoby. Musím opět vyzdvihnout krásnou panoramatickou střechu, kterou ocení zejména cestující na zadních sedadlech. Lze ji zatáhnout, a to i po segmentech, takže je interiér dobře chráněn před paprsky. Vzadu jsou pak dva ISOFIXy, doprostřed tak třetí sedadlo nedáte, rozdílem oproti většímu EQS SUV je pak také absence třetí řady sedadel.
Infotainment: naprostá špička
Mercedes pro svůj velmi důležitý model zvolil bez překvapení stejný špičkový infotainment MBUX jako pro svoje další vozy z řady EQ postavené na čistě elektrické platformě EVA2. Ať už zvolíte příplatkový Hyperscreen, nebo standardní displeje, jedno je jisté. Systém MBUX, který zde běží, je naprosto špičkou mezi dnešními auty. Nabízí krásný design, rychlé reakce, neobvykle mnoho funkcí i personalizací. Díky over the air updatům a obchodu s aplikacemi Mercedes navíc průběžně doplňuje nové funkce. Jestli vás zajímá, co systém všechno umí, přečtěte si náš samostatný článek, kde jsme se dopodrobna věnovali všem funkcím tohoto systému, který debutoval v této podobě u Mercedesu EQS.
MBUX na Hyperscreen od Mercedesu je NEJLEPŠÍ infotainment – test
V základu obdržíte dvojici displejů, jeden pro řidiče a jeden centrální, velmi hezky zakomponované do přístrojové desky se zvoleným dekorem. Je to elegantní a k autu se to skvěle hodí, nicméně pokud chcete to nejlepší, co Mercedes dokáže, zvolte za bezmála 150 tisíc korun příplatkový Hyperscreen. Kromě hlavního 17,7" displeje jsou jeho součástí dva 12,3" panely před řidičem a spolujezdcem. Spolujezdec může něco zadat například do navigace, která se následně zobrazí na hlavním středovém displeji, ale v některých státech (kde je to povolené) může například na tomto malém displeji sledovat televizi nebo hrát hry (v Německu ano, v Česku třeba ne). S tím souvisí další novinka, protože kamera nad digitálním displejem před řidičem kromě sledování únavy hlídá například i to, zda se řidič za jízdy nedívá na film ke spolujezdci. Kromě toho kamera sleduje oči řidiče a při mírném pohybu hlavou nastavuje i head-up displej.
Displej před řidičem nabízí skvělou grafiku a mnoho možností zobrazení. Je libo klasické budíky, nebo jiné? Nebo třeba mapu přes celý displej? Nebo asistenty? Není problém. A zobrazení se dokonce barevně může přizpůsobit ambientnímu osvětlení! Dokonalé. Samozřejmostí je pak rozměrný head-up displej opět s mnoha režimy a nastaveními, který samozřejmě ukazuje kromě rychlosti i navigační pokyny, nechybí ani rozšířená realita. Je pravda, že zobrazení není tak pokročilé jako třeba u Audi nebo Volkswagenu a vznášející se navigační pokyny jsou menší, ale i tak je to zajímavá vychytávka, která pomůže zejména při navigování nebo používání adaptivního tempomatu.
Hlavní displej má nové zobrazení Zero Layer, kdy základní obrazovkou je vždy mapa a v dolní části vám Mercedes nabízí kontextové widgety, které si můžete maximalizovat, případně vstoupit do menu. Ocenit musím skutečně široké možnosti personalizace. Stačí stáhnout notifikační lištu, kde je prostor pro vaše zástupce, a to prakticky čehokoliv. Může tam být často používaný cíl v navigaci, kontakt nebo média či funkce v menu. Mercedes navíc inteligentně navrhuje i zde, co by se vám mohlo hodit.
Nádherně je zpracovaná navigace. Nechybí 3D modely, okamžité zobrazení nabíjecích stanic včetně rychlosti a toho, kolik konektorů má volných. Kliknutím na konektor můžete u stanic přímo nabíjení spustit, nemusíte tak lovit čip nebo aplikaci. Nechybí ani plug and charge, kdy se auto začne nabíjet automaticky po připojení ke stanici. V případě dlouhých tras auto samo naplánuje nabíjecí zastávky, přehledně zobrazí, jak dlouho máte nabíjet i to, s kolika procenty kam dojedete. Dokonce máte kontrolu i nad předehřevem baterie pro rychlé nabíjení, které můžete vypnout, nebo nechat na automatice. Auto dokonce průběžně ukazuje, jak vysokou rychlost nabíjení lze dosáhnout. Tak to má vypadat a žádné jiné auto toto neumí.
Celý MBUX lze ovládat hlasem, a to i v češtině. Mercedes zvládá kromě cílů v navigaci nebo volání kontaktů pochopitelně i složitější příkazy. Poví vám vtip, umí vám pustit masážní sedadla, upravovat klimatizaci a spoustu dalšího. A není k tomu potřeba mačkat ani žádné tlačítko – stačí říct „Hej Mercedesi“ a ten už poslouchá.
Naprostou samozřejmostí je vestavěný internetový prohlížeč. Ten je průměrně rychlý a díky velkému displeji i relativně použitelný. Nechybí pak aplikace, jako je počasí, několik her, kancelářské funkce nebo možnost v galerii si prohlédnout fotografie z kamer vozu v případě, že auto zaznamenalo třeba nějakou kolizi nebo pohyb. A pokud by se vám MBUX, který je skvělý, náhodou nelíbil, je tu pořád možnost bezdrátového Apple CarPlay i Android Auto.
V MBUX můžete mít uživatelské profily, které se synchronizují s cloudem, a přihlašovat se můžete otiskem prstu i PIN kódem, takže se k vašim datům v autě nikdo nedostane.
Velkou pochvalu si zaslouží také mobilní aplikace Mercedes Me, která nabízí velké množství funkcí. Kromě obligátních věcí jako předehřátí auta, jeho nalezení nebo zjištění stavu všeho možného, dovoluje i otevřít/zavřít střešní okno nebo jednotlivá okénka. V aplikaci si můžete dokonce také hrát s barvou ambientního osvětlení auta nebo s nastavením displejů. Nechybí samostatná aplikace pro dokupování funkcí a samozřejmostí je také plánování cest a jejich odesílání do auta.
Jízdní vlastnosti: budete jako v bavlnce a adorovat natáčecí zadní nápravu
Já jsem s Mercedesem EQE SUV měl možnost jezdit v Portugalsku, takže mě nepřekvapila velmi vysoká úroveň komfortu. Díky platformě EVA2 se Mercedesu podařilo přenést jízdní komfort svých vlajkových modelů EQS do menšího balení a výsledek je skutečně skvělý. Podvozek je zcela jasně naladěn do komfortu a zcela narovinu, tvrdší naladění by k tomuto autu ani nepasovalo. A možná i to má z následek, že ani s ostrou verzí AMG se člověku nechce moc dovádět a spíše si s grácií chce plout městem nebo na dálnici a užívat si komfort.
Abyste si ale toto vše užili, určitě doporučuji příplatkový vzduchový podvozek (základní EQE SUV je bez něj), pak jde o velmi pohodlný koráb, který dobře žehlí nerovnosti a nabízí plavnou, houpavou jízdu velmi blízkou té, kterou jsem zažil ve vyšším EQS SUV. Auto je určitě měkčí než konkurenční Audi Q8 e-tron, ale ne tak gumové a rozevláté jako BMW iX.
Jestli jízdně EQE SUV něco odlišuje od konkurence, tak je to natáčecí zadní náprava s úhlem natočení až 10 stupňů. Za tu se stoprocentně vyplatí připlatit, protože pak ze skoro pětimetrového SUV uděláte kompaktní vůz. Poloměr otáčení se z 12,3 metrů zmenší jen na 10,5 metrů a já jsem tuto věc po celý test skutečně miloval. Manévrování a parkování je pak skutečně hračkou, i v kombinaci se skvělou 360stupňovou kamerou. Zároveň se Mercedesu podařilo podvozek naladit tak, že i přes natáčení zadní nápravy auto nepůsobí gumově a nemám zde pocit „rozevlátého zadku“ jako u BMW s natáčecí zadní nápravou. Mimochodem, kromě běžného parkovacího asistenta si umí Mercedes i uložit složité parkovací manévry do paměti a pak je automaticky v dané lokalitě zopakovat. Vyzkoušeli jsme také vzdálený parkovací asistent v mobilní aplikaci, kdy v autě nemusíte ani sedět a Mercedes za vás zaparkuje nebo vyparkuje.
Kromě špičkového odhlučnění se mi při jízdách líbila také pádla pod volantem pro volbu rekuperace i pravé jednopedálové ovládání, kdy vám auto umí zastavit bez toho, aniž byste museli sahat po brzdě. To je zejména ve městě velmi návykové a praktické. Ale kdo raději plachtí, lze toto chování vypnout. Díky odpojitelnému přednímu motoru se zároveň vyplatí mnohem více hlídat si příslušný jízdní režim. Zatímco totiž v módu Eco využívá vůz skoro výhradně jen zadní motor a ten přední zapojuje jen při stisku pedálu na podlahu, ve Sportu jsou neustále aktivní oba motory, což znamená vyšší spotřebu.
Vyzdvihnout musím také špičkový asistent řízení Drive Pilot. Výborně čte značky, drží pruhy, mezi kterými umí i sám přejíždět po vyhození blinkru, vytváří sám záchranářskou uličku v zácpách, ve kterých ani nevyžaduje držet volant, a umí řídit úplně sám. Ve vyšších rychlostech pak oceníte, že je volant kapacitní, takže se stačí ho lehce držet a auto rozpozná, že řídíte.
Otestovali jsme několik verzí EQE SUV. Nejdříve jsme dostali do rukou variantu 350+, tedy druhou nejslabší verzi s pohonem pouze zadních kol. Ta by měla být vaší volbou, pokud vám jde o maximální efektivitu. Nabídne nejdelší dojezd a zároveň je stále ještě dostatečně živá, nicméně řekl bych na spodní hranici toho, co bych u takto drahého auta chtěl. Nejzákladnější verzi 350 s nižším výkonem už bych se tak spíše vyhnul.
Nejvíce času jsem pak strávil s modelem 350 4Matic, tedy s nejlevnější čtyřkolkou, což je pro mě optimální auto. Kombinuje dobrou efektivitu, solidní dynamiku a zároveň stále ještě velmi slušný dojezd. Pokud chcete výraznější výkon, zvolte verzi 500 4Matic, která je ostatně v Česku nejprodávanější. Pokud vysloveně neprahnete po monstrózním výkonu a nejste připraveni obětovat dojezd, vyhnul bych se nejvýkonnějším verzím s přídomkem AMG, které k charakteru tohoto auta vlastně ani moc nesedí.
Dojezd: 400 až 500 kilometrů v reálu
Většina testu s modelem EQE SUV 350 4Matic probíhala při teplotách kolem 10 stupňů Celsia. Ve městě jsem se pohyboval se spotřebou kolem 19 až 20 kWh/100 km, což je na SUV této velikosti solidní hodnota. Znamená to městský dojezd zhruba 470 kilometrů.
Mimo město jsem jezdil většinou za 20 až 21 kWh/100 km, což znamená reálný dojezd 430 kilometrů. Dálnice při jízdě na horní hranici rychlostních limitů si pak vezme 25 kWh na 100 km, což znamená dojezd kolem 360 kilometrů. Všechny tyto dojezdy jsou mírně horší oproti konkurenci o BMW nebo Audi, kteří, ačkoliv mají podobnou spotřebu, těží z větší baterie.
S dojezdem souvisí i nabíjení a plánování tras. Mercedes má toto ve svém infotainmentu vyřešeno špičkově. Nemusíte nic plánovat. Sednete, dáte cíl do navigace a jedete. Auto vám krásně ukáže, s kolika procenty přijedete, počítá nejoptimálnější trasu pro co nejnižší elektrickou spotřebu, automaticky vám naplánuje nabíjecí zastávky, ukazuje nutnou délku nabíjení a nechybí ani předehřev baterie, který můžete ručně vypnout. Hodně se mi líbí, že Mercedes dokonce ukazuje maximální nabíjecí výkon, kterého při dané hodnotě nabití a teplotě baterie můžete aktuálně dosáhnout.
Nabíjení: o stupeň horší než u EQS SUV
Ačkoliv Mercedes dodává EQE SUV s různými kapacitami baterie, všechny mají stejný maximální nabíjecí výkon 173 kW s tím, že výrobce slibuje nabití z 10 na 80 % zhruba za 30 minut, což je v této kategorii jakýsi standard, alespoň u aut s 400V architekturou, jakou má i Mercedes. A proč vlastně není maximální výkon nabíjení 200 kW, který umí například vlajkové modely EQS a EQS SUV? Je to jednoduché. EQE SUV je mírně kratší, Mercedes tak z baterie musel odebrat několik modulů, čímž se snížila kapacita, ale vzhledem k zapojení také napětí baterie. To činí v případě vybití na zhruba 10 % jen kolem 330 V, což v kombinaci s maximálním proudem 500 A, který stanice dokážou poskytnout, znamená právě nabíjecí výkon kolem 170 kW. A jaká je realita?
Vůz jsme na nabíječku dovezli v okamžiku, kdy baterie hlásila stav nabití 8 %, po předchozí dálniční jízdě a s patřičným předehřátím. Po necelé minutě začal nabíjecí výkon okamžitě růst a dalších několik minut nebyl problém nabíjet výkonem okolo 165 kW. Výkon se na pár minut vyšplhal až k maximálním 172 kW ve 30 %, což je prakticky deklarované maximum. Výkon ale začal vzápětí pozvolna klesat na 137 kW při 50 %, což jsou překvapivě znatelně horší hodnoty než v případě nedávno testovaného EQE se stejnou baterií, který při 50 % dosahoval ještě stále necelých 147 kW. Padesáti procent ze zmiňovaných osmi procent pak EQE SUV dosáhlo za zhruba 16 minut, což je v této třídě standardní hodnota.
Dále je pak nabíjecí křivka naopak lepší než v případě sedanu EQE, je tak vidět, že obě auta mají mírně rozdílný software. Při 70 % klesl výkon na 105,5 kW, což je naopak o 10 kW více než u EQE. Nabití na 80 % dosahujeme při výkonu mírně pod 100 kW za 31 minut a 30 vteřin, což je přesně dle specifikací. Za tuto dobu dokázal Mercedes do své baterie „naládovat“ 71 kWh.
Díky neobvykle velkému hornímu bufferu o velikosti 9 kWh si Mercedes může dovolit nabíjet poměrně vysokým výkonem nad 80 % a skutečně tomu tak je. 90 % dosahuje za dalších 9 minut a nabíjí se výkonem přes 50 kW. Ani nabíjení do 90 % tak není zbytečně zdlouhavé a pokud potřebujete maximalizovat dojezd, u EQE SUV se to i časově vcelku vyplatí. Nad 90 % se nabíjení pochopitelně dále zpomaluje, EQE SUV ale stále mezi velmi nadprůměrné elektromobily co do výkonu u horní hranice nabití a při 95 % ještě „tahá“ 40 kW. Při 95 % po 47 minutách nabíjení test ukončujeme.
Výkonnostní křivka nabíjení je u EQE SUV sice poměrně slušná, ale mohla by být i mnohem lepší. Vzhledem k ceně vozu přesahující dva miliony korun bychom, stejně jako u sesterského EQE, čekali více. Hlavní nevýhodou je použití 400V architektury, která limituje možnosti nabíjení, navíc EQE SUV má ještě dále neobvykle nízké napětí baterie, při 10 % pod 330 V a při plném nabití pod 380 V, což je výrazně méně než vetší EQS a EQS SUV a na 400V auto neobvykle málo. Problém pro Mercedes představují zejména klasické rychlonabíjecí 50kW stojany ABB s maximálním proudem 120 A, kterých jsou po Česku stovky. Kvůli nízkému napětí baterie však na nich Mercedes nebude nabíjet 50 kW, ale jen kolem 30 kW, což plné nabití protáhne z hodiny a půl klidně na dvě a půl hodiny, což je třeba mít na zřeteli.
Autu by rozhodně slušela 800V architektura, tu ale Mercedes teprve připravuje. Pro srovnání, mnohem levnější Hyundai Ioniq 5 s 800V architekturou zvládne nabití z 10 na 80 % za 18 minut a za 31 minut se z 15 % na 80 % zvládnou nabít například i 400V auta jako Škoda Enyaq RS iV nebo Volkswagen ID.4 či ID.5 GTX. Výsledek tedy není špatný, ale spadá do povinného standardu a my již vyhlížíme první vozy s novou 800V platformou, u kterých bude jistě nabíjení řádově rychlejší.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon v kW |
---|---|---|
15 % | 2 minuty | 168 |
20 % | 5 minut | 169 |
30 % | 7 minut | 172 |
40 % | 10,5 minuty | 150 |
50 % | 15 minut | 137 |
60 % | 19,5 minuty | 121 |
70 % | 24 minut | 107 |
80 % | 30 minut | 92 |
90 % | 39 minut | 53 |
95 % | 44,5 minuty | 38 |
Mercedes můžete pohodlně nabíjet na více než 400 tisících stanicích v celé Evropě za pomocí jediné karty Mercedes Me charge, nechybí ani funkce plug and charge. Palubní nabíječka pak má ve standardu 11 kW, ale za příplatek můžete mít až 22kW, což pak znamená nabití celé baterie i na AC stanicích či doma za 4 hodinky.
Závěr a zhodnocení: velmi povedená elektrická hvězda
Mercedes na EQE SUV hodně sází, vložil do něj dost úsilí a je to znát. Mercedesu se novinka povedla a jedná se opravdu o univerzální SUV vyšší střední třídy, které zapadá přesně mezi dosavadní menší EQC (které již z nabídky zmizelo) a luxusní EQS SUV. Kdo tak bude chtít plnotučné elektrické SUV od Mercedesu, bude právě toto auto jeho první volbou.
Mezi plusy jednoznačně patří jízdní komfort a naprosto nadšený jsem byl z natáčecí zadní nápravy, která usnadňuje parkování, zajíždění do podzemních garáží i prostý pohyb po městě. Špičkový je také infotainment a technologie, které Mercedes nabízí. Pochvalu si zaslouží i prostorný, hodnotný a velmi příjemný interiér. Chytrá je také možnost zvětšení kufru změnou polohy opěradel sedadel.
Co mě naopak mrzí, to je opět absence předního kufru nebo místy vrzající interiér. Autu by také mnohem více seděla 800V architektura a baterie s využitelnou kapacitou kolem 100 kWh, aby reálný dojezd i výkonnějších verzí byl kolem 500 kilometrů. Ale díky tomu, že Mercedes hodně zapracoval na efektivitě, se i nyní s výkonnou „pětistovkou“ dá jezdit relativně úsporně a reálný dojezd 400 až 450 kilometrů v kombinovaném provozu postačí většině uživatelů. A pokud chcete maximální efektivitu, zvolte verzi 350+ s pohonem zadních kol, která bez problémů reálně ujede přes 500 kilometrů.
Celkově je EQE SUV skutečně hodně povedené a vyvážené luxusní SUV, které přenáší prakticky vše z vlajkového EQS SUV do běžného, kompaktnějšího balení. Pokud vám jde zejména o komfort, potrpíte si na špičkové technologie a není vám cizí design nových Mercedesů, rozhodně si EQE SUV zajděte vyzkoušet a zařaďte si ho do svého hledáčku.
Technické parametry Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 863 × 1 940 × 1 686 mm, 2 550 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 215 kW, 292 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 558 km |
Cena od | 2 417 580 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz