Mateřská společnost JLR se rozhodla pro přestavbu svého modelového portfolia a vybrala modely Discovery, Defender a Range Rover jako tři pilíře, do kterých budou v budoucnu zapadat nové produkty. A právě velké Discovery (existuje ještě model Discovery Sport) prošlo nedávno faceliftem, který se projevil hlavně na vizáži a pozná ho jen trénované oko znalce. Oproti modelovému roku 2023 se změnil jen decentně tvar předních světlometů, které vypadají mnohem hladčeji. Proměnou prošla přední maska chladiče a záď nově zdobí temněji červené koncové LED svítilny. Tím změny zvenčí končí a drobných úprav se dočkala prostorná kabina, která byla u testovaného vozu sedmimístná. O to více mě překvapilo, kolik místa zde vlastně je. Minimálně přední cestující společně s posádkou na druhé řadě sedadel budou mít moře místa jak do šířky, tak do výšky.
Technické parametry Land Rover Discovery D250
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 956 × 2 200 × 1 888 mm, 2 391 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 183 kW, 249 koní, točivý moment: 570 Nm |
Nádrž | 89 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 011 615 Kč |
Jen je potřeba nepřiplácet za prosklenou elektricky ovládanou střechu. Ta sebere dobrých 5 cm místa pro hlavu a věřte mi, je to znát. Naopak výdechy klimatizace nad druhou řadou sedadel jsou efektní, protože mají široký rozsah nastavení a v parném letním dni přijdou jistě vhod. Díky kombinaci luxusních materiálů a prvkům, jako jsou například područky kapitánských předních křesel, je kabina omlazeného Discovery útulná a vychutnáte si v ní každou jízdu. Ne, tohle opravdu není reklama. Sám jsem byl překvapen z toho, že Land Rover Discovery se může směle rovnat s modely z luxusnější divize Range Rover. Tolik místa a kvalitně zpracovaných materiálů bych čekal například v podobně velkém modelu Sport. Discovery je ale korábem, který se cítí doma nejen na dálnici, ale i na okreskách nebo ve městě.
Vše v kabině je nějakým způsobem polstrované a na tvrdý plast zde nemáte takřka šanci narazit. Velmi příjemně mě překvapil palubní systém Pivi Pro, který byl dostatečně rychlý a po celou dobu testu se nestalo, že by se zasekl. Na rozdíl od modelu Evoque nebo Sport pak bylo ovládání mnohem jednodušší, a to díky velkým kruhovým ovladačům pod displejem. Skrze ně se dalo ovládat nastavení výhřevu/odvětrávání sedadel, teplota klimatizace a taktéž rychlost ventilátoru. Zkrátka stará dobrá škola, kterou bych rozhodně ničím nenahrazoval. Výhodou, na kterou se nechytá většina prémiové konkurence z řad velkých SUV, je pak hromada prostorných úložných prostorů. Do dveří není problém vměstnat litrovou PET lahev, pod voličem automatické převodovky je schován další objemný prostor, ke kterému se řidič dostane po odsunutí rolety. Na delších dálničních cestách v parných letních dnech se může hodit lednice s mrazničkou, která je schována pod loketní opěrkou. Její první patro přitom dokáže uschovat peněženku a další drobnosti.
Naopak vychytat by potřebovaly držáky na nápoje vpředu, kdy se v nich malá plechovka o objemu 250 ml dokáže skoro až převrhnout. Mohou za to nedostatečně rozměrné „packy“, které mají za úkol plechovku/lahev udržet na svém místě. Jinak ale nemám ke kabině modelu Discovery žádné výhrady. Volant s fyzickými tlačítky ideálně padne do ruky a cením, že výrobce zde odmítl tlačítka pokrýt dnes tak populárním lesklým černým lakem. Místo toho zde najdete černý mat, který se hůře špiní a vypadá mnohem lépe. Přední sedadla nastavitelná do 20 směrů s možností výhřevu a ventilace mohou mít za příplatek dokonce i masáž, ale za tu bych si já osobně nejspíše nepřiplácel. Posez je vpředu dokonalý a i rozměrné osoby vážící 100 kg zde s přehledem zvládnou několika set kilometrový přesun po dálnici.
Zajímavostí je, že zadní sedadla jsou o něco výše než přední. Tzv. stadionové uspořádání zde funguje a zadní cestující díky tomu vidí vše pěkně „z první ruky“. Vzadu přitom nechyběly dva USB-C porty, další rozměrná loketní opěrka s úložným prostorem a větrací otvory klimatizace jsou i v b-sloupcích. Pro třetí řadu sedadel je pak připravena další dvojice výdechů klimatizace, menší držáky na nápoje a opět dvojice USB-C. V kufru, který nabízí objem 922 litrů (v případě složené třetí řady sedadel), se nalevo nachází centrální ovládací panel, kde je hromada tlačítek pro ovládání výšky vozu, sklápění zadních sedadel a ovládání tažného zařízení. Land Rover zde opět přemýšlel a máloco mu jde vyčíst. Označení D250 pak nevypadá příliš vábně, ale to jen do chvíle, než si zákazník uvědomí, že pod kapotou vozu je plnotučný naftový šestiválec s objemem tři litry.
Aktuální vydání Land Roveru Discovery je i v této verzi stále dostatečně výkonným SUV/offroadem. Mild-hybridní technika se zde stará o co nejúspornější jízdu, avšak stále se výrobce nenaučil implementovat tzv. plachtění při puštění pedálu plynu. BMW nebo Mercedes-Benz to umí a je to znát, když se vůz pohybuje setrvačností například při sjezdu táhlého dálničního klesání. Kombinovaný výkon motorizace D250 činí 249 koní a točivý moment dosahuje hranice 570 Nm. Standardem je zde automatická převodovka ZF s osmi stupni a možností řazení skrze pádla pod volantem. Ačkoliv pak Discovery nabízelo i možnost volby režimu Eco, ve kterém umí jezdit za 7 litrů na 100 km, čistě sportovní mód zde budete hledat marně. Tohle auto nikdy nebylo a nebude na lítání po okreskách. Sportovní nastavení tak má pouze převodovka, která po jeho aktivaci drží nižší převod po delší dobu a odmítne přeřadit, dokud to neudělá sám řidič.
Jízda s tímto 2,4 tuny těžkým vozem byla přitom i tak dost velkým zážitkem. Tohle auto je naprosto dokonalým luxusním přepravníkem, v němž chyběly snad jen dvě LED obrazovky TV systému. Ani vyšší dálniční tempo nedokázalo testovaný Discovery rozhodit a při silnějším bočním větru nebyla znát typická nejistota, kdy se mnohé konkurenční vozy chovají nestabilně a řidič má najednou spousty práce. Když pak dojde na jízdu těžkým terénem, stačí skrze výsuvný volič jízdních režimů nastavit jeden z předvolených programů a rázem je z „Disca“ stroj podobný zemědělskému traktoru. Hluboké bahnité koleje nebyly pro testovaný vůz žádným problémem. Stejně tak prudší stoupání po mokré louce nebo sjezd písčito-kamenitého svahu. Land Rover zkrátka vyrábí po této stránce excelentní stroje a snad jen spolehlivost techniky je dlouhé roky diskutovaným tématem, které sráží jinak dokonalé vlastnosti modelů z řad Land a Range Rover.
Kombinovaná spotřeba na konci testu a po ujetí 980 km činila 7,8 l na 100 km. Z 40 % přitom trasy vedly po dálnicích, dalších 30 % tvořily okresní silnice a zbytek město. Discovery D250 tak ukázal, že umí být úsporným strojem, pro který není problém jak dálnice, tak i naprosto rozbředlé bahnité lesní cesty. Těžko se hledají nedostatky na něčem, co samo o sobě funguje na jedničku. Kromě méně místa pro hlavy cestujících, za což může příplatková panoramatická střecha, může být nevýhodou snad jen to, že světlý kožený interiér je náchylný na každou tmavou nečistotu. S koupí tohoto vozu bych proto doporučoval mít v kabině hadřík z mikro vlákna a čistící sprej na kůži. Mít pak 2 miliony korun, mild-hybridní Discovery bych s radostí uvítal ve své garáži.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz