Kia Optima
test

Kia Optima

Dobrý sluha, ještě lepší pán

Optimální vůz pro moderního manažera by měl být prostorný, svižný a pohledný. Kia provedla u Optimy mnoho optimalizací, aby se takovým vozem stala. Dokonce si věří na krále segmentu jménem Volkswagen Passat, je ale optimismus na místě? Pro pokrytí co největší poptávky se dokonce nebála jít si zaplavat do plug-in hybridních vod, které jsou zatím pro většinu konkurentů moc hluboké.

Design a karoserie: korejská královna

Design Optimy je ten nejlepší z nejlepších. Ne, k testovanému autu jsem nedostal obálku s úplatkem a ani se nejedná o můj soukromý názor. Kia Optima totiž vyhrála již podruhé cenu Red Dot za design a nyní si dokonce odnesla ocenění „Best of Best“. Pravda je taková, že byste ještě před pár lety jako držitele těchto ocenění určitě nehádali automobilku Kia a okolí bude tímto faktem také často překvapené. Vzhled se opravdu povedl a velký sedan se rozhodně nemá za co stydět.

Technické parametry Kia Optima (2015) Plug-in Hybrid

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 850 × 1 860 × 1 470 mm, 1 718 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon150 (116 + 50) kW, 205 (158 + 68) koní, točivý moment: 376 Nm / 2 330 ot/min
Baterie9,8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,2 kWh / 100 km + 43
Cena od1 149 980 Kč

Kia Optima PHEV – test

Náš konkrétní kousek měl kola o rozměru 215/55 R17 a světle modrou barvu. V redakci bychom nejspíš zvolili jakoukoli jinou barvu a kola by klidně snesla ještě paleček navíc, i tak jsme ale s vozem sklízeli dost chvály. Délka 4 855, šířka 1 860 a výška 1 465 milimetrů dává jasně najevo, že ani velikost nebude zrovna to, čím by Optima za konkurencí zaostávala.

Plug-in hybrid odlišují klasické serepetičky, jako jsou plaketky s nápisem „Eco plug-in“, a nechybí samozřejmě zásuvka pro připojení nabíjecího kabelu Mennekes. Jiná je také maska chladiče s aktivními lamelami snižujícími čelní odpor vzduchu.

Technika a výbava: jízda se skvělou atmosférou

Již z označení 2.0 GDI PHEV většina z nás odhalí kombinaci dvoulitrového zážehového čtyřválce a elektromotoru s baterií s vnějším nabíjením. Větší atmosférický řadový čtyřválec značí odlišný přístup ve srovnání s VW Passatem GTE, který elektromotor kombinuje s malým 1,4 TSI. U Kia tvoří benzinový motor 154koňový základ, který doplňuje 67koňový elektromotor. Větší objem bez přeplňování v konečném důsledku znamená nejen lepší spotřebu, ale také jistě daleko větší spolehlivost.

Celkový výkon 205 koní vypadá slušně, maximální rychlost 192 kilometrů za hodinu a zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,4 vteřiny dává vědět, že závodník z Optimy nejspíš nebude. U nás v testu si našla své místo především díky jiným hodnotám, kterými je teoretická spotřeba 1,6 l / 100 km a především dojezd na elektrickou energii až 54 kilometrů. Skvělých hodnot se podařilo dosáhnout díky 9,8kWh baterii uložené v zadní části vozu.

Velká baterie se musela projevit na hmotnosti, která nyní činí 1 780 kilogramů (o 175 kilogramů více než v případě dvoulitrového dieselu s automatickou převodovkou). S větší hmotností se u plug-in hybridů využívajících dva typy motorů musí počítat, o moc lépe to neumí ani již zmiňovaný Passat GTE, který váží 1 722 kg.

Interiér: supersize me

Ve voze této kategorie se obvykle tráví spoustu času. Právě kvůli tomu by měl být samozřejmostí dostatek prostoru, dobrá výbava a všeobecná pohoda za volantem. Kia přiváží velmi nevyvážený výsledek.

První, co vás doslova pohltí, je obrovský vnitřní prostor patrný z každého sedadla. Ani lidé nad 190 centimetrů nebudou mít problém usadit se na zadní sedačku a vepředu pořád zbude dostatek místa. Místa pro posádku je přehršel. Kde to ale neplatí, je zavazadlový prostor, který musel ustoupit dlouhému dojezdu. Kvůli baterii musela Kia obětovat 203 litrů objemu kufru a z původních 510 litrů ji zbylo pouze 307. Akumulátor je uložen blízko zadních sedadel, a tak je alespoň zbylých 307 litrů dobře využitelných.

Pětičlenná basketbalová posádka sice nebude mít problém s místem pro sebe a věřím, že menší kufr také přežije, nad kvalitou zpracování a materiálu se však pozastaví. Upřímně jsem doufal v této cenové kategorii ve více měkčených plastů a dotaženějších řešení, kterými třeba nedávno testovaný Passat GTE oplýval.

Situaci částečně zachraňují pohodlné sedačky z bílé kůže, které umí dodat lehký punc luxusu. Navíc perfektně odvětrávají, dokonce lépe než třeba ty u BMW řady 7. Když dokážete přehlížet občasné tvrdé levné plasty, tak si dokonce uvědomíte, že všechny ovládací prvky jsou tam, kde byste je čekali. Navíc není problém najít dobrou pozici za volantem, která nebude vyžadovat chiropraktika ani po několikaset kilometrech cesty.

Chytré systémy a funkce: vše, ale napůl

Z hlediska výbavy nelze Optimě vytknout téměř nic. Výbava začíná u klasického adaptivního tempomatu s autonomním nouzovým brzděním AEB sahá až po parkovací asistent, který umí docela šikovně hledat parkovací místa a samozřejmě do nich pak i zaparkuje. Moc se mi líbilo sledování slepého úhlu včetně systému RCTA, který vás upozorní na vozidla přijíždějící ze stran v případě vyparkovávání.

Antikolizní systém dokáže pozorovat také chodce a zasahuje včas a s rozumem. Zklamáním byla parkovací kamera, která neukazuje 360, nýbrž pouze 270 stupňů, a to v mizerné kvalitě. Ve tmě, nedejbože ještě k tomu za deště, je bohužel téměř nepoužitelná. Uvnitř nás překvapilo bezdrátové nabíjení telefonu, které dnes není ani zdaleka standardem. Naše potěšení pokračovalo přes ušní bubínky díky prémiovému audiosystému Harman/Kardon s výkonem 490 W.

Osmipalcový multimediální systém patří mezi takový střed, co se týče kvality zobrazení i rychlosti odezvy. Důležité je, že nabízí jak Android Auto, tak Apple CarPlay společně se službami Kia Connected Services. Ty umí ukázat aktuální počasí, dopravu nebo místa měření rychlosti. Mezi budíky se pak vměstnal již dosluhující 4,3palcový TFT displej , který samozřejmě ukáže pokyny navigační soustavy a všechny další informace palubního počítače.

Jízdní vlastnosti: důstojně i úsporně

Dříve byla korejská auta ovladatelná asi jako zaoceánský parník a cestování nebylo ani rychlé, ani pohodlné. Ty časy jsou již dávno pryč a Optima se může opřít o slušný, leč ne bezchybný podvozek. Řízení již není přeposilované a i když chybí zpětná vazba, vůz se koriguje docela příjemně, nemůžete od něj však čekat přesnost vypilovanou na testovacím okruhu.

Menší kola krásně tlumí nerovnosti a když to vezmete kolem a kolem, jde o docela hezký kompromis mezi nakláněním v zatáčkách a ignorací děr. Nezkoušejte ale s Optimou sportovat. I když 205 koní zní jako dost, úplně jí to nesvědčí a podvozek má spolu s brzdami své limity. Ve výsledku pak při rychlé jízdě máte pocit, jako byste si šli zaběhat s líným psem a neustálé povzbuzování vás brzy přestane bavit. Jakmile se ale zklidníte a budete koukat na spotřebu a užívat si vnitřního prostoru, líný pes se stane opět nejlepším přítelem člověka.

Dojezd a spotřeba: naftu už nebudete chtít nikdy vidět

Dostáváme se ke královské disciplíně Optimy. Automobilky si navykládají kde co, třeba že auto na elektřinu ujede 55 kilometrů, jako to říká Kia. My jsme ale ujeli na jedno nabití až 60, což se nám opravdu nestává často. I když se nebudete snažit, nebude problém zvládnout přes 40 kilometrů po jednom nabíjení. Rázem tu tedy máme jeden z nejlepších výsledků mezi plug-in hybridy a když se baterie vybije, spotřeba pořád zůstává velmi rozumná.

Nezkoušejte ale s Optimou sportovat. I když 205 koní zní jako dost, úplně jí to nesvědčí a podvozek má spolu s brzdami své limity.

Po vybití baterie ve městě pojedete pod 6, na okrskách pod 7 a na dálnici pod 8 litrů na sto kilometrů. V té době se vám ale bude nabíjet baterie a průměrnou spotřebu opět stáhnete. V historii palubního počítače tedy uvidíte nejčastěji hodnoty okolo čtyř litrů, a to stačí nabíjet jen velmi sporadicky.

Věřím že nebude dlouho trvat a z našich měst úplně zmizí dieselové motory. S vyspělými hybridními motory totiž nejsou vůbec potřeba. S atmosférickým motorem vydrží hybridní pohon déle a je spolehlivější než diesel a spotřeba pohonných hmot je nižší, v případě nabíjení nulová.

Galerie

Zhodnocení: myslí to upřímně

Na trhu je mnoho aut, která první tři dny testování vypadají jako bezchybné a dokonalé stroje, pak ale začnete nacházet další a další nedostatky. Kia Optima jakoby byla pravým opakem. Hlavní neduhy jsou patrné po prvních pár kilometrech (i když se za týden určitě nedají odhalit všechny) a jakmile přežijete otravné a neustálé pískání, levnější plasty v interiéru a nebudete chtít závodit, dám ruku do zásuvky za to, že budete spokojeni. Jezdí se za pár litrů a prvních 50 kilometrů to dokonce zvládnete bez jediné kapky fosilního paliva.

Pokud nebudete chtít závodit, dám ruku do zásuvky za to, že budete spokojeni.

Nejvíc vás ale bude bavit vnitřní prostor, kterého se vám dostane na kterémkoli sedadle a ani v kufru to není žádná tragédie. Plug-in hybrid se navíc prodává pouze v nejlepší výbavě Premium, což znamená, že za částku 1 149 980 korun dostanete úplně plnou výbavu a připlatit si můžete pouze za metalický lak.

Konkurence: německo-korejská válka

Levněji vás vyjde pouze konkurenční Ford Mondeo HEV za 836 990 korun, ten však nezapojíte do zásuvku. Plug-in hybrid nabízí již zmiňovaný Volkswagen v podobě Passatu GTE. Passat má jistě lepší interiér a umí ujet také slušnou porci kilometrů, v ohledu spotřeby si však vede hůř. I když v základu stojí Passat GTE rozumných 1 166 900 Kč, v konfigurátoru budete i za maličkosti připlácet a připlácet, až se podíváte na docela divoké částky. Ve dvoulitrovou atmosféru vozu Kia máme navíc větší důvěru v ohledu spolehlivosti než u přeplňované 1,4 TSI Volkswagenu.

Teoreticky byste se mohli trošku rozmazlit a kouknout se k prémiovým Němcům. Tam máte k dispozici například BMW 330e iPerformance nebo Mercedes-Benz C 350e. BMW ujede na jedno nabití zhruba 30 kilometrů, zatímco Mercedes zvládne sotva 20. Obě prémiovky jsou sice menší, ujedou méně a jsou dražší, nabídnou však výkon přes 250 koní a pořádnou porci zábavy díky náhonu na zadní.

kia-optima-2015
Klady
  • základní výbava
  • vnitřní prostor
  • dojezd na elektřinu
  • bezdrátové nabíjení
  • spotřeba
Zápory
  • chybí punc výjimečnosti
  • příliš časté a výrazné výstrahy
  • nulové sportovní ambice
  • tvrdé plasty v interiéru
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze