Jaký elektrický dojezd a spotřebu benzínu nabídne Volkswagen Passat GTE
test

Jaký elektrický dojezd a spotřebu benzínu nabídne Volkswagen Passat GTE

Zaostřeno na spotřebu

Již nějakou dobu vytvářím seriál Zaostřeno na spotřebu u elektromobilů, ale nově přidám i plug-in hybridy. Tam bude zaměření na trochu jiné hodnoty a bude vycházet střídavě test elektromobilu a PHEV. Prvním plug-in hybridem, na který se podívám, je přitom Volkswagen Passat GTE Variant.

Plug-in hybridní Volkswagen Passat GTE jsme již v testu měli a kolega jej nazval lovcem naftových dvoulitrů. Šlo ale ještě o verzi před modernizací. Na modernizovanou verzi jsem se podíval z pohledu spotřeby benzínu a dojezdu na čistě elektrický pohon.

Volkswagen Passat Variant GTE – test

Technické parametry Volkswagen Passat GTE (2019) Variant

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon160 (115 + 85) kW, 218 (156 + 115) koní
Baterie?
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 890 + 62 km
Cena od1 180 900 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Volkswagen Passat GTE Variant má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu WLTP 1,6 l/100 km a případně 15,1 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle NEDC 62 kilometrů. Cena startuje na 1 180 900 Kč včetně DPH.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím každým s autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Volkswagenu Passat GTE Variant ukázal spotřebu rovných 1,9 l/100 km a 14,1 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba rovných 6 l/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 6,5 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby výraznější – 7,8 l/100 km.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Volkswagen Passat GTE takto ujel 55 kilometrů čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 16,5 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 120 km) 1,78 l/100 km 22,24 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 6 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 6,5 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,75 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 1,9 l/100 km 14,1 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu - 16,5 kWh/100 km

Během testu dojezdu se podařilo ujet 55 km čistě na elektřinu.

Za celý test jsem ujel jen 295 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 2,6 l/100 km a 14,3 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 8,05 litrů a nabil 51,8 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 17,6 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (295 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 17,56 kWh/100 km
Benzín 2,73 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

Volkswagen Passat GTE je příklad plug-in hybridu, který musí mít nabitou baterii, aby byl úsporný. Když se ale pravidelně nabíjí, což se mi během testu dařilo, tak dokáže jezdit úsporně a 60km kombinovaný okruh, na který jsem vyjížděl s nabitou baterií, projel téměř celý na elektřinu.

Příjemné je, že při sundání nohy z plynu při zařazeném standardním režimu D vypíná spalovací motor a plachtí na neutrál, což je nejefektivnější v případě, že není potřeba brzdit. V režimu B pak brzdí motorem a standardně rekuperuje po sundání nohy z plynu. Ten jsem ale prakticky nepoužíval, protože když chci brzdit jen rekuperací, stačí včasné a mírné použití brzdového pedálu.

Rozhodně se ale nevyplatí Passat GTE provozovat bez nabíjení baterie, protože pak má stejnou spotřebu jako benzínová verze. Pokud jde o spotřebu, nedokáže fungovat jako klasický hybrid bez nabíjení. V baterii si ale vždy část energie nechává, takže při svižnějším rozjezdu má stále k dispozici plných 218 koní. To je kromě nízké spotřeby jedna z výhod plug-in hybridů, protože spojením obou pohonných jednotek zpravidla vznikne nemalý výkon. Ostatně už označení GTE naznačuje, že jde o sportovnější verzi Passatu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze