BMW iX1 xDrive30
test

BMW iX1 xDrive30

První jízdní dojmy

Nové BMW iX1 je nyní nejmenším elektromobilem v nabídce mnichovské značky. Je to ale poměrně velké auto a mnohem větší než dřívější nejmenší elektromobil BMW i3. Má ale shodnou platformu i karoserii se spalovacími a hybridními motorizacemi BMW X1. Jak si vede ve srovnání s podobně velkými elektromobily na elektrické platformě? Na to se podíváme.

BMW iX1 je po ukončení výroby BMW i3 nejmenším elektromobilem BMW. Jde stejnou cestou jako všechny současné elektromobily BMW s výjimkou iX. Vychází tedy z běžného modelu X1, ve stejné karoserii tedy můžete mít kromě plně elektrického pohonu i plug-in hybridní nebo spalovací pohon. To má samozřejmě velkou výhodu v podobě úspory nákladů na vývoj, ale z uživatelského hlediska to může nést i nevýhody v podobě prostorového uspořádání, které vychází ze spalovacího auta. A jak se s tím poprali v BMW u nejmenšího elektromobilu?

BMW iX1 – první dojmy

Technické parametry BMW iX1 xDrive30

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 500 × 1 845 × 1 616 mm, 2 085 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon230 kW, 313 koní, točivý moment: 494 Nm
Baterie68 kWh (64,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km
Cena od1 359 800 Kč

Nové BMW X1 včetně plně elektrické verze iX1 jsme již podrobně představili, tak zmíním jen stručně základní parametry. Je přibližně o třídu menší než domácí Škoda Enyaq, ale v současné době jediná motorizace BMW iX1, 30e xDrive, má výkon 230 kW, tedy mírně vyšší než nejvýkonnější Enyaq RS. Zároveň je ale o více než 100 tisíc korun levnější než druhá nejvýkonnější verze Enyaq 80x iV. Pokud je pro vás tedy důležitý výkon a pohon všech kol, zatímco o prostornost vám tolik nejde, může být BMW iX1 zajímavou volbou.

BMW iX1 je poměrně velké auto, ovšem s jinou siluetou, než mají čistokrevné elektromobily

Na to, že jde o současné nejmenší elektrické BMW jde o poměrně velké auto, ale siluetu má trochu jinou, než je u elektromobilů podobné velikosti běžné. Má poměrně dlouhou kapotu, protože se pod ni musí vejít i spalovací motor. V případě BMW iX1 tam sice není tak objemný motor, ale přední kufr ani zde nenajdeme. Je tam pouze plastový dekl. Zdá se ale, že i sem by se přední kufr vešel. Celkově vypadá prakticky stejně jako spalovací X1, ale maska chladiče je zaslepená a je na ní emblém „i“, který napovídá, že jde o elektromobil. Zatímco přední část má tradiční tvary vozů BMW, zadní část karoserie je již odvážnější. Zejména pak tvar zadních světel s výrazným 3D profilem. Zezadu pak na elektrickou verzi ukazují hlavně chybějící koncovky výfuku, místo kterých je na zadním nárazníku elegantní stříbrný kryt.

Když už jsme vzadu, podívejme se rovnou do zavazadlového prostoru, jehož velikost zajímá velkou část, ne-li většinu, Čechů. Ten rozhodně není malý a potvrzuje to i jeho oficiální objem 490 litrů, což v této kategorii není vůbec špatné. Nastavením sklonu zadního sedáku se pak ještě o pár desítek litrů dá zvětšit na cca 520 litrů, ovšem pak už je to na úkor pohodlí vzadu. Pokud ale vzadu máte děti v dětských autosedačkách, pak by to nemělo vadit, lze tak uvolnit více místa v kufru například pro kočárek. Pod zavazadlovým prostorem je pak i přihrádka například na kabely, ale i tak by přední kufr byl lepší. Vytahovat kabely zpod zavazadlového prostoru, když máte vzadu například zmíněný kočárek, není úplně ideální.

Interiér je skvěle zpracovaný

Když usedneme na zadní sedačky, je vidět, že BMW iX1 je na platformě shodné s vozy se spalovacím motorem, takže zde je například středový tunel, který u vozů na elektrické platformě zpravidla chybí. Zároveň tu je i méně místa na kolena, protože auto má delší kapotu na úkor délky kabiny. I 185 cm vysoký člověk má ale za sebou dostatek místa a zbývá mu před koleny několik centimetrů prostoru. Nad hlavou pak je místa opravdu dostatek. Pozitivní pak je, že i vzadu jsou použité kvalitní a příjemné materiály, například ve výplních dveří. I cestující vzadu si tedy mohou užívat prémiové zpracování tohoto auta.

Pojďme ale usednout za volant a trochu se projet. Už interiér dává najevo, že jde opravdu o pravověrné BMW. Přístrojová deska je kvalitně zpracovaná a je z kombinace kvalitních měkčených plastů a kůže/koženky. Tyto materiály pak doplňuje kovový dekor. Je to tedy to, na co jsme zvyklí i z větších a dražších vozů BMW a shodný je i infotainment. Pouze je jeho displej menší než třeba ve velkém SUV BMW iX. Zatímco velikostí a prostorem je BMW iX o třídu níže než koncernová trojice Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq nebo Audi Q4 e-tron, interiérem je překoná včetně posledního zmíněného konkurenta, taktéž prémiové značky.

Výkon 230 kW pak zajišťuje, že v praxi jde o velmi svižné auto. V režimu Sport má i umělý zvuk, který pro vozy BMW komponoval Hans Zimmer. Komu by se ale nelíbil, může si ho samozřejmě vypnout. Každopádně akcelerace je solidn. Jelikož jde o pohon 4×4, měla by být dobrá trakce i na méně přilnavém povrchu. Zatím jde o jedinou motorizaci, ale spekuluje se, že by měla dorazit i levnější verze s pohonem pouze přední nápravy, což u BMW není úplně typické. Ta by měla být teoreticky i úspornější.

Ani verze s pohonem xDrive, se kterou jsme jezdili, nemá špatnou spotřebu. Dlouhodobá spotřeba od výroby je okolo 20 kWh/100 km, a to za celých 1 355 km, které toto auto najelo. Naše spotřeba za cca 30 km byla podle palubního počítače 24,4 kWh/100 km, ale byly v tom i testy dynamiky, které se ne relativně krátké vzdálenosti projeví více. Celkově jsme jeli po trase, která vedla přibližně z poloviny po okreskách a druhá polovina byla po dálnici. Než jsme na dálnici najeli, ukazovalo auto necelých 17 kWh/100 km. S dlouhodobou spotřebou tohoto auta by byl reálný dojezd okolo 320 kilometrů.

Ani jízdními vlastnostmi rozhodně nezklame a i zde je znát, že jde o BMW. Sice je to vyšší a těžší auto, což je samozřejmě znát, ale automobilce z Mnichova se podařilo s tím poprat skvěle a kompaktní BMW iX1 si na okreskách vede skvěle. Podvozek je sportovněji naladěn, což je možné právě díky nízkému těžišti, takže se nijak výrazně nenaklání a hezky drží stopu. Ostatně, právě městský a příměstský provoz bude pro toto auto ideální, takže nějaké dojíždění do města po okreskách bude jeho denním chlebem.

I na dálnici je BMW iX1 xDrive30 komfortní

Na dálnici je to pak na svoji třídu velmi tiché auto, takže i zde s ním je jízda pohodlná, byť u malého SUV bude kvůli vyššímu odporu vzduchu a relativně malé baterii trochu limitující dojezd. Má ale pokročilé asistenty, nejenom vedení v jízdních pruzích, ale po příjezdu do kolony umí automaticky vytvořit i záchranářskou uličku. Pokud dojíždíte například ze „satelitu“ do města po dálnici, nemusí vás menší dálniční dojezd trápit a toto dojíždění zvládne BMW iX1 s maximálním komfortem.

Dobře funguje i rozšířená realita na navigaci, která na dálnici pomocí šipky v obrazu z kamery hezky ukazuje, který pruh máte zvolit, abyste jeli tam, kam potřebujete. Hezky to ukazovalo správný pruh i při sjíždění z dálnice D1 na Říčany po příjezdu od Brna, což není jednoduchá křižovatka pro někoho, kdo to tam nezná.

Co nám na autě naopak chybělo, to jsou pádla pod volantem pro regulaci rekuperace. K dispozici jsou pouze režimy D a B, přičemž druhý zmíněný má nastavenou maximální rekuperaci a funguje i jako i-Pedal, takže auto můžete řídit jedním pedálem až do zastavení. To je zase příjemné při popojíždění v koloně.

Výkonný a komfortní elektromobil za rozumnou cenu

BMW iX1 je podle nás povedený a příjemný elektromobil. Startuje na relativně příznivé částce a za cenu Enyaqu s pohonem pouze zadních kol nabídne pohon všech kol a výkon vyšší, než má nejvýkonnější varianta RS. Uvnitř má sice méně místa, ale zase nabídne prémiový interiér a špičkové jízdní vlastnosti. Těšíme se, až se nám toto auto dostane na klasický test, abychom udělali podrobný test včetně dálničního dojezdu, nabíjecí křivky nebo testu Zaostřeno na spotřebu.

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

bmw-ix1
Klady
  • nadprůměrný výkon
  • prémiový interiér
  • výborné jízdní vlastnosti
  • příznivá cena
Zápory
  • absence pádel pod volantem
  • chybí přední kufr
  • méně místa pro posádku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze