Nejlevnější provedení BMW i4 startuje již na 1 352 000 Kč a přestože je s tímto vozem častokrát srovnávaná Tesla Model 3 ještě o něco levnější i v provedení Performance, je vcelku snadné pochopit, proč by mnoho zákazníků přecházejících ze spalovacího vozu uvažovalo spíše o BMW i4. Jaké jsou mé postřehy z každodenního používání?
Technické parametry BMW i4 eDrive35
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 70,2 kWh (67 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 180 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 483 km |
Cena od | 1 352 500 Kč |
Displej, kam se podíváš
Pokud holdujete velkým obrazovkám, jistě vás potěší dvojice zobrazovacích panelů před řidičem, kdy jeden slouží jako přístrojová kaplička a druhý jako klasický displej infotainmentu. Oba se přitom nachází pod jednou skleněnou deskou a je na ně skvělý výhled. Toto uspořádání přitom vypadá nejen velmi moderně, ale také se pohodlně používá, neboť máte vše před sebou a v podstatě i po ruce. Dosažitelnost na displej byla bezproblémová a samozřejmě nechybí ani možnost vše kontrolovat ze středové konzole pomocí kruhového ovladače. Zde si lze pak všimnout jízdního voliče, který byl přebrán ze spalovací verze čtyřkového (či jiných) BMW, což působí trochu zvláštně. Dokázal bych si zde představit menší volič, ovšem, kdo je na toto řešení již zvyklý, bude spokojen.
Pozůstatkem spalovacích verzí a také důkazem toho, že i4 není konstrukčně čistokrevný elektromobil (neboť stejnou konstrukci využívá i spalovací čtyřkové BMW), je výrazný tunel před zadní lavicí. Pátá osoba sedící uprostřed tak musí mít nohy obkročmo a delší cesty zde příliš komfortní nebudou. Pochválit lze naopak dvojici USB-C i pěkně zpracované ovládání výdechu klimatizace. V přední části vozu v místě, kde si lze odložit kelímky či lahve, pak je USB-A a také zapalovač. Umístění mi přijde trochu nevhodné, neboť se při vylití kávy či jiné tekutiny může dostat přímo do portu.
Komfort uvnitř interiéru je každopádně na vysoké úrovni, jak je ostatně u BMW zvykem. Jakmile se mi povedlo po několika kratších jízdách nastavit sedadlo do ideální polohy, neměl bych problém v autě na jeden zátah zdolat i delší cesty. Pochválit lze i skutečně velkou plochu bezdrátové nabíjecí podložky, kam se vměstná například i takový Samsung Galaxy S23 Ultra v pouzdru, tedy jeden z největších (vlajkových) smartphonů současnosti. Vůz mimochodem zvládá i Digitální klíč Plus, tedy odemykání/zamykání smartphonem a další, nově včetně vybraných zařízení s Androidem vybavených technologií UWB. Mnozí budou jistě nadšeni i z kompletně tlačítkového ovládání na volantu, což se u moderních vozů této kategorie moc často nevidí.
Nejlevnější, ale stále se skvělým dojezdem
Důvodem pro volbu i4 eDrive35 je jistě nejnižší pořizovací cena, kdy základní provedení vyjde na 1 352 000 Kč. Přepočtem na cenu za kWh lze pak zjistit, že eDrive35 je v tomto ohledu paradoxně o něco dražší než eDrive40, v absolutních hodnotách se však jedná o úsporu zhruba 150 000 Kč při srovnávání dvou základních provedení. Ušetřené prostředky lze pak investovat například do doplňkové výbavy.
Základní cena | Využitelná baterie v kWh | Cena za kWh | |
---|---|---|---|
BMW i4 eDrive35 | 1 352 000 Kč | 67 kWh | 20 179 Kč |
BMW i4 eDrive40 | 1 497 600 Kč | 81,1 kWh | 18 466 Kč |
BMW i4 M50 | 1 908 400 Kč | 81,1 kWh | 23 531 Kč |
V každém případě i4 eDrive35 rozhodně nemá problém s krátkým dojezdem. Během testování, kdy jsem s vozem jezdil většinu času ve sportovním režimu a užíval si svižné akcelerace, která je stejně jako dojezd více než dostačující, se pak celková spotřeba pohybovala na úrovni 19 kWh/100 km. Na nabití lze tak i při této vyšší spotřebě získat dojezd 350 kilometrů, což už je podle mého názoru dostačující i pro delší dálniční přejezdy a vydrží třeba i na více než týden při každodenních kratších pojížďkách ve městě a blízkém okolí. Pochopitelně se nabízí i druhý pohled na věc, a to otázka, proč si „trochu“ nepřiplatit a nemít dojezd ještě výrazně delší, ale třeba za cenu čistě základního provedení.
S vozidlem je možné jezdit v podstatě jen s jedním pedálem díky výrazné rekuperaci, jejíž sílu lze upravit v nastavení infotainmentu. Při jízdě s inteligentní (adaptivní) rekuperací ve sportovním režimu jsem však příliš spokojen nebyl a auto v některých případech rekuperovalo z vyšších rychlostí tak výrazně, že bylo cuknutí skutečně dost nepříjemné, zejména pro posádku vzadu. Scházela mi také pádla pro rekuperaci. Prostor za volantem působí dost prázdně a pádla, pomocí nichž by se dala rekuperace kontrolovat, by se sem zkrátka hodila. Pokud se rozhodnete ponechat rekuperaci na adaptivní či nejvyšší/nejsilnější stupeň, nebudete mít zřejmě problém ve městě, po opuštění komunikací s limitem 50 km/h mi však již síla rekuperace a její ostrý nástup často nebyla příjemná.
Je evidentní, že rekuperace umí být skutečně výrazná a poslat spoustu energie zpět do baterie. I proto se mi líbí, že se v infotainmentu můžete velmi rychle podívat a získat přehled nejen o spotřebě, ale i o takto získané energii. Rozhraní s ukazateli je přehledné a rychle se v něm zorientuje třeba i elektromobily doposud nepolíbený řidič. Jízdní vlastnosti i komfort jsou pak podobné s již dříve testovanou verzí eDrive40, ve zkratce tak jen zmíním, že si s autem (navzdory tomu, že se jedná o nejméně výkonné provedení i4) můžete užit spoustu zábavy, na silnici je velmi suverénní, nenaklání se ani v ostřejších zatáčkách a má více než dostatečně svižné zrychlení.
Zhodnocení
Pokud uvažujete o i4, rozhodně bych doporučoval eDrive35 automaticky neházet přes palubu jen proto, že se jedná o provedení s nejmenším dojezdem a nejslabším výkonem, neboť běžnému uživateli bohatě postačí. Za ušetřených 150 tisíc korun oproti eDrive40 pak můžete pořídit například sportovní M paket, některou z líbivých metalíz či interiér z veganské kůže. Pokud vám jde naopak o co nejdelší dojezd, ale i nejlepší poměr cena/výkon ve smyslu, kolik peněz zaplatíte za kapacitu baterie, je eDrive40 jasnou volbou.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz
Ano, problém s dojezdem na dlouhé trasy nemají EV už nějakou dobu, to opravdu problém není. Ale v našich končinách jezdí to auto na zimních v zimním režimu 6-7 měsíců v roce. Pokud stojí venku, má baterka od půlky října do konce dubna teploty okolo 2-8°C a auto žere a žere, dojezd ne 210 ale 150-190.
Takže ne, toto stále není cesta. 80kWh je na toto auto minimum.