Není to tak dávno, co BMW ukázalo elektrickou řadu i4, která má postupem času nahradit klasické čtyřkové BMW s benzinovými a naftovými motory. Na test jsme si vybrali střední provedení, které nabízelo jeden elektromotor, výkon 340 koní a využitelnou kapacitou baterie 80,7 kWh. Právě díky pohonu zadní nápravy a dobře vyřešené aerodynamice jsem byl příjemně překvapen z toho, za jak nízké hodnoty vlastně dokáže elektrická čtyřka jezdit. Od spalovací verze ji přitom rozezná jen znalec. Vzadu chybí výfuky a nebýt plaketky eDrive, prakticky nemá nikdo šanci poznat, že před ním stojí elektromobil.
Velký test BMW i4 ve verzích eDrive40 i M50 – Kterou bychom si vybrali? Základní BMW i4, nebo ostrou M50?
19" aerodynamická kola z lehké slitiny měla design, který byl příliš náchylný na nečistoty a škrábance při parkování – pro lepší spotřebu se ale musí něco obětovat a vozu ve výsledku tato kola celkem slušela. A jelikož jsme u BMW, cena příplatkové výbavy činila lehce přes 400 tisíc Kč, což bylo ve výsledku hodně znát. Vůz v testované specifikaci hýřil luxusem jak zvenčí, tak zevnitř. A na to hodně majitelů BMW slyší. I mně se zelené BMW i4 eDrive40 náramně líbilo a po usednutí do kabiny jsem si přišel nadmíru komfortně. Nevadilo mi ani netypické karamelové zbarvení kůže sedadel. Naopak absence lišty s ovládáním klimatizace je za mě přešlap, který mě osobně celý týden dost iritoval. Řidič totiž musí za jízdy lovit v palubním menu potřebné nastavení a prstem naklikat směr, rychlost a teplotu ofuku. To vše odvádí v nemalé míře pozornost od řízení.
Technické parametry BMW i4 eDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 590 km |
Cena od | 1 497 600 Kč |
Vozu taktéž chybí „frunk“, což je další drobné negativum, konkurence ho přitom často nabídne. Tím ale negativa testovaného BMW i4 prakticky končí a ve všech ostatních ohledech jde o velmi dobře jezdící elektromobil, jenž nabídne dostatek zábavy za volantem. Výkon 340 koní a točivý moment 430 Nm bohatě postačuje i v situaci, kdy je vůz plně obsazen a je potřeba za to tzv. „zatáhnout“. Není to sice takové drama jako v případě silnější verze M50, avšak kdo nehledá brutální dynamiku a odpich z místa, bude se slabším provedením eDrive40 plně spokojen. Během týdne jsem ujel lehce přes 900 km a průměrná spotřeba se na konci testu zastavila na 17,4 kWh na 100 km. Za to BMW skládáme poklonu. S vozem jsem totiž nejezdil nejpomaleji a až na pár pokusů o extrémní „eco“ jízdu jsem se často pohyboval na dálnicích.
Nejvyšší odběr elektrické energie činil při jedné z cest 24 kWh na 100 km, což ale zahrnovalo velmi sportovní jízdu na okresní silnici. Díky baterii s kapacitou 80,7 kWh je zcela reálný dojezd okolo 450 km. Kdo bude pospíchat, i tak se nedostane pod 330 km, ať se děje cokoliv. Baterii lze přitom dobíjet výkonem až 205 kW, ale upřímně, ani jednou jsem takového výkonu nedosáhl. Maximem byla cifra 195 kW, a to jsem musel nabíjecí stanici dopředu zadat do navigace a s vozem ujet 18 km v rychlejším tempu. Z 10 na 80 % se ale BMW i4 eDrive40 dokáže nabít za cca 31 minut, přičemž za tuto dobu se doplní okolo 300 km dojezdu. Navzdory bohaté příplatkové výbavě testovaná specifikace disponovala klasickým podvozkem s ocelovými pružinami a pasivními tlumiči. Měl jsem zpočátku testu strach, co to udělá s jízdním komfortem, což se ukázalo jako naprosto zbytečné.
I přes hmotnost 2,1 tuny a 19" disky jsem za volantem získal pocit, že vůz je dostatečně sportovní, má tužší řízení a tlumiče vozu si uměly poradit i s většími nerovnostmi. Díky zadnímu náhonu je potřeba umět dobře řídit, protože kdo si začne hrát na závodníka, brzy zjistí, že 340 koní umí být pěkně neposlušných. Hlavně na mokru je to hodně znát a omezení stabilizačního systému DSC bych doporučil jen těm nejzkušenějším. Ovládání auta je totiž značně odlišné od spalovací verze. V ten samý týden jsme navíc testovali i sportovnější variantu M50, která spoléhá na dva elektromotory. Tam byla jízdní stabilita o dost lepší, avšak na druhou stranu u ní řidič dosahoval nebezpečně vysokých rychlostí během pár sekund. Provedení eDrive40 se tak hodí spíše pro klidnější povahy, které ocení hlavně zátah v přímce.
Při jízdě v noci bych rozhodně doporučoval příplatek za laserové Matrix LED světlomety. Mají vynikající dosvit, na okresních silnicích dokáží svítit hodně do strany, čímž je eliminována srážka se zvěří, a hlavně funkce vykrývání dalších vozidel v dálkovém režimu zde fungovala na jedničku. Tak nějak by to mělo vypadat a leckterá konkurence by se mohla učit. Největší výhodu pak spatřuji v tom, že elektrické BMW řady 4 ujede hromadu kilometrů, nabídne solidní porci zážitků, bohatý vnitřní prostor a ve finále stojí méně než jeho spalovací provedení. To se BMW povedlo a upřímně je to dobrá cesta k tomu, jak propagovat elektromobilitu. Na rozdíl od Mercedesu a jeho elektromobilů zde člověk opravdu ujede dopředu avizovaný tabulkový počet kilometrů a nemusí se bát rychlejší jízdy.
Nevýhodou je chybějí „frunk“. Odkládacích prostor ve voze moc není a ani kufr vozu není úplně koncipován na velkou rodinnou dovolenou. Taktéž obří ledviny na masce jsou zde jen pro efekt. Nejsou totiž průchozí a BMW si nedalo tu práci s tím, aby odlišilo příď i4 tak, aby byla více koukatelnější. Testované provedení by zájemce vyšlo na 1,8 milionu Kč, za které ale dostanete elektromobil s minimem nedostatků. Ty navíc přebíjejí ostatní vlastnosti, které uspokojí každého náročnějšího zájemce o vůz s elektrickým pohonem.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz