Slabší provedení eDrive40 není určené pro milovníky rychlé jízdy. Tato varianta je naopak zaměřena na pomaleji jezdící řidiče, kteří požadují luxusní elektromobil s reprezentativním vzhledem, jenž na jedno nabití ujede stovky kilometrů. Řidič se za volantem testované verze nemusí ani příliš snažit, protože dle našich měření je BMW i4 nadmíru úsporné i v rychlostech, ve kterých některé konkurenční značky odebírají mnohem více elektrické energie.
Technické parametry BMW i4 eDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 590 km |
Cena od | 1 497 600 Kč |
Cena vozu činí v základu 1 479 400 Kč, což není tak mnoho, jak by někdo mohl čekat. Jak už to ale bývá, testovaná verze na snímku se vzhledem k příplatkům vyšplhala na 1,9 milionu Kč. Za ně dostanete velmi slušně vybavené „grand coupe“ s baterií o využitelné kapacitě 80,7 kWh.
Palubní počítač BMW i4 eDrive40 ukázal spotřebu 14,6 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 14,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 26 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 11,45 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 15,15 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na stále příjemných 18,1 kWh/100 km.
Reálná spotřeba BMW i4 vyšla na 17,94 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 238 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 68 kilometrů a spotřeba tam byla 16,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test přívětivých 17,1 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterií vozu si BMW odebralo 42,70 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,94 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 68 km) | 16,4 kWh/100 km | 492 km |
Mimo město (90 km/h) | 11,45 kWh/100 km | 704 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 15,15 kWh/100 km | 532 km |
Dálnice (130 km/h) | 18,1 kWh/100 km | 445 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 14,6 kWh/100 km | 552 km |
Celý test (238 km) podle nabíjení | 17,94 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hodnotě 26 °C . Během celého testu to pak bylo v rozmezí 26 až 29 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 80,7 kWh.
Komentář autora:
BMW i4 v provedení eDrive40 mi vyrazilo dech tím, jak dokáže být úsporné. Je sice pravdou, že zimní provoz s teplotami okolo nuly by mu dal asi více zabrat, ale v parných letních dnech si tato verze vedla více než dobře. Ani dálnice nejsou problémem a v rychlostech okolo 150 km/h vůz dokáže ujet na jedno nabití klidně i 360 km. To je dostatečná porce a jen málokdo by takový úsek zajel bez jediné přestávky. Vyzkoušel jsem i velmi dynamickou jízdu a baterie vozu se dokáže v extrému vybít za 310 km.
V nabídce značky je přitom ještě výkonnější provedení M50, které má sice totožnou baterii, ale o 150 kW vyšší výkon. Sportovně laděné provedení jinak úsporného elektromobilu od BMW nabídne dechberoucí dynamiku, ale oproti slabšímu eDrive40 nedojede tak daleko. Kdo má zájem o nové BMW i4, bude muset pečlivě přemýšlet, zda chce více výkonu a trakce, nebo spíše jezdit větší dálky. Slabší provedení se navíc nedodává s pohonem všech kol, takže v tomto ohledu má BMW ještě prostor.
Za mě je BMW i4 nadmíru povedený elektromobil a chyby se na něm hledají jen těžko. Snad jen maximální nabíjecí výkon (205 kW) nebyl po celou dobu testu k dispozici a nejvíce jsem se dostal na 175 kW. Baterie přitom byla vždy zahřátá a vůz jsem na nabíječku dovedl skrze navigaci, takže dopředu tušil, co bude následovat. I tak se technika i4 nedokázala poprat s návalem elektrické energie a nabíjecí výkon opakovaně uškrtila. To je škoda a kde se stala chyba, to upřímně netuším.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz