Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd u BMW i4 eDrive40
test

Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd u BMW i4 eDrive40

Zaostřeno na spotřebu

BMW si proráží cestu ve světě elektromobilů s modelem i4. Zaměřili jsme se tentokrát na jeho slabší verzi eDrive40, u které jsme prozkoumali reálnou spotřebu nejen ve městě. Je tato verze opravdu tak úsporná, jak tvrdí výrobce?

Slabší provedení eDrive40 není určené pro milovníky rychlé jízdy. Tato varianta je naopak zaměřena na pomaleji jezdící řidiče, kteří požadují luxusní elektromobil s reprezentativním vzhledem, jenž na jedno nabití ujede stovky kilometrů. Řidič se za volantem testované verze nemusí ani příliš snažit, protože dle našich měření je BMW i4 nadmíru úsporné i v rychlostech, ve kterých některé konkurenční značky odebírají mnohem více elektrické energie.

Technické parametry BMW i4 eDrive 40

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 590 km
Cena od1 453 400 Kč

Cena vozu činí v základu 1 479 400 Kč, což není tak mnoho, jak by někdo mohl čekat. Jak už to ale bývá, testovaná verze na snímku se vzhledem k příplatkům vyšplhala na 1,9 milionu Kč. Za ně dostanete velmi slušně vybavené „grand coupe“ s baterií o využitelné kapacitě 80,7 kWh.

Palubní počítač BMW i4 eDrive40 ukázal spotřebu 14,6 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 14,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 26 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 11,45 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 15,15 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na stále příjemných 18,1 kWh/100 km.

Reálná spotřeba BMW i4 vyšla na 17,94 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 238 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 68 kilometrů a spotřeba tam byla 16,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test přívětivých 17,1 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterií vozu si BMW odebralo 42,70 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,94 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 68 km) 16,4 kWh/100 km 492 km
Mimo město (90 km/h) 11,45 kWh/100 km 704 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 15,15 kWh/100 km 532 km
Dálnice (130 km/h) 18,1 kWh/100 km 445 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 14,6 kWh/100 km 552 km
Celý test (238 km) podle nabíjení 17,94 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hodnotě 26 °C . Během celého testu to pak bylo v rozmezí 26 až 29 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 80,7 kWh.

Komentář autora:

BMW i4 v provedení eDrive40 mi vyrazilo dech tím, jak dokáže být úsporné. Je sice pravdou, že zimní provoz s teplotami okolo nuly by mu dal asi více zabrat, ale v parných letních dnech si tato verze vedla více než dobře. Ani dálnice nejsou problémem a v rychlostech okolo 150 km/h vůz dokáže ujet na jedno nabití klidně i 360 km. To je dostatečná porce a jen málokdo by takový úsek zajel bez jediné přestávky. Vyzkoušel jsem i velmi dynamickou jízdu a baterie vozu se dokáže v extrému vybít za 310 km.

V nabídce značky je přitom ještě výkonnější provedení M50, které má sice totožnou baterii, ale o 150 kW vyšší výkon. Sportovně laděné provedení jinak úsporného elektromobilu od BMW nabídne dechberoucí dynamiku, ale oproti slabšímu eDrive40 nedojede tak daleko. Kdo má zájem o nové BMW i4, bude muset pečlivě přemýšlet, zda chce více výkonu a trakce, nebo spíše jezdit větší dálky. Slabší provedení se navíc nedodává s pohonem všech kol, takže v tomto ohledu má BMW ještě prostor.

Za mě je BMW i4 nadmíru povedený elektromobil a chyby se na něm hledají jen těžko. Snad jen maximální nabíjecí výkon (205 kW) nebyl po celou dobu testu k dispozici a nejvíce jsem se dostal na 175 kW. Baterie přitom byla vždy zahřátá a vůz jsem na nabíječku dovedl skrze navigaci, takže dopředu tušil, co bude následovat. I tak se technika i4 nedokázala poprat s návalem elektrické energie a nabíjecí výkon opakovaně uškrtila. To je škoda a kde se stala chyba, to upřímně netuším.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-i4
Klady
  • nízká spotřeba i ve vyšších rychlostech
  • využitelná kapacita baterie
  • se zadním náhonem ujede výrazně více km
Zápory
  • ne vždy je dostupný maximální nabíjecí výkon
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze