Americká automobilka Tesla oficiálně uvedla novinku, o níž už nějakou dobu víme díky zprávám z dobře informovaných zdrojů. Na čínské sociální síti zveřejnila první dva nekvalitní snímky Tesly Model YL, což je označení pro novou, prodlouženou karosářskou verzi stávající Tesly Model Y. Ta využila čínské obliby prodloužených modelů, na tamějším trhu se prodává celá řada automobilů, známých i v Evropě, ovšem v prodlouženém provedení. Tamější zákazníci totiž nepreferují obří kufry, ale hodně místa v podélném směru na zadních místech. V tomto případě se navíc dovnitř vešlo šest míst. Ačkoliv standardní Model Y se třemi řadami sedadel známe i z Evropy, pro Číňany byl uvnitř zkrátka malý.
Proto si budou moci nově objednat právě Model YL, o kterém zatím automobilka podle svého zvyku nezveřejnila jediný technický údaj. Kolegové z Electreku se ale podívali na web čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií (MIIT), které oficiálně zveřejňuje údaje o všech novinkách, u nichž je zažádáno o schválení. Takže víme, že novinka měří na délku 4 976 mm, což je o 179 mm více oproti Modelu Y. Model YL je dokonce i vyšší, měří totiž 1 668 mm, což je nárůst o podstatných 44 mm. Rozvor se protáhl přesně o 15 cm na 3 040 mm, zadní převis potom z 1 011 na 1 040, tedy o 29 mm. Poněkud neočekávaně se měnil i rozchod, protože přední kola jsou od sebe o 20 mm dále, ovšem zadní naopak o 12 mm blíže (1 656/1 624 mm) oproti výchozímu Modelu Y. Vysvětlení se nachází v kolonce rozměrů pneumatik; zatímco Model Y dává na výběr z rozměrů 255/45 R19 nebo 255/40 R20 na celé auto, verze YL s vyšší zatížitelností vzadu používá širší pláště, než vpředu. Konkrétně 245/45 R19/275/45 R19.
V materiálech ministerstva byl udán i výkon 193/269 koní, což je méně, než u standardního Modelu Y. Dozvěděli jsme se také, že dostane jinou baterii, sice nezveřejněné kapacity, ovšem s chemií NCM místo LFP, používané tamějším Modelem Y. Rovněž výrobce baterií se změní z CATL na LGES Nanjing. Spotřebu ani zrychlení zpráva nezveřejnila, ovšem díky poměrně podstatnému zvýšení pohotovostní hmotnosti z 1 921 na 2 088 kg a již zmíněnému zvětšenému čelnímu profilu karoserie se obojí zřejmě citelně zhorší. Známe ovšem nejvyšší rychlost 201 km/h, která se s krátkým Ypsilonem naopak shoduje. Z dalších dvou fotek na portálu MIIT se zdá, že i prodloužená verze bude mít velké střešní okno.
Bezmála pětimetrová Tesla Model YL se fyzicky objeví na podzim a podle všeho zamíří opravdu jen do říše středu. I když v Evropě by si takové auto své zájemce určitě také našlo.

Ano, je to malé i pro Číňany, natož pro průměrného Evropana. Ty sedačky v třetí řadě snad nejsou ani pro děti.