Tesla chystá další změnu okoukanou ze světa spalovacích aut

23
Tesla chystá další změnu okoukanou ze světa spalovacích aut
Fotografie: Tesla
  • Tesla v roce 2021 přešla z poruchových olověných akumulátorů na lithium-iontové
  • Nyní chystá další inovaci – změnu palubního napětí
  • Obě novinky jsou již delší dobu známé od některých spalovacích aut

Další novinkou, kterou zástupci Tesly oznámili na nedávném Investorském dni a která tak trochu zapadla v záři mnohem bombastičtějších novinek, je racionální krok, jenž přinese uživatelům řadu výhod. Tesly totiž podle insideevs.com postupně přejdou (přesný harmonogram ani seznam ovlivněných modelů automobilka nezveřejnila s výjimkou Cybertrucku, který prý bude první, následovaný robotem Optimem) na palubní napětí 48 V. To už se nějakou dobu používá mezi spalovacími automobily, a to především k pohonu mild-hybridních soustav. Některé automobilky, například Audi či BMW, ale toto napětí už nějakou dobu používají k napájení energeticky náročných spotřebičů, například aktuátorů aktivních stabilizátorů či u Audi k pohonu elektrického dmychadla u motoru 4.0 TDI.


Tesla se nyní rozhodla na 48 V rovněž přejít, tento krok totiž přináší značné výhody. Čtyřnásobnému napětí totiž k dosažení stejného výkonu stačí čtvrtinový proud, z čehož plyne čtvrtinová náročnost na průřez všech nízkonapěťových vodičů a z ní plynoucí úspory drahé mědi i hmotnosti. Navíc je 48 V stále považováno za bezpečné napětí, s nímž lze manipulovat bez zvláštních bezpečnostních opatření a kvalifikace. Automobilový průmysl ostatně chce na tuto hodnotu přejít již od konce 80. let, protože palubní příkon moderních automobilů strmě roste; zatímco ještě v 90. letech si běžný automobil vystačil s jedním kilowattem, už o dvacet let později se tato hodnota zečtyřnásobila, přičemž špičkový odběr moderních automobilů dosahuje klidně 10 kW.


Tesla však bude o krok dál než zmínění konkurenti; ti se musejí ohlížet na celý ekosystém dodavatelů, náhradních dílů a tradičních konstrukcí nastavených na napětí 12 V, které se v automobilovém průmyslu používá již 70 let. Tesla tímto omezením netrpí, a tak prostě den ze dne své palubní spotřebiče přepne na vyšší napětí. Podrobnosti zatím neznáme, takže nevíme, zda to bude změna totální, nebo ve voze bude i měnič na 12 V třeba pro napájení palubní zásuvky, ale i tak tím Tesla získá další významný náskok. Menší, subtilnější, a tudíž i levnější totiž budou moci být i samotné nízkonapěťové akumulátory. Ty podle automobilky už nyní, po přechodu na Li-ion technologii (tu Porsche nabízí už od roku 2009), nebude nutné nikdy měnit. Navíc jsou prý o 83 % lehčí než původní olověné.

Diskuze ke článku
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Tohle mi příjde jako celkem solidiní nepochopení. Nejvíce mě baví, jak je to prezentované jako něco co už někdo udělal. To, že to někdo použil v jediném systému auta je něco úplně jiného, než překopat kompletní architekturu nízkonapětové elektroniky na 48V.
To co je na tom těžké je k tomu dokopat všechny dodavatele. I Tesla pochopitelně má masivní supply chain. Např. světla, pojistky, komunikační sběrnice... doporučuji si poslechnout co o tom říkají v Munro zde: youtu. be/5fe548XvavY&t=23m40s
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Taky mě pobavilo "špičkový odběr moderních automobilů dosahuje klidně 10 kW". Výkon alternátoru je v rozmezí 500-2000W dle typu auta. Chápu, že by se špička mohla vykrývat z akumulátoru, ale zdá se mi to přestřelené. Když si jen představím, že by to znamenalo proud témě 1000A. Co by to muselo být za dráty? Pro srovnání typická 50kW DC dobíjecí stanice je typicky omezena max. produdem 125A.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Naposledy upraveno: 14. 3. 2023 15:10
Kde začít?
Ve spalovacích autech má největší odběr startér, u velkých dieselů přes 300A, to je 3,6kW, ale jen při startování. 1000A nikde v autě nenajdete.
Ale těch 300A je jeden z hlavních důvodů, proč se používají olověné akumulátory. Z malé li-on baterie 3 kW nedostanete, btw proto dlouho Toyota zůstávala u svých hybridů u NiMH, na druhou stranu možná až moc dlouho.
Druhý důvod pro použití olověného akumulátoru je start v mrazu, kdy i zmrzlá baterie dá těch 300A, tam li-on zcela pohoří.
EV ale nepotřebují startér a velké proudy z malé baterie. S mrazem si dnes už poradí. Ale rozhodně olověná baterie není překonána.
48V jako jediné napětí na palubě znamená, že se musíte rozloučit s klasickými relátky a klasickými spínači, protože 48V dělá krásné oblouky. Všechno musíte ovládat polovodiči, které jsou stále dražší než relé a tlačítka.
Je to tedy otázka ceny a pokud se to Tesle ekonomicky vyplatí, bude první. Ostatní si vyhodnotili, že dvě palubní napětí jsou levnější.
Tomuto článku chybí trocha kritického pohledu na oznámení tiskového oddělení.
babatko
babatko
ten podnadpis je podla mna riadne zavadzajuci.
od kedy su olovene akumulatory poruchove?
ano, odvtedy, co na ich vyrobe zacali setrit a davaju tam tolko materialu do mriezky, ze vydrzia akurat zarucnu dobu.
to iste plati aj pre litiove akumulatory, objednajte si nejake zarucene kvalitne z aliexpresu a dajte vediet, na kolko splnaju deklarovane paramtre :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze