Tento týden se české zastoupení japonské značky Subaru rozhodlo, že uvede na náš trh nový elektromobil s názvem Solterra. Jedná se o dvojče Toyoty bZ4X, ale i tak se mezi vozy najde dost rozdílů, které činí Solterru jedinečnou. V rámci české prezentace jsme se dozvěděli mnoho informací o voze a zastoupení značky se nebálo „pochlubit“ i celkem nelichotivými prodejními statistikami. Za ty může hlavně koronavirová krize, ale i další důvody, které by čekal jen málokdo. Omezení výroby muselo nastat například kvůli požáru v továrně na kabeláž, zemětřesení a tajfunu v Japonsku. Kvůli nedostatku vyrobených vozů se tak Subaru dostává na prodejní čísla, kterými se chlubilo před 14 lety.
Subaru ale uvedlo, že Německo, Švédsko a Itálie jsou trhy, kde jdou veškerá Subaru na dračku, což je velmi překvapivé. A co jsme se vlastně dozvěděli ohledně elektrického Subaru Solterra? Možná by se mohlo zdát, že sourozenec Toyoty bZ4X bude jen okopírované SUV na elektrický pohon, jenže to je velký omyl. Zatímco Toyota dodala pro vývoj obou vozů vlastní hybridní systém a platformu, Subaru přispělo svou troškou do mlýna tím, že si prosadilo instalaci pevného pohonu všech čtyř kol. Subaru přidává i známý jízdní režim X-Mode a některé prvky aktivní bezpečnosti, které patří k těm nejlepším na světě. Model Solterra přitom bude na českém trhu startovat na částce 1 580 000 Kč vč. DPH. Za tuto částku dostanete slušně vybavený vůz, který díky baterii o kapacitě 71,4 kWh ujede na jedno nabití cca 450 km.
Bez ohledu na výbavu půjde Subaru Solterra nabíjet dvěma typy nabíjení. Pomalejší AC nabídne možnost využít výkon až 6,6 kW, rychlejší DC pak až 150 kW. To je ale pouze průměrná hodnota a je otázkou, jak moc to bude reálné v běžném provozu. Náročnější zájemci mohou v rámci nabídky sáhnout po vyšších výbavách Executive a Executive+. Za nejdražší variantu si výrobce řekne o 1,7 milionu Kč. Je ale potřeba říci, že v tomto případě se jedná o luxusně vybavenou variantu, které nechybí 20" disky kol, audiosystém Harman/Kardon, full LED světlomety nebo panoramatická střecha.
Každá verze pak nabízí tovární záruku na baterii, která zaručuje 70 % kapacity baterie po dobu 8 let, nebo do ujetí 160 tisíc kilometrů. Co se týče dalších plánů značky, příští rok by se na českém trhu měla objevit druhá generace sportovního kupé BRZ. Kromě toho se chystá konec pro Subaru XV. To od modelového roku 2023 dostane označení CrossTrek. Kvůli výrobním problémům se ale Subaru jen těžko dostává zpět do formy. Aktuálně má na českém trhu pouze 8 kusů modelu Solterra, které zatím putují po dealerech. Postupem času by ale mělo dojít ke zlepšení výrobního řetězce, což by mohlo přinést opět vyšší prodejní čísla.
Technické parametry Subaru Solterra
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 020 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 335 Nm |
Baterie | 71,4 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 414 km |
Cena od | 1 580 000 Kč |
Tak že Český prodejce bude chtít tak 2,2-2,5 milionů.