Stellantis hlásí pokles dodávek. Elektromobily? Ticho po pěšině

Stellantis hlásí pokles dodávek. Elektromobily? Ticho po pěšině
Fotografie: Fiat
  • Stellantis v 1. čtvrtletí 2025 dodal odhadem 1,2 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 9 %
  • V Severní Americe dodávky klesly o 20 %, v Evropě o 8 %, zatímco v Jižní Americe vzrostly o 19 %

Koncern Stellantis dnes zveřejnil globální čtvrtletní konsolidované odhady dodávek automobilů. Upřesněme přitom, že „dodávky automobilů“ znamená množství vozidel dodaných prodejcům, distributorům nebo přímo maloobchodním zákazníkům.

Konsolidované dodávky za první tři měsíce roku 2025 činily odhadem 1,2 mil. vozů, což znamená meziroční pokles o 9 %. Jak však vzápětí značka dodává, výsledek ovlivnila především nižší produkce v Severní Americe v důsledku prodloužených prázdninových odstávek v lednu. Za poklesem na evropských trzích pak Stellantis vidí hledat přechod na nové modely a nižší prodeje lehkých užitkových automobilů (LCV).

Zotavení dodávek firma se sídlem Nizozemsku předpokládá po plném náběhu všech nových a modernizovaných modelů, konkrétně přitom jmenuje Citroënu C3 Aircross, Opel Frontera, Fiat Grande Panda či modely Ram 2500 a 3500.

V Severní Americe poklesly dodávky v 1. čtvrtletí meziročně o 20 %.

V Severní Americe poklesly dodávky v 1. čtvrtletí přibližně o 82 tisíc kusů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, což představuje dokonce 20% meziroční pokles. Malou náplastí jsou pro skupinu alespoň prodeje modelů Jeep Compass, Grand Cherokee a Ram 1500/2500, jež v USA zaznamenaly v 1. čtvrtletí roku 2025 meziroční nárůst o více než 10 %. Povzbudivé je také to, že březnové nové maloobchodní objednávky byly na nejvyšší úrovni od července roku 2023.

Dodávky na trhy tzv. Rozšířené Evropy EU30 (země EU plus Norsko, Švýcarsko a Spojené království) klesly přibližně o 47 tisíc kusů, což představuje meziroční pokles o 8 %, což značka omlouvá mezigenerační modelovou obměnu v segmentech A a B, kdy koncem prvního pololetí 2024 skončil prodej několika modelů a nové verze dosud zcela nenaběhly. Na vině je i pokles objemů lehkých užitkových vozidel. Nadějný je tržní podíl na trhu EU30 v 1. čtvrtletí 2025 ve výši 17,3 %, což znamená nárůst o 1,9 % ve srovnání se 4. čtvrtletím roku 2024.

Kumulované dodávky koncernu do zemí Jižní Ameriky, Středního východu, Afriky, Číny, Indie, Asie a Tichomoří pak vzrostly dohromady o 13 tisíc kusů, meziročně tedy rostly o 4 %, za čímž stojí zejména 19% nárůst v Jižní Americe, protože ostatní regiony hlásily pokles.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze