Skyworth v Paříži, aneb další značka, o které jste nikdy neslyšeli

Pařížský autosalon 2024
1
Skyworth v Paříži, aneb další značka, o které jste nikdy neslyšeli
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Čínský výrobce Skyworth se dosud etabloval spíše domácí elektronikou a televizory
  • Jako jiní se ale rozhodl zkusit štěstí i s elektromobily a jeden už v Evropě prodává
  • Do Paříže pak přivezl i dva další

Čínský automobilový průmysl se mění s dynamikou, jakou Evropa už sto let nepoznala. Ročně vznikají i zanikají desítky značek, většina z nich bez toho, aniž by o nich nějaký Evropan něco zaslechl, a pokud přeci jen zaslechl, tak aby si i zapamatoval. Jenže některé z nich už v rámci velké hospodářské invaze, která nejeví všechny známky férové soutěže, už do Evropy dorazily a násobné množství dalších se k tomu chystá. Mezi ty první patří Skyworth Auto, založená před sedmi lety, tedy na nové čínské poměry už před delším časem. Typické je, že už stačila změnit jméno ze Skyworth na Skyworth Auto (2021), první elektromobil Skywell ET5 však uvedla v covidovém roce 2020 ještě pod starým brandem. Ten také při přejmenování automobilky dostal nové označení Skywell EV6 a aby toho zmatku nebylo málo, začal se ihned exportovat do Německa a Severní Ameriky, ovšem pokaždé pod zcela jiným jménem; v prvním případě dostal jméno Elaris Beo, ve druhém potom Imperium ET5. Dovedete si něco podobného představit u evropské automobilky?

Co ukázala čínská automobilka Skyworth na pařížském autosalonu?

Obchody podle evropského vkusu však už Skyworth také začal dělat, a to v Polsku, kam dováží vůbec poprvé svůj výrobek pod původním názvem Skyworth a označením K. A účast na pařížškém autosalonu jasně říká, že chce své evropské působení dále rozšiřovat. Skyworth K je elektrické SUV délky 4,7 m, tedy přímý konkurent například Škody Enyaq. Jeho evropská cena byla v přepočtu stanovena na rovný milion a za něj nabízí baterii 85 kWh a normovaný dojezd 490 km. Je tedy jasné, že se o žádnou efektivní štiku nejedná a neohromí ani 90kW DC nabíjení.

Jenže vůz nabízí pěkný a kvalitně působící interiér, plný měkkých povrchů. Ten se cíleně snaží o prémiové pocity a nabízí i věci, na které jsme v Evropě zvyklí jen v té nejvyšší lize, například „boss schalter“, kterým lze spolujezdcovo sedadlo odsunout i zezadu. Nejvyšší pozornost byla podle čínské módy věnována i zadním sedadlům, kde je hodně místa, nešizená kvalita interiérových panelů i pohodlné čalounění. Zavazadla mají k dispozici 460 l, což na rekordmany kalibru Enyaqu nestačí, ovšem dobrý tón své třídy tato hodnota plní. Navíc i v kufru pokračuje obložení barevnými panely, sladěnými se salónem. To vše ale nic nemění na faktu, že cenovka je na vůz debutující značky a daných parametrů poněkud příliš sebevědomá, samozřejmě také díky novým clům. Uvidíme, co řekne trh.

Další dva exponáty ze stánku Skyworthu zatím ve výrobě nejsou. Prvním je poměrně střízlivý koncept Q, velikostí zřejmě mířící do nabité kompaktní třídy. Automobilka však o technice a specifikacích neprozradila ani slovo, takže se musíme omezit na design. Ten už by se totiž moc měnit neměl a stejně, nebo velice podobně vypadající auto vstoupí napřesrok na evropský trh. Už samo setkání s čínským konceptem je pro našince zatím velmi exotickým zážitkem, tady navíc vidíme, že i interiér už se zjevně blíží konečným tvarům. Těžko soudit, zda bude ve výrobě takto pestrobarevný, ovšem některé nápady typu výsuvné ledničky na čtyři nápoje v zadním sedadle by se nám docela líbily.

O poznání ambicióznější je další koncept Skyworth Q, který je rovněž předstupněm evropského debutu v roce 2025. Jde o velký fastback s protisměrně otevíranými dveřmi bez B-sloupku, který se o nejrůznější parádičky naopak neochudil. Nacházíme tu tak kamery místo vnějších zrcátek, pestré hrátky se světlovody na obou koncích. Design se ani nesnaží předstírat originalitu, nějaké to Porsche či Nio v něm zahlédneme prakticky z každého úhlu, nelze mu ale upřít impozantní eleganci. Interiér se pak vydal do blízké budoucnosti, od Tesly si vypůjčil jho místo volantu a prakticky každý volný kout vyplnil obřími displeji, včetně výklopného kina à la BMW i7. Nechybí ale ani osobité ztvárnění a zejména zadní sedadla vypadají jako místo, v němž byste rádi jezdili do dálek.

Diskuze ke článku
Petr Basa
Petr Basa
Skyworthy, stejně jako "design" většiny ostatních čínských EVček, vypadá hůř než ID řada od Volkswagenu. Ale je mi to vlastně jedno, protože čínské auto bych si stejně nekoupil.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze