Škoda za loňský rok v ČR registrovala 74 786 aut, do statistik už promluvil i Enyaq

Škoda za loňský rok v ČR registrovala 74 786 aut, do statistik už promluvil i Enyaq
Fotografie: Martin Pultzner, fdrive.cz
  • 74 786 nově registrovaných vozů znamená navýšení tržního podílu na 36,9 %
  • Jednotlivé modely mladoboleslavské značky suverénně dominují svým segmentům, Octavia se stala podvanácté v řadě nejprodávanějším osobním automobilem českého trhu
  • Citigo iV je tahounem prodejů elektrických vozů, do statistik promluvilo už i nové elektrické SUV Enyaq iV
  • Certifikovaný program Škoda Plus slaví úspěch na poli ojetých vozů, loni obsloužil 53 620 zákazníků

Škoda Auto Česká republika bilancuje prodeje v roce 2020. K očekávanému jemnému poklesu se přidal negativní vliv epidemie COVID-19, což v součtu poslalo český automobilový trh do mírné recese. Česká značka však i přesto dokázala navýšit svůj tržní podíl. Při 74 786 registrovaných vozech činil 36,9 %.

Oproti předloňským 85 895 kusům se v roce 2020 jednalo o pokles zhruba o 13 %, nicméně celkový trh v ČR se snížil téměř o pětinu. Dohromady se loni v Česku zaregistrovalo 202 971 nových osobních automobilů kategorie M1. V relativním srovnání značka Škoda navýšila tržní podíl z 34,4 % v roce 2019 na 36,9 % v roce 2020. Pozitivně se tak projevila opatření, která Škoda Auto Česká republika přijala na jaře v rámci podpory prodejů a stabilizace své obchodní sítě. Ta v současné době čítá 177 autorizovaných prodejních míst a 226 značkových servisů. „Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí,“ hodnotí uplynulý rok 2020 Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda. „Navýšení tržního podílu nejlépe vypovídá o silném produktovém portfoliu naší značky. Zákazníci ani v těžké době neztratili důvěru v kvalitu vozů Škoda. Chtěl bych jim poděkovat za to, že při nás stáli i v tak těžkém roce, jako byl ten loňský. Budeme se nadále snažit tuto důvěru posilovat. V příštím roce očekáváme mírné zotavení trhu a chceme být součástí tohoto trendu. Plánujeme udržet tržní podíl a atakovat hranici 80 000 registrovaných nových vozů značky Škoda,“ dodává Jiří Maláček.

Hit jménem Octavia

Neochvějnou pozici lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelů a segmentů. V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2020 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku tradičně vévodí Octavia, která drží téměř desetinový podíl a loni zaznamenala 19 091 registrací jako absolutně nejoblíbenější model v České republice. Dle Svazu dovozců automobilů si tímto výsledkem zajistila 77,5% podíl ve střední třídě. Statistikám na českém trhu tak vládne už 12 let v řadě. Na druhou pozici dosáhla Fabia s 15 986 registracemi a téměř 8% podílem na celkových prodejích (48,5% podíl ve třídě malých vozů). V absolutním pořadí dále následují modely Scala (8 736 registrací), která je zároveň jedničkou mezi modely nižší střední třídy, a Karoq (8 043 registrací), kralující segmentu kompaktních SUV. Dalším vozem Škoda v pořadí je se 7 438 registracemi celkově pátý Kamiq. Na 7. pozici v žebříčku nejprodávanějších modelů figuruje velké SUV Kodiaq se 6 508 registracemi. Všechny tři SUV značky Škoda ve své třídě zaujímají dohromady 43,9 % všech registrací. Na 8. místě se nachází model Superb s 6 241 registracemi. Nejnižšímu segmentu minivozů dominoval s 1 056 registrovanými exempláři model Citigo, přestože jej prodejci nenabízeli po celý rok.

Elektromobilita hlásí růst o 331 %

Zatímco absolutní počty registrací poklesly, o slovo se razantněji přihlásily elektromobily, jejichž registrace naopak stouply. Pohled do prodejních statistik SDA za rok 2020 říká, že se na českém trhu zaregistrovalo 3 262 elektromobilů. Meziročně tak zájem o tento typ pohonu vzrost o 331 %. I v oblasti elektromobility se značka Škoda chopila pozice lídra a udávala tón. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2020 se stala Škoda Citigo iV s 943 exempláři, dalších 741 kusů přidala Škoda zásluhou svého nejnovějšího SUV Enyaq iV. To se začalo vyrábět teprve v samém závěru loňského roku, a tak se stačily registrovat pouze vozy, které jsou určeny pro prezentační účely a interní potřebu (například služební vozidla nebo automobily pro oddělení technického vývoje, kvality apod.).

Zájem o ojeté vozy

Kromě nových automobilů se značce Škoda dařilo i na poli ojetých automobilů. Meziroční zachování počtu prodaných ojetých vozů Škoda Plus je s ohledem na jarní i podzimní lockdown přívětivý a ilustruje zvyšující se zájem zákazníků. Celkem si od certifikovaných partnerů Škoda Plus odvezli 53 620 vozů.

Tradičně nejžádanějšími byly zánovní vozy s prodlouženou zárukou výrobce a významná byla i poptávka po vozech do 5 let stáří. Na uspokojivém výsledku se podílelo i navýšení počtu nabízených ojetých vozů a také rozšíření počtu certifikovaných partnerů. Ti jsou zákazníkům k dispozici již na 150 místech po celé České republice, přičemž 60 z nich provozuje kryté showroomy, jejichž prostředí si v ničem nezadá se standardy obvyklými při prodeji vozů zcela nových. „Vnímáme pozici jedničky na trhu s ojetými vozy, která nás zavazuje k tomu, abychom stále posouvali měřítka kvality,“ říká Jiří Maláček. „V nejisté době je nákup zánovního vozu jednou z nejlepších možností, jak omladit vozový park za výhodných podmínek. Lze proto předpokládat, že právě letošní rok přinese ještě větší poptávku. Očekáváme, že se přes Škoda Plus zobchoduje kolem 57 000 vozidel,“ uzavírá výhled do nejbližší budoucnosti Jiří Maláček.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze