Škoda staví lakovnu, jež neřeší, jestli má auto elektropohon, nebo spalovací motor

2
Škoda staví lakovnu, jež neřeší, jestli má auto elektropohon, nebo spalovací motor
Fotografie: Škoda Auto
  • Nová lakovna Škoda Auto zvládne až 1 600 karoserií denně – bez ohledu na typ pohonu
  • Bude umět lakovat vozy na různých platformách, spalovacích i elektrických, na jediné lince
  • Výrazně sníží emise CO₂ i VOC, přičemž umožní i matné a dvoubarevné laky

Škoda Auto se v tiskové zprávě pochlubila, že položila základní kámen své nejmodernější lakovny. V Mladé Boleslavi tak vznikne zařízení, které bude poprvé v historii značky schopné lakovat modely se spalovacím i elektrickým pohonem na jediné lince. To přináší nejen obrovskou flexibilitu a úsporu nákladů, ale i ekologický přínos: nová technologie lakování sníží emise CO₂ o 28 % a omezí uvolňování těkavých organických látek.

Zahájení výstavby nové lakovny v hlavním závodě v Mladé Boleslavi odráží náš závazek vůči České republice jako domovské zemi společnosti Škoda Auto a také k neustálému rozvoji naší firmy. Díky široké škále vysoce moderních technologií a procesů, jako je robotický systém pro nanášení tmelu na bázi PVC nebo automatické vkládání zátek do otvorů v karoserii, půjde o vysoce efektivní zařízení,“ uvedl Andreas Dick,člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku

V provozu má být lakovna v roce 2029. S kapacitou až 1 600 karoserií denně doplní současnou, moderní linku z roku 2019 a nahradí nejstarší provoz z roku 1996. Celková kapacita lakoven v hlavním závodě Škody tak dosáhne 2 600 vozů denně. Novinka přitom nabídne nejen vyšší automatizaci a robotizaci, ale také nové možnosti: dvoubarevné kombinace, matné laky i tzv. wet-on-wet lakování bez vypalování základní vrstvy.

O jak významnou stavbu se jedná, dokládají kromě jiného i základní rozměry chystané budovy: délka 301 m a šířka 131 m, výška 32,5 m odpovídá 7patrovým halám. Podlahová plocha dosáhne 118 000 m², což je rozměr více než 16 fotbalových hřišť, a celková délka dopravníku bude činit 15 kilometrů. Nová lakovna vznikne na místě parkovací plochy pro vyrobené vozy, vedle nedávno otevřeného mostu Laurina & Klementa.

Tento krok zároveň odráží širší strategii Škody Auto, která míří k uhlíkové neutralitě ve všech českých závodech do roku 2030. Nová lakovna hraje v tomto cíli klíčovou roli nejen díky úspoře emisí, ale i díky využití kombinovaného energetického zdroje – bioplynu a elektřiny. Technologie jako automatické nanášení tmelu, robotické vkládání zátek nebo nový sušicí systém navíc posouvají výrobu směrem k plně digitalizované a efektivní továrně budoucnosti.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
A mohl by někdo v článku vysvětlit jaký je tedy rozdíl v lakování karoserie pro elektropohon, nebo spalovací motor?
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Chtěl jsem napsat, no hurá konečně bude možnost Elroqu v oranžové metalíze 😍....no a čtu rok 2029....😕...ale třeba budu mít Eňouš až do úmoru a prodám ho jako důchodce na dojíždění do práce 🤣

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze