Koncept Slavia B: Škoda se vrací na dvě kola, ale míří do budoucnosti

1
Koncept Slavia B: Škoda se vrací na dvě kola, ale míří do budoucnosti
Fotografie: Škoda Auto
  • Elektrická motorka Slavia B navazuje na první stroj Laurina & Klementa z roku 1899
  • Design jde ve stylu Modern Solid

Škoda popustila uzdu fantazii a znovu sáhla do vlastního archivu. Výsledkem je koncept Slavia B – elektrická motorka, která ctí legendu z roku 1899, ale mluví jazykem budoucnosti. V duchu nové designové filozofie Modern Solid představuje elegantní mix retra a futurismu. Slavia B je konkrétně poctou první motocyklové konstrukci Laurina a Klementa z roku 1899. „Chtěl jsem se vrátit ke kořenům značky,“ vysvětluje hlavní designér konceptu, Romain Bucaille, který jinak navrhuje exteriéry vozů Škoda. „Jako motorkář jsem si tenhle projekt skutečně užil. Byl to kreativní reset.

Koncept Slavia B
Koncept Slavia B

Na první pohled je Slavia B něčím mezi skulpturou a funkčním strojem. Tvar rámu připomíná originál z konce 19. století, ale bez spalovacího motoru zůstává prostor mezi koly volný – místo něj se ve vzduchu vznáší nové logo Škoda. Elegantní vertikální linie pak opticky odděluje přední a zadní část, čímž zvýrazňuje kontrast mezi tradicí a inovací. „Je to futuristický café racer ve stylu Modern Solid,“ říká Bucaille. „Čisté objemy, ostré hrany a světelný podpis – to jsou prvky, které dnes Škodu definují.

A i když nejde o funkční prototyp, design v sobě nese spoustu odkazů. Vzpřímená geometrie řízení je poctou konstruktéru Václavu Laurinovi, plovoucí sedlo a integrovaná kožená brašna zase připomínají sportovní dědictví značky a především závodníka Narcise Podsedníčka, který v roce 1901 na Slavii B úspěšně dokončil slavný závod Paříž–Berlín.

Koncept Slavia B
Koncept Slavia B

Škoda bohužel neprozradila žádné technické detaily – ale je pravda, že vlastně ani nemusí. Slavia B totiž není studie o výkonu nebo dojezdu. Je to spíše statement, jak by mohl elektromobilní svět vypadat, kdybychom se nebáli víc snít a méně počítat. Žádné displeje, žádná aerodynamika pro spotřebu – jen vizuální čistota a mechanická poezie. „Začal jsem tužkou na papíře,“ přiznává Bucaille. „Trvalo to pár vteřin a měl jsem jasno. Když člověk odloží tablet, začne přemýšlet jinak. A tady to fungovalo.“ Z papíru se tak zrodily tři digitální rendery, z nichž finální design Slavia B vykrystalizoval. I když se motorka nikdy nepodívá do showroomu, pozornost si, jak sami jistě uznáte, zaslouží. Je to totiž důkaz, že i v době technických unifikací a unavených crossoverů ještě existuje chuť zkoušet nové věci a vyprávět příběhy – třeba ten o dvou řemeslnících z Mladé Boleslavi, kteří začali s jízdními koly a skončili jako globální automobilka.

Koncept Slavia B
Koncept Slavia B