Škoda Octavia: Co jen rodina potřebuje

10
Škoda Octavia: Co jen rodina potřebuje
Fotografie: Skoda-storyboard.com

Když v roce 1996 spatřila světlo světa první novodobá Škoda Octavia, všem bylo hned jasné, že její vývojáři mysleli především na rodiny. Dnes v showroomech natrefíte na její čtvrtou generaci. Za těch skoro 30 let se změnilo mnohé, fakt, že jde o skvělé rodinné auto, ale platí stále.

Liftback nebo kombi

V průběhu trojí generační výměny Octavia pořádně narostla. Vlastně to dokládá narůst aut obecně. Zatímco první vydání měřilo na délku 4511 mm, to současné je skoro o 20 centimetrů delší. V obou případech jde o model nižší střední třídy, který vždy rozměrově koketuje s klasickou střední třídou. I další kvality ale Octavii zůstaly. Všechny čtyři generace byly a jsou dostupné jako elegantní liftback nebo superpraktické kombi. A to slovo super je důležité. Vždyť objem kufru tu dosahuje k 600 litrů. Liftback přitom příliš neztrácí. Kufr je právě tím místem, kde Octavia drtí svou konkurenci nejvíce.

Škoda Octavia

Od druhé či spíše třetí generace je to i prostorem na zadních sedadlech. Zatímco první vydání bylo pro stísněnost za řidičem a spolujezdcem kritizováno, to současné poskytuje královský prostor i pro basketbalisty. Jen nesmí být tři vedle sebe. Octavia je sice pětimístným vozem, ale na vnitřní šířce kompaktního vozu tři luxusní křesla vedle sebe nevykouzlíte. Čtyři dospělí si ale nemohou stěžovat. Naopak.

Škoda Octavia

Jednotku si vybere každý

Kdo si stěžovat taktéž nebude, to je řidič. Doby, kdy základní jednotkou byla slaboučká atmosférická čtrnáctistovka jsou pryč. Dnes má sice nejslabší pohonná jednotka o čtyři deci a jeden válec méně, ale turbo z ní dělá o poznání dynamičtější vůz. 81 kW a velmi slušný kroutící moment jsou prostě znát. Ne každému ovšem vyhovuje projev litrového tříválce. A Škoda na to má odpověď. Naprosto perfektním zážehovým motorem pro Octavii je přeplňovaná patnáctistovka. Jejích 110 kW z ní dělá ideálního společníka do všech situací. Nad to je i velmi úsporná. Dostat se v meziměstském režimu pod 6 litrů na 100 km není žádný problém. Kdo touží po ještě rychlejším svezení, sáhne pro zážehovém dvoulitru.

Škoda Octavia

Komu konvenuje ještě nižší spotřeb, ten sáhne po dieselu. Ten má objem dva litry a naladěný je na výkon 85 nebo 110 kW. Silnější z těchto dvou motorizací lze navíc párovat i s automatem DSG a pohonem všech kol. Automat s různými benzinovými jednotkami seženete také, ale pohon všech kol je výsadou dvoulitrů, ať už spalují benzin či naftu.

Zajímavou alternativou pak může být i plug-in hybridní pohon. Ten kombinuje zážehovou čtrnáctistovku s elektromotorem. Ukrývá přitom baterii o kapacitě 13 kWh. Ta umožní čistě na elektřinu ujet až 67 kilometrů. Pak vůz sepne na klasický úsporný hybridní pohon.

Že se vám z těch možností zatočila hlava? Inu, různé rodiny mají různé potřeby, všem ale Octavia dobře poslouží.

Diskuze ke článku
Randula Libor
Randula Libor
Každá značka má silnější a slabší období. Teď mám pocit, že z těch "obyčejných" evropských začíná být na vrcholu Renault. VW group by měl zapracovat na servisu pro zákazníka. Když už nemá nejlepší auta, měl by alespoň nabídnout prémiový servis. Mohla by to být do budoucna jejich konkurenční výhoda proti Tesle, Číně a Korejcům, protože zázemí na to mají.
Josef L
Josef L
Netuším, kam vlastně Škoda směřuje, vypadá to, že chce, minimálně cenově, útočit na Audi.
Dini Dini
Dini Dini
Pořizovací cena je každýmu v Evropě buřt - tu nikdo neplatí. Každej si spočítá, na kolik ho vyjde kilometr. A jestliže má Škodovka tak výborný jméno, že prodává 3 roky starý vybavený Superb s najetýma 130tis km za 700k - jakože prodává, tak ať nový stojí tolik kolik stojí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze