SDA chce po vládě přímou podporu elektromobility

1
SDA chce po vládě přímou podporu elektromobility
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Česká republika by měla přímo i nepřímo dotovat nákupy nabíjecích aut
  • Kromě toho by měla omezit dovoz starých aut a budovat nabíječky
  • Myslí si to Svaz dovozců automobilů a žádá o to oficiálně vládu

Svaz dovozců automobilů (SDA) je profesní sdružení, hájící zájmy prakticky všech dovozců i výrobců automobilů na českém trhu. Jeho nejznámější aktivitou je pořádání ankety Auto roku v České republice, avšak v první řadě slouží jako vyjednávací platforma s politiky. Aktuálně řeší problém, jak podpořit zatím spíše skomírající prodeje nabíjecích vozidel na českém trhu. Ta u nás zatím tvoří jen 2,6 % trhu, což je proti unijnímu více než jedenáctiprocentnímu průměru (11,4 %) hubený výsledek. A protože vlády většiny eurounijních zemí nákupy elektrických vozidel dotují, někdy i značnými sumami, chce totéž i SDA. Aktuálně o to požádalo v otevřeném memorandu předsedu vlády, ministry příslušných rezortů (průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje) a předsedy hlavních politických stran.

Registrace BEV a PHEV v Evropě 2020
Registrace BEV a PHEV v Evropě 2020

SDA vyzývá vládu ke dvouleté nepodmíněné podpoře soukromých nákupů bateriových (BEV) a vodíkových elektromobilů částkou 200 000 Kč pro každého bez ohledu na cenu vozidla, pro plug-in hybridy (PHEV) pak žádá 100 000 Kč. Tato přímá dotace by dále měla být doplněna daňovými úlevami. Vzhledem k tomu, že se v Česku prodalo za rok 2020 prodalo 3 262 BEV a 1 981 PHEV, už za loňský rok by stála taková přímá podpora zhruba 850 milionů korun (za předpokladu, že všechna PHEV plní dotační podmínku, tedy normované emise CO2 do 50 g/km), s předpokládaným prudkým nárůstem prodejů zejména levnějších typů (dotovaná Dacia Spring za 229 000 Kč by se zcela jistě stala velkým hitem) by dotace už šly do miliard, nehledě samozřejmě na náklady na administraci. Podle SDA by však nepřímé benefity, plynoucí z menšího znečištění ovzduší, tyto náklady bohatě vyvážily.

Hlavním cílem by měla být obnova vozového parku, který u nás patří k nejstarším v EU, aniž by bylo přesně jasné, jakou metodikou tento výpočet přesně vznikl. U nás chybí legislativa, bránící dovozu přestárlých vozidel a navíc panuje obava, že k nám časem začnou ve velkém proudit značně ojeté elektromobily s vysokým rizikem sekundárních nákladů na likvidaci jejich baterií. Proto by měla vláda pro jistotu rovnou i upravit příslušnou legislativu a podpořit i vznik sítě vysokorychlostních nabíječek. Na celém memorandu je zajímavé hlavně to, že SDA požaduje vyšší částku, než jakou dotuje nákupy elektromobilů hospodářsky podstatně silnější Německo; to poskytuje zájemcům dotaci pouze ve výši 6 000 eur (další 3 000 plyne od výrobců), navíc jen do konce letošního roku. Otázkou také zůstává, zda je v současné hospodářské situaci naší republiky na místě debata o zavedení nových dotací. Co si o tom myslíte vy?

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Ale no tak... nalijme si čistého vína - oni nechtějí peníze někoho z vlády, oni chtějí ve velkém přerozdělovat peníze daňových poplatníků pro podporu vlastního byznysu. To už tu párkrát bylo, věděl bych o jiných způsobech jak protekčně podpořit skutečně ty potřebné...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze