Tato otázka také zazněla na 9. ročníku konferenci Čisté mobility v Senohrabech při prezentaci ředitele Asociace developerů Tomáše Kadeřábka. Podle jeho slov je vše ze strany developerů připraveno, ale vázne příprava ze strany státu ve vytvoření podmínek, které jsou z jeho pohledu pro rozšíření automobilů na alternativní paliva klíčové.
Například zrušení zákazu parkování vozidel s alternativním pohonem či podpora rozšíření nabíjení elektromobilů v podzemních garážích. Dále na to navazují i platné předpisy týkající se vyhovění nejen nových, ale i stávajících budov z hlediska požární bezpečnosti. To se však promítne i do financování nové výstavby či ceny, kterou bude koncový zákazník platit za parkovací místo. Správa parkovací místa je pak mnohem nákladnější než doposud.
Hlavní výzvy pro developery
Hlavní výzvou pro developery na nadcházející období bude například vypořádání se s technickými normami, legislativou a další regulací přinášenou vytvářením nabíjecí sítě. V souvislosti s tím také s přidruženými náklady na zasíťování a provoz. Dále je zde problém týkající se kapacity sítě, jelikož zvýšená poptávka po elektromobilitě bude znamenat i zvýšený odběr elektrické energie, čímž bude zasažena i celkové energetická koncepce celého domu. Ve výsledku to bude mít i dopad na energetický štítek.
Z tohoto důvodu pak přichází na řadu implementace prvků Smart Grids a řízení toku energií, což ovšem také ponese náklady na rozšíření stávajícího systému řízení budovy. Nakonec však přichází to nejzásadnější: veškeré úpravy musí být někým zaplaceny. Znamená to tedy vytvořit finanční modely zahrnující náklady na instalaci veškerých technologií a činností související s instalací nabíjecích stanic, jejich provozem a servisem. A pak rozhodnout, zda tyto náklady budou promítnuty do nákladů na bydlení, nebo pro rezidenty vyúčtovávány jako služba.
Nová generace sítí a (ne)připravenost
„Brzy přijde prohlášení, že developeři musí přispívat na vybudování sítí nových generací, protože jejich domy potřebují více energie. Jenže nejsou to developeři, kdo vytvořil veřejnou objednávku! Stát zásadně zanedbal přípravu sítí, které budou jedním z limitujících prvků rozvoje nejen alternativních pohonů, ale také například při dosažení nízké či nulové energetické zátěže budov,“ říká Tomáš Kadeřábek.
Současný počet vozidel na alternativní pohon není dle ředitele Asociace developerů tak velký, že by se nedotažené záležitosti kolem sítí jevily jako zásadní problém. Ten však může nastat při dramatickém nárůstu elektromobilů. Pak bude kritické hranice dosaženo velice rychle. „Developeři připraveni budou, jelikož jim nic jiného nezbude, avšak odnesou to ve výsledku jejich klienti, jelikož to všechno zaplatí. Otázkou bude, jak vše připojit a následně spustit. Vozidla na alternativní pohon nejsou problémem. Jsou příležitostí či výzvou. Problémem je nesystémovost. Nenastavený harmonogram toho, co se kdy má stát. Utekl nám proces a nyní se to jen dohání,“ dodává na závěr své prezentace Tomáš Kadeřábek.