Letošní rok je ve znamení významného výročí pro elektromobilitu v Česku. Před 10 lety se totiž v Praze spustily první veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily. Úplně první spustilo PRE v garážích obchodních center Chodov a Černý Most, a to v únoru 2011. Pro začátek se jednalo jen o dvě obyčejné 230V zásuvky umístěné v nabíjecím sloupku od dodavatele Ensto, který jsme mohli v Praze vidět ještě po mnoho následujících let, i když už s osazeným konektorem Typ 2 Mennekes pro výrazně rychlejší nabíjení. Není bez zajímavosti, že v daných lokalitách nabíjecí stanice fungují dodnes, i když už s jiným hardwarem.
První dobíjecí stanice v Praze slaví 10 let
Pro začátek bylo nabíjení elektromobilů nebo elektroskútrů zdarma, ke zpoplatnění nabíjení přistoupilo PRE až později. Pro nabití bylo nutné si vypůjčit klíč od ostrahy, kterým se nabíjecí sloupek odemkl. Elektromobilů bylo tehdy na českých silnicích opravdu jako šafránu, PRE ale již mělo ve své flotile jeden elektromobil. Šlo o minivůz Tazzari s maximálním výkonem 15 kW, rychlostí do 90 km/h a dojezdem 140 km. I na tomto příkladu je vidět, jak se elektromobilita posunula. Dnes je běžné mít elektromobil s mnoha set kilowatty, 400 kilometry reálného dojezdu a rychlostmi plně srovnatelnými se spalovacími auty.
Ve stejném roce, konkrétně 30. listopadu 2011, spustil své první nabíjecí stanice pro elektromobily také ČEZ. Jeden AC sloupek vyrostl u sídla společnosti v pražské Duhové ulici a dovoloval nabití dvou elektromobilů přes standardní Typ 2 Mennekes konektor. Po deseti letech provozuje ČEZ přes 300 nabíjecích stanic, z toho 80 % je rychlonabíjecích. PRE na jaře přesáhlo metu 200 nabíjecích stanic a rychle staví další. Jen v Praze bude už příští rok přes 400 nabíjecích stanic od PRE.