Americký elektrický Scout vypadá skvěle. Kdy dorazí?
Další, velice elegantní způsob, jak znovuoživit staré křivky, předvedla automobilka Scout Motors, patřící do Volkswagen Group. Evropská automobilka totiž koupila práva na značku, která byla na americkém trhu aktivní v letech 1960 až 1980, dodnes si ji ale tamější nostalgici dobře pamatují. Nový vlastník se navíc se svým pověstným marketingem postaral, aby se do podvědomí Američanů vrátila a výsledkem by měl být komerční úspěch, který by se Volkswagenu v současné době velice hodil. A protože se hraje na absolutní jistotu, novinky jsou prezentovány jako výsledek čistě amerického vývoje i výroby. A použití zcela nové, vlastní platformy „The New Zonal Architecture“, která nemá nic společného s Rivianem. Tuto automobilku totiž Volkswagen koupil později a s vývojem Scoutů mu pomáhala Magna. Synergie s Rivianem se tu ale přesto objeví, a sice v podobě společné softwarové platformy.
Vznikly tedy první dva modely, na americké poměry střední velikosti, protože off-road Traveler (kterému se v Americe bude stejně říkat SUV) měří „jen“ 5,2 metru a pick-up Terra pak 5,5 m. Shodou okolností jsou to stejné rozměry, jako u Rivianů R1, marketingová hranice mezi oběma značkami nyní už stejného koncernu tedy bude muset být vytyčena obzvlášť zřetelně, aby nedocházelo ke vzájemné kanibalizaci. Ostatně hodně naznačila už oznámená startovní cena Traveleru na úrovni cca 60 000 USD (1,46 milionu korun), která naznačuje, že Scout nebude mít prémiové ambice a obě značky by se tak mohly dobře doplňovat. A také že by Scouty měly být výrazně levnější, než Tesla Cybertruck.
První pohled na decentní, přesto však nijak neskrývané retrotvary říká, že se designérům vedlo dobře. Vůz je vyzdoben typickými markantami včetně negativního sklonu masky či stoupající spodní linie zadních bočních oken. Nechybí dokonce ani věc, kterou bychom u elektromobilu nečekali; na velké konzole na zadních dveřích nacházíme nejen tradiční odkrytou rezervu, ale i kanystr na benzín. Ano, Scout nabídne prodlužovač dojezdu, který přidá ke standardním cca 520 km normovaného dojezdu podle EPA dalších zhruba 300 km. Cestování skutečným terénem se tak bude moci obejít bez strachu z dojezdu. Nějaká ta benzinka se na americkém kontinentu najde vždy a všude. Milým detailem je logo International Harvester na víku nabíjecího portu, odkazující na původního výrobce Scoutů.
Interiér hraje na nostalgickou strunu ještě více; tvary, barvy i základní architektura nepřipouštějí pochybnosti, kde se inspirovaly. Nechybí dokonce ani možnost nahradit dvě samostatná přední sedadla třímístnou lavicí a zvýšit tak přepravní kapacitu. Krásně zpracovaná koženka rovněž působí velmi dobově, podobně jako lesklé ovladače, budící dojem chromu, a digitální přístrojový štít s typickou vodorovnou stupnicí rychloměru a obří ručkou, byť v tomto případě samozřejmě virtuální. Přesto došlo i na moderní nápady typu konzole na palubní desce, ideální k uchycení třeba kamery, a střešní nástavby, připravené ke snadné montáži třeba stanu. Zejména působivá je v kombinaci s obřím panoramatickým oknem.
O nákladní kapacitu nebude nouze, protože jak pick-up, tak SUV nabídnou opravu hodně kubíků s bohatými možnosti organizace a fixace nákladu, a k nim navíc gigantický frunk s elektrickým ovládáním, vybavený pro každou párty nejen elektrickými zásuvkami, ale dokonce i stojánky na nápoje. Zásuvky budou pochopitelně i vzadu a dají možnostem trávit volný čas v přírodě nové rozměry.
Tohle by se nemuselo prodávat vůbec spátne, 520 km epa za tyhle prachy. .... Nádhera.