Autonomní maršrutka Zoox. Tesla není jediná, kdo plánuje robotické taxíky

CES 2025
Autonomní maršrutka Zoox. Tesla není jediná, kdo plánuje robotické taxíky
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Autonomní taxi Zoox se ještě letos objeví v ulicích několika amerických měst
  • Má jít o nové pojetí, které nevychází z konvenčního auta
  • Poskytne maximum obestavěného prostoru komfortu zákazníků

První autonomní taxi, která se již, byť zatím v testovacím provozu, prohánějí americkými ulicemi (jako jsou třeba ta od Waymo či GM Cruise) vypadají jako běžná auta, z nichž také vycházejí. A koneckonců i nedávno představená Tesla Robocab, která by podle Muskových velkohubých slibů měla už letos začít zaplavovat americká města, vypadá pořád jako běžné auto. Zoox, který se představil na veletrhu CES 2025, je jiný. Neplýtvá totiž půdorysem na kapoty a podobné zbytečnosti, díky čemuž ze skromné celkové délky 3,6 m vytěžil maximum.

Tohle Robotaxi ZOOX jezdí v ulicích a vypadá futuristicky. Kolik stojí svezení?

Konkrétně se dovnitř pohodlně usadí čtyři pasažéři v konferenčním uspořádání a jejich nástup skrz vysoké, dvoukřídlé dveře, připomínající spíš autobus, než auto, by rovněž nemělo nic komplikovat. A konečně maximální obratnost, k níž přispívá především schopnost symetricky tvarovaného auta jezdit plnohodnotně oběma směry. Jen se přepnou bílá světla na červená a opačně.

Ačkoliv posez uvnitř rovněž připomíná spíše nějaký ten velký prostředek MHD, vnitřní výbava tento dojem vyvrací. Každý ze čtyř pasažérů má totiž k dispozici vlastní ovládací a kontrolní dotykový displej, na němž si může volit teplotu, přehrávanou hudbu či měnit vnitřní osvětlení. To zprostředkování mj. strop, imitující hvězdnou oblohu, tedy prvek, který známe například z Rolls-Royců, či panoramatické střešní okno.

Celé to tak trochu připomíná i legendární londýnská taxi, s nimiž má Zoox společnou koncepci bez zavazadlového prostoru. Vaše kufry prostě budou, podobně jako v MHD, prostě cestovat s vámi v kabině. Má to výhodu rychlejší manipulace, lepšího využití prostoru a také menší pravděpodobnosti zapomenutí zavazadla.

Bezpečnost byla důležitou součástí celého konceptu, proto došlo nejen na obvyklé prvky typu bezpečnostních pásů, ale i na inovativní airbag, chránící pasažéry prakticky ze všech stran. K nehodě by ale v ideálním případě vůbec nemělo dojít, protože autonomní vozítko je doslova prošpikováno pokročilou senzorikou včetně dvou lidarů na každém rohu karoserie. Ty jsou navrženy tak, aby se jejich zorná pole vždy překrývala se sousední jednotkou tak, aby v případě poškození či odcizení jedné jednotky byly dvě sousední schopné ji dočasně nahradit a dojet bezpečně do cíle. Směr cesty dále hlídá 16 kamer a 12 radarů. A také zatím nezvyklý prvek v podobě venkovních mikrofonů, sledujících sirény záchranářů či policie.

Zde se přímo nabízí otázka, proč taková výzbroj, která navíc v případě lidarů není vůbec levná, když konkurenční Tesla stále hlásá, že si vystačí pouze s kamerou. Na to jsme se také zeptali zástupců Zooxu a ti nám napřímo odpověděli něco, co všichni tušíme, avšak oficiálně to nikdy nezaznělo a přímo od Tesly těžko někdy zazní. S pouhou kamerou zkrátka není možné u autonomního vozidla dosáhnout takové bezpečnosti a funkčnosti, jako s výše uvedenou kombinací. A že pokusy spoléhat jen na kamery je čistě otázkou peněz, ať si šéf Tesly říká, co chce. Hlavně za zhoršených podmínek kamera za lidarem funkčně výrazně pokulhává.

Vůz pohání dvojice elektromotorů a baterie není pod podlahou, kde by zbytečně zvyšovala nástupní schod, ale pod sedadly a jejich područkami. I tady nacházíme redundanci, protože bateriové sady jsou v autě dvě a rovněž se dokáží v nouzi vzájemně založit. Že nejde o žádné poskakovátko kolem komína, o tom svědčí celková využitelná kapacita 133 kWh, s níž by vůz v plné službě měl ujet kolem 500 km a to rychlostí až 140 km/h. A to přesto, že Zoox zatím není určen pro dálnice, ale míří i přes výše uvedení do městských aglomerací. Samozřejmě se myslelo i na nabíjení, pro které si vybitý taxík zajede autonomně do depa. V něm se v budoucnu počítá s plně robotizovanými nabíječkami, aktuálně musí posloužit lidští pracovníci. Mimochodem, maximální příkon činí nijak oslnivých 100 kW, v plánovaném funkčním režimu to ale stačí.

V nich se robotický taxík také už testuje, konkrétně jde o Boston, Las Vegas, Los Angeles a Miami. V ulicích už reálně jezdí a vozí lidi, nejde tedy o žádný virtuální konstrukt. A právě v místě konání CES, tedy v Las Vegas, také v létě Zoox zahájí komerční provoz. Do roka by služba měla fungovat ve čtyřech nebo pěti velkých městech, včetně výše jmenovaných. Uživatelský koncept počítá s aplikací, podobnou té od Uberu. V ní si objednáte nejbližší taxík, který pro vás přijede na předem stanovené zastávky. Tedy podobně, jako fungují legendární maršrutky, a to včetně zatím omezené trasy. Cena by se měla podobat službě Uber Black, tzn. zhruba dvacetiminutová jízda vyjde v přepočtu zhruba na 1 200 korun. Jsou to však zatím předběžná čísla.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze