Letošní pátá soutěž v rámci ČEZ Mistrovství ČR v Eco Rally byla Eco Rally Beskydy 2024 a šlo o první ročník této soutěže. Centrum bylo v Čeladné, kde byl i start i cíl, a soutěž byla rozdělena na dvě etapy, přičemž první začala v pátek večer a šlo v podstatě o noční etapu. Druhá pak startovala v sobotu ráno, byla delší, ovšem méně náročná.
V první etapě nás překvapila úspornost vozu MG4 XPower
První etapa měřila přibližně 142 kilometrů a obsahovala pět měřených úseků. Jelikož start začínal v 19:45, znamenalo to, že se brzy po startu začalo šeřit a většinu etapy, která končila 23:05, jsme jeli za tmy. Právě to bylo nejnáročnější, protože spousta orientačních bodů, uvedených v itineráři, nebyla vidět. Proto velká část posádek více či méně bloudila a tím byly v podstatě karty rozdány. Smůlu měla i jedna z našich dvou redakčních posádek, Petr Vomáčka – Martina Vomáčková, s vozem Peugeot e-208, která měla v jednom z měřených úseků natažený elektrický ohradník, aby krávy mohly přejít z pastvy domů. Spolu s ní ve stejném místě nabrala ztrátu ještě jedna posádka. My jsme s vozem MG4 XPower (posádka Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek) dojeli tuto etapu na 4. místě v hodnocení pravidelnosti a spotřebu jsme měli 12,8 kWh/100 km podle palubního počítače, což naznačovalo dobrý výsledek i v hodnocení spotřeby.
Druhá etapa startovala v sobotu ráno, měřila 226 kilometrů a obsahovala osm měřených úseků. Mnohé z nich se ale opakovaly z předchozího dne a za světla byla navigace mnohem jednodušší. Zvláště, když už jsme to měli jednou projeté za ztížených podmínek. Velké rozdíly už tedy mezi posádkami nevznikly. Čtyři posádky sice ztratily hodně času v jednom měřeném úseku při zásahu hasičů, ale jelikož šlo o větší počet posádek, byl zbytek tohoto úseku pro všechny posádky anulován. Oproti nočnímu průjezdu byl větší provoz, což ještě nějaké menší změny v pořadí způsobilo. Nebyly ale nijak zásadní. My jsme se posunuli ze 4. místa v pravidelnosti na páté. Naše druhá redakční posádka byla hned za námi.
Pokud jde o spotřebu, jelo se mi s vozem MG4 XPower naprosto skvěle. Vůz má obrovský výkon a výborný sportovní podvozek, takže dohnat případnou časovou ztrátu nebyl velký problém. Ani jsem nemusel využívat plný výkon vozu, což by zase mělo dopad na hodnocení spotřeby. Zároveň ale podvozek není extrémně tvrdý, takže i jízda po rozbitých okreskách byla docela komfortní. Největší radost nám ale dělala spotřeba, protože to je hodnocení, na které cílíme víc. Po druhé etapě nám palubní počítač ukázal hodnotu 11,6 kWh/100 km a za celou soutěž to bylo 11,8 kWh/100 km. Je to díky tomu, že při úsporné jízdě MG4 XPower nepoužívá přední motor a z „bestie“ s obřím výkonem se stává úsporné auto na každodenní používání. Jedinou nevýhodou tedy je absence pádel pod volantem pro regulaci rekuperace, protože přes jedno tlačítko na volantu to není tak intuitivní, ale i přesto se nám dařilo jet úsporně.
Eco Rally Beskydy vyhráli mistři světa
V hodnocení spotřeby jsme se umístili na 2. místě, hned za úřadujícími mistry světa, posádkou Michal Žďárský – Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric. Třetí pak byla posádka Kryštof Hájek – Jakub Motlík s vozem Peugeot e-2008. V pravidelnosti nám patřilo konečné páté místo a i zde zvítězila podádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek před posádkou Kryštof Hájek – Jakub Motlík. Třetí pak dojela posádka Lucie Kudrnovská – Petr Timura s vozem Peugeot e-208. V celkovém pořadí, kde se trestné body z pravidelnosti násobí Performace indexem spotřeby, se pořadí na prvních pozicích nezměnilo. Přestože jsme měli Performance index 0,6551 (tedy se nám počítalo jen 65,51 % našich trestných bodů), na čtvrtou příčku to nestačilo. I tak jsme ale, kromě druhého místa z hodnocení spotřeby, vybojovali i 3. místo v poháru značek pro MG.
První ročník Eco Rally Beskydy tedy hodnotíme veskrze pozitivně. Jelo se krásnou krajinou a až na drobnosti byla soutěž skvěle zorganizovaná, zejména vzhledem k tomu, že šlo o první ročník. Zároveň hodnotíme pozitivně náš první start s vozem MG4 XPower, protože se toto auto ukázalo jako ideální nástroj na eco-rally. Je totiž velmi univerzální, dokáže být rychlé, ale i úsporné. A přesně taková kombinace je v eco-rally potřeba.
V průběžném pořadí šampionátu pak naše posádky drží všechna třetí místa. V celkovém hodnocení i hodnocení pravidelnosti je na třetím posádka Petr Vomáčka – Martina Vomáčková a v hodnocení spotřeby se na průběžné třetí místo po Eco Rally Beskydy posunula posádka Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek. Ve všech hodnoceních pak průběžné pořadí vede posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek. Druhé místo celkově i v pravidelnosti drží posádka Kryštof Hájek – Jakub Motlík a v hodnocení spotřeby jsou na průběžném druhém místě Tomáš Plesník – David Dočekal.