Trh se sportovními elektromobily začíná narůstat a v současné době lze zakoupit mnohdy až neuvěřitelně výkonné stroje. Příkladem je třeba otestovaná Kia EV6 GT, jejíž schopnosti dokáží zastínit mnoho spalovacích konkurentů, a to i z řad prémie. Jenže až do nedávna se na trhu s elektrickými vozy nedalo sehnat nic, co by bylo extra výkonné a přitom stálo pod jeden milion korun. Této díry na trhu se chytla značka MG, a proto tu máme MG4 XPower. Nabízí pohon všech kol, výkon 435 koní a točivý moment 600 Nm. Díky tomu z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,8 s a rozjede se až na 200 km/h. Kdo chce ušetřit, má možnost zakoupit limitovanou edici Green Edition, která přijela i k nám do testu. Bohužel se mi nepovedlo zjistit, zda je tato verze opravdu striktně limitovaná počtem vyrobených kusů, nebo jde jen o „akční uváděcí sérii“.
Technické parametry MG 4 XPower
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 287 × 1 836 × 1 516 mm, 1 878 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 320 kW, 435 koní, točivý moment: 600 Nm |
Baterie | 64 kWh (61,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 140 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 350 km |
Cena od | 999 900 Kč |
Ať je pravda jakákoliv, sám za sebe musím říci, že provedení XPower se mi náramně líbilo. Matně zelený tmavý lak karoserie s označením Racing Green, oranžové brzdové třmeny či stříbrné dekory ve spodní části předního nárazníku, to vše ukazuje okolí, že toto není obyčejné MG4, které by se nechalo na semaforech ztrapnit od prvního konkurenta, který se zrovna nachází poblíž. Pokud jde o rozměry a prostornost, vše je shodné se standardní verzí vozu MG4. Délka je tedy 4 287 mm, šířka bez zrcátek 1 836 mm a výška 1 504 mm. Zavazadlový prostor má objem 363 litrů a vůz váží 1 878 kg. To je vzhledem k uvedenému výkonu skoro až fascinující, za což MG posílám velký palec nahoru. Bez zmínky nemohu nechat fakt, že podvozek verze XPower má tužší stabilizátory a vpředu je o 25 % tužší než v případě ostatních verzí.
Čínský elektrický hot-hatch MG4 XPower jsme prohnali na polygonu – První jízdní dojmy
Na obou nápravách jsou navíc ventilované kotoučové brzdy o průměru 345 mm, díky kterým XPower z rychlosti 100 km/h dle výrobce zastaví na 33,9 metrech. Tuto disciplínu jsem sice nevyzkoušel, ale při pohledu na pneumatiky vozu jsem si byl jistý, že by to ani nemělo smysl. Bylo totiž znát, že předešlý vypůjčitel vozu tzv. „naložil“ a bočnice pneumatiky Brigestone Turanza nebyly zrovna v ideálním stavu. Jako majitel bych verzi XPower dopřál pneumatiky typu UUHP (Ultra Ultra High Performance), které by lépe zvládaly potenciál a výkon. Po vizuální stránce nemohu vytknout asi vůbec nic, což ale neplatí pro kabinu. V ní jsem našel ve velké míře lacinější plasty, sedadla postrádají výrazné boční vedení a třeba volič převodovky skoro vždy odmítal na první pokus přepínat zvolený směr jízdy. Stačilo, abych se při začátku jízdy nepřipoutal a rázem šlo zařadit jen neutrál.
I když jsem ale bezpečnostní pás zapnul, najednou byl problém v síle stisku pedálu brzdy. Bez pořádného prošlápnutí volič stále nereagoval, a tak jsem často na pedál doslova dupal. Zda to byla závada na voze, nebo jde o běžný jev, na to jsem nebyl během testu vozu schopen přijít. Za milionu korun ale tyto nedostatky odpouštím, protože po stránce zábavy a výkonu nemá MG4 XPower prakticky žádnou konkurenci. Výkon 435 koní je plně dostačující v jakémkoliv obsazení vozu a je potřeba myslet na to, že aby bylo dosaženo nejvyšší maximální rychlosti 200 km/h, řidič je nucen aktivovat jízdní režim Sport. Bez něj se MG4 XPower dokázalo rozjet jen na 190 km/h. K dobru je, že právě ve sportovním režimu volant příjemně ztuhne, což poskytuje žádanou zpětnou vazbu.
Naopak v jízdním nastavení Eco se i verze XPower chová jako zadokolka. Přední elektromotor je zde „do počtu“ a jeho práci jsem poznal až ve chvíli, kdy zadní náprava ztrácela přilnavost. Tímto nastavením výrobce dosahuje nižších ztrát, a spotřeba tím pádem dokáže klesnout i pod 18 kWh na 100 km. Můj průměr po ujetí 840 km mixem dálnice/okresní silnice/město v procentuálním poměru 45/35/20 dosáhl 19,6 kWh na 100 km. Škoda jen, že pro tuto verzi nelze zakoupit větší 77kWh baterii. Majitel si musí vystačit s hrubou kapacitou 64 kWh, což při plném využívání jízdní dynamiky nestačí na dojezd vyšší jak 220 km. Za mě je vhodné s nejvýkonnější variantou MG4 jezdit maximálně středně rychle. Při jízdě na limitu se totiž ukázalo, že při více jak sekundovém přetáčivém smyku zadní nápravy se odpojí pedál plynu a systém ESP začne vše korigovat, a to i přestože jej řidič před jízdou deaktivoval.
Tomu jsem se dost divil a nezastírám, že takové chování mě nemile překvapilo. Naopak při jízdě v přímce (nebo do mírných zatáček) držel testovaný vůz jako přibitý a jeho podvozek navzdory tužšímu nastavení zvládal filtrovat každou menší nerovnost. Samozřejmě zde platí, že čím hladší asfalt, tím lépe. MG4 sice nemá kabinu, ve které by vše drnčelo a vrzalo, ale je znát, že tuhost karoserie je vysoká a každá vibrace a rána od podvozku jde přímo do zad posádky. Při delší ostré jízdě na limitu vozu se projevily vadnoucí brzdy, ale opět je potřeba zmínit, že za cenu jeden milion korun zde nikdo nemůže čekat polozávodní techniku s karbon-keramickou soustavou. MG4 XPower je vlastně takovou levnější vstupenkou do světa hodně rychlých elektromobilů. Kdo se s ním naučí bravurně pracovat, časem nebude mít problém přesedlat na mnohem výkonnější stroje, které ho již překvapí jen minimálně.
Cena vozu je pak příjemná i vzhledem k bohaté základní výbavě. Každý zájemce dostane ve standardu například třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, 18" kola se specifickým designem a pneumatikami o rozměru 235/45, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, tepelné čerpadlo, funkci Launch Control, bezklíčkový přístup či adaptivní tempomat. Vhod přijdou i zadní parkovací senzory s kamerovým systémem. Pro běžnou jízdu je vhodná i třístupňová rekuperace, která dokáže vůz velmi efektně zabrzdit skoro až do nuly. Za mě je MG4 XPower solidní elektrická hračka, která i zkušenější řidiče dokáže velmi dobře pobavit. Škoda slabších brzd, menší kapacity baterie a také toho, že kabina vypadá poměrně lacině.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz