Rumuni si vzali do parády elektromobil BMW a udělali z něj závodní speciál

Co na něj říkáte?
1
Rumuni si vzali do parády elektromobil BMW a udělali z něj závodní speciál
Fotografie: BMW
  • Jde o první přestavbu BMW i4 M50 na závodní vůz
  • Vůz prošel rozsáhlými úpravami, zachován ale zůstal sériový pohon s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou
  • Nepřekvapivě se hodně odlehčovalo

Tým Engage Racing popdorovaný společností BMW Group Romania a řadou dalších partnerů představil nový závodní vůz BMW i4 Racing „Elsa“. Zajímavý je zejména tím, že jde o vůbec první závodní vůz vyvinutý na základě sériového modelu BMW i4 M50, který jsme již měli tu čest sami otestovat. Jak to u přestaveb pro motorsport bývá, vůz prošel rozsáhlými úpravami, ovšem zachován zůstal sériový pohonný systém s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou.

Jde o bezprecedentní iniciativu. Pro to, co jsme museli připravit, neexistují žádná řešení na klíč. To znamená, že vše muselo být navrženo a vyvinuto s využitím vlastních řešení,“ vysvětluje Horia Platona, hlavní inženýr projektu, na němž se podílelo celkově devět inženýrů. Ti vyvinuli koncept na základě speciální aerodynamické studie, kterou tým vypracoval s cílem splnit výzvy závodu Pikes Peak. „Pikes Peak je pro nás tím, čím je pro ostatní sportovce mistrovství světa – nejdůležitějším a nejslavnějším závodem do vrchu na světě. Připravujeme se s ohledem na tento cíl. Je pro nás důležité, abychom byli konkurenceschopní a postupně se v průběhu let zlepšovali, to nám pomůže s naší největší výzvou, kterou jsou zdroje financování,“ dodává hlavní inženýr projektu.

Nepřekvapí, že došlo k rozsáhlým změnám s cílem minimalizovat hmotnost vozu – odlehčení se dotklo dveří a víka zavazadlového prostoru, tým využil okna z plexiskla, přepracoval palubní desky, odstranil všechny vrstvy zvukové izolace a také navrhl středovou konzolu z uhlíkových kompozitů, odpovídající zvyklostem u závodních vozů. V souvislosti s tím byly konvenční ovládací prvky vozu integrovány do nového, zjednodušeného a pro závodní použití optimalizovaného celku.

Na úpravách se významně podílela i německá firma Drexler, která pro obě nápravy vyrobila diferenciály s omezenou svorností, nizozemský Intrax pak dodal podvozek se speciálními tlumiči a pružinami navrženými pro vyšší hmotnost automobilu poháněného bateriemi. Ochranný rám, navržený podle specifikací pro Pikes Peak, jež jsou přísnější než FIA, pak speciálně vznikl v Polsku. Speciálně vyvinut pro vůz pak byl i zvuk, jenž má praktický účel v podobě akustické vazby a signalizace toho, že je auto na závodní trati. „Engage Racing je příběh týmového ducha. Jsme poctěni a šťastni, že nám s projektem pomáhá tak velké množství nadšených a zkušených odborníků, kteří jsou kreativní a kompetentní. Jak se projekt rozrůstá, připojují se k nám další a další úžasní lidé. Panuje zde fenomenální týmový duch, který nás posiluje,“ vysvětluje Anya Gherghina, marketingová manažerka společnosti Engage Racing.

Je pro nás důležité, že projekt využívá systém pohonu ze sériového modelu. Nejedná se o žádný exotický experiment, ale je přímo spojen s tím, co si zákazníci mohou objednat v našich showroomech. Současně ukazuje, že elektromobily jsou v určitých tržních segmentech, stejně jako je tomu v motorsportu, již dnes velmi konkurenceschopné,“ dodává Alexandru Șeremet, manažer korporátní komunikace BMW Group Romania.

Co na první přestavbu BMW i4 M50 na závodní vůz říkáte? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi.