Prolezl jsem elektrické Twingo pod 500 tisíc Kč! Kdy dorazí do Česka?
Pro Renault věru nebylo jednoduché vymýšlet nové Twingo, protože první generace tohoto automobilu z roku 1992 se stala takovou legendou a mezníkem, že se to nové určitě nevyhne srovnávání a vysokým očekáváním, s čím inovativní francouzská automobilka zase přijde. Toto očekávání se právě naplnilo, protože Renault představil čtvrtou generaci svého nejmenšího evropského modelu. A ta je opět převratná, i když tentokrát z trochu jiných důvodů. Její kompletní vývoj totiž trval přesně 100 týdnů, tedy necelé dva roky. To je číslo, které nepřekvapí znalce historie, protože stejně dlouho trval vývoj novodobé Škody Favorit, ale v automobilovém průmyslu jsou obvyklé dvakrát i třikrát delší časy. Tedy aspoň v tom západním.



























V Číně jsou v dvouletém vývojovém cyklu zajetí už nějakou dobu, a tam se také zástupci francouzské automobilky inspirovali. Dnes už bývalý šéf Renaultu Luca de Meo k tomu měl dokonce historku, že když se svých inženýrů zeptal, zda vyvinou nové auto za dva roky, div si neťukali na čelo. Zato když položil stejnou otázku v Číně, dostal odpověď „není problém“. A tím začal poněkud nezvyklý příběh zrodu nového Twinga. Renault totiž založil spolu s tamějšími výzkumné a vývojové centrum ACDC v Šanghaji a zapojil do vývoje tamější firmy, například CATL či Shanghai e-drive, který pomohl s elektrickým pohonem. Domácí Ampere poskytl platformu a vyvinul veškerý software, multimédia a jízdní asistenty. A Launch Design navrhl roztomilý retrovzhled.
Výsledkem je 3,8 m dlouhý elektromobil, který se oproti minulé generaci Renault Twingo vrátil k obvyklé koncepci vše vpředu. A místo dosavadní koncepce klasického hatchbacku se vrátil k formě, s níž udělal v roce 1992 díru do světa - k jednoprostorové karoserii. Jde tedy znovu spíše i miniaturní MPV, což je kategorie, kterou právě první twingo založilo. Čtyřmístný interiér je totiž nezvykle variabilní, a umožňuje vnitřní prostor, na svou třídu velký, dokonale využít. Kromě dalších kouzel má totiž v základní výbavě dvě samostatná zadní sedadla, z nichž každé lze individuálně posouvat o plných 17 cm, nebo sklápět, a prostor na zavazadla tak zvětšit beztak solidní zavazadelník o základním objemu 305 l (podle VDA) až na tisíc litrů. Komu by ani to nestačilo, může sklopit spolujezdcovo sedadlo a naloží až dvoumetrové břemeno. Pokud vozíkem cestují čtyři dospělí, mohou si nastavit vzadu opěradlo do tří různých sklonů.














Interiér je, podobně jako u pravzoru z 90. let, doslova zaplněn nejrůznějšími odkládacími prostory, z nichž jsou cítit přívaly kreativity a do nichž lze naskládat prakticky cokoliv, co často potřebujete, tedy telefon, parkovací lístek, klíče, mobil či dezinfekci na ruce. Užitečnost interiéru lze dále vyladit díky systému YouClip, převzatému od Dacie, který umožňuje na typizované úchyty nacvaknout nejrůznější odkládací boxy, stojany na nápoje, organizéry na USB kabely, skládací tašku, háček na kabelku nebo svítilnu. To vše v různých barvách, přičemž přizpůsobit lze i volič směru pod volantem. Interiér lze rozzářit barvami, už plovoucí palubní deska má dekorační panely v barvě karoserie a kouzlit lze i s barvami čalounění a ambientního osvětlení. Pochopitelně došlo i na ikonický červený hříbek uprostřed palubky, kterým se spouštějí varovné blikače.
Exteriér využil dodnes trvající popularity původního Twinga, a jeho tvary na něj přímo navazují. Kombinují retrovzhled, reprezentovaný hlavně typickými půlkruhovými světlomety vpředu, usmívajícím se nárazníkem a asymetricky umístěnými náběrem vzduchu na kapotě, s moderními motivy. O osvětlení se starají módní tenké LED proužky, z nichž ten zadní svítí trvale, aby dokreslil design. Boky vozů jsou hladké a úspěšně maskují, že proti praotci přibyl druhý pár bočních dveří. Ty si podle očekávání odpustily extravagance konceptu a nabízejí čtyři zcela konvenční, vystouplé kliky, což je z praktického hlediska jen dobře. Tvůrci ovšem zachovali jiný zajímavý prvek v podobě charakteristického, oblého zakončení linie bočních oken. Velmi originálně působí záď s vystouplým lemem zadního okna, připomínajícím spíš ponorku. Vzhled dokreslují standardní 16" kola s pestrými kryty, nahraditelná litými 18" disky.



















Při individualizaci narážíme na nejnápadnější z mnoha stop šetření na vývoji, jehož cílem bylo stlačit startovní cenu pod 20 000 eur, což se také podařilo. Automobilky totiž vesměs přestaly malá auta s délkou hluboko pod čtyři metry nabízet, protože jejich vývoj a výroba není levnější, než u větších modelů. Renault ovšem recept na opravdu dostupný elektromobil našel, ovšem za cenu, že si vyberete jen ze čtyř barev a řada detailů na voze je provedena jednodušeji, než jsme byli dosud zvyklí.
Technika vykazuje proti dosavadním, větším elektrickým Renaultům také jistá zjednodušení. Baterie je chlazená pouze vzduchem, v základu je vůz například vybaven pouze dvoufázovou nabíječkou 6,6 kW, až za příplatek je k dispozici Advanced charge s třífázovou nabíječkou 11 kW, spojenou s DC nabíjením 50 kW a V2X rozhraním 3,7 kW. V zemích, kde je podporovVůbec poprvé u značky došlo na LFP baterii, která si vystačí s kapacitou 27,5 kWh netto a architekturou CTP, která snižuje náklady i hmotnost, ovšem vylučuje možnost výměny jen části článků. Elektromotor o výkonu 82 k zrychlí z klidu na 50 km/h za 3,85 s a akcelerace pokračuje k maximálním 130 km/h. Novinkou je nastavitelné jednopedálové ovládání, které se zpětně pomocí OTA aktualizací dostává i do některých starších elektrických modelů.






Nové Twingo se opět vyrábí ve slovinském Novém Mestě, k dispozici bude na nejdůležitějších evropských trzích od počátku roku 2026, my se bohužel dočkáme až závěrem téhož roku. K dispozici budou, opět v rámci zlevňování výroby, jen dvě pevně dané linie výbavy s bohatým standardem. Základní Evolution nabídne 7" displej řidiče, 10" centrální displej s bezdrátovým AA/ACP, tempomat, automatické nouzové brzdění, asistent jízdy v pruhu, monitorování řidiče, automatickou parkovací brzdu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, manuální klimatizaci, zadní parkovací senzory a nabíjecí kabel režimu 3. Techno přidává dvoubarevné kryty kol, multimediální systém OpenR Link s Google Automotive, Reno avatar, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, automatickou klimatizaci, jednopedálové ovládání, tmavá boční zadní okna, elektricky sklopná zrcátka, sklopné sedadlo spolujezdce, hands-free kartu, couvací kameru, automatické dálkové světlomety, dešťový senzor a šest reproduktorů.












Technické parametry Renault Twingo 2026
Kompletní specifikace| Konstrukce | hatchback, 3 789 × 1 720 × 1 491 mm, 1 200 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 60 kW, 82 koní, točivý moment: 175 Nm |
| Baterie | ? (27,5 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ?, dojezd: 263 km |
| Cena od |
