Přímo na Champs-Élysées, v srdci ikonické Paříže, jsme byli osobně svědky představení další ikony, reinkarnovaného Twinga. Toto jméno, které zná v Evropě snad každý, se po letech vrací v podobě, která má potenciál znovu změnit pravidla hry. Renault s tímto autem slibuje elektromobilitu pro každého – dostupnou, evropskou a navíc se sympatickým retrodesignem, který okamžitě připomíná původní Twingo z roku 1992, jenž mimochodem na akci bylo rovněž k vidění a dávalo možnost krásně porovnat křivky obou aut.
Prolezl jsem elektrické Twingo pod 500 tisíc Kč! Kdy dorazí do Česka?
Nové Twingo má stát pod 20 tisíc eur, tedy zhruba pod 500 tisíc korun, na vybraných evropských trzích se začne prodávat začátkem roku 2026 a na český trh by mělo dorazit koncem roku 2026. Nejde však o další „budgetové“ auto s čínským původem – vyrábět se bude v Evropě, konkrétně ve slovinském Novém Mestě. Je postavené na stejné moderní platformě jako Renault 5, na palubě má například Android Automotive a umí i sám zaparkovat. Po dlouhé době se tak na evropský trh vrací opravdu lidový elektromobil z evropské produkce, který má ale zároveň na palubě moderní technologie.
Design: retro styl s moderní tváří
Renault navazuje na tradici, kterou oživil u modelů Renault 4 a Renault 5. Twingo dostalo retro design se silným odkazem na původní Twingo, který ale působí čistě, moderně a hravě zároveň. Délka auta činí 3,8 metru, ale naživo proporcemi působí překvapivě dospěle a mohutněji než například Dacia Spring, se kterou technicky nemá nic společného.
Přední světla jsou takřka věrnou interpretací původního tvaru z první generace, včetně drobných designových akcentů na kapotě. Přídí dominuje výrazná maska s logem Renault a nápisem Twingo, který automobilka stylizovala do nového vizuálního jazyka připomínajícího emotikony – každé písmeno má svůj tvar, a ten se objevuje i v detailech po karoserii, třeba v interiéru na stropě.






Zadní část pokračuje v retro duchu: jednoduché hranaté lampy, rovné linie a téměř svislé zadní sklo. To mimochodem nemá jen estetickou funkci – jeho tvar má přispívat ke zlepšení aerodynamiky. Na autech této kategorie se často šetří, ale Renault se snažil, aby Twingo i přes jednoduchost působilo osobitě a radostně.










Kola mají podle verze 17 nebo 18 palců, což je na městské auto překvapivě robustní rozměr. Pětidveřová karoserie je dnes samozřejmostí, a Renault ji navrhl tak, aby Twingo působilo vyváženě a půvabně z každého úhlu.






K dispozici budou pouze čtyři barvy a všechny jsme si mohli v Paříži naživo prohlédnout. Zelená je takřka stejná jako u původního Twinga, dámská červená vypadá vskutku elegantně, žlutá pak hravě a výrazně. Trojici výrazných barev pak doplňuje usedlá černá, ve které některé hravé detaily zanikají a auto v ní působí seriózněji.
Evropský vývoj za rekordních sto týdnů
Twingo vzniklo v rekordním čase. Renault o něm mluví jako o projektu „100 týdnů do revoluce“ – tedy jen dva roky od prvního návrhu po hotové sériové auto. To je v evropském měřítku mimořádně krátká doba a automobilka se na premiéře netajila tím, že za tím máme hledat čínské know-how. Konkrétně zaznělo, že Renault se v tomto směru učil od nejlepších.
Podstatnou část vývoje totiž měla na starosti pobočka Renaultu v Číně – tzv. ACDC centrum, které pomáhá urychlit konstrukci a testování. Výsledkem je, že Renault dokázal přivést na svět vůz za polovinu nebo dokonce třetinu doby, než je v Evropě při vývoji nových aut obvyklé. Nabyté zkušenosti chce Renault používat i k urychlení vývoje dalších svých aut a od této francouzské značky bychom se tak mohli dočkat zrychlené kadence vývoje nových modelů.
Renault navíc zdůrazňuje, že Twingo bude vyráběno výhradně v Evropě. Zatímco ostatní dostupné elektromobily pod 500 tisíc korun vznikají mimo EU, Twingo bude evropské skrz naskrz. I to je jeden z důvodů, proč jde o auto s mimořádným symbolickým významem.
Technika: platforma z R5ky a poprvé LFP baterie
Nové Twingo stojí na platformě AmpR Small, kterou sdílí s modely Renault 5 a Renault 4. To znamená například zcela shodnou přední nápravu, hardwarovou i softwarovou architekturu (včetně Google Android Automotive na palubě), ale i celkově robustnější konstrukci než u dosavadních miniaut. Renault tím slibuje jízdní vlastnosti srovnatelné s o třídu většími hatchbacky. Zároveň to znamená, že s koncernovou Dacii Spring, která je velikostně i cenově podobná novému Twingu, nemá novinka nic společného.
Renault Twingo 2026
| Rozměry | 3 789 × 1 720 × 1 491 mm, 1 200 kg |
|---|---|
| Výkon | 60 kW |
| Baterie | ?, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 263 km (WLTP) |
Pod kapotou pracuje nový elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní). Je menší, lehčí a úspornější než dosavadní motory používané na dané platformě. Vzhledem k nízké hmotnosti kolem 1,2 tuny by měla dynamika v městském provozu bohatě stačit.
Zásadní novinkou je použití lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie s využitelnou kapacitou 27,5 kWh, poprvé u sériového Renaultu. Tato chemie je levnější, stabilnější a má dlouhou životnost, i když energetická hustota je zhruba o 20 % nižší. To však Renault vyřešil přístupem cell-to-pack, kdy jednotlivé články nejsou nejdříve uspořádány do modulů, ale jsou přímo součástí bateriového packu. Pro maximální stlačení ceny a snížení tloušťky je baterie chlazena vzduchem a nemá tedy kapalinový termomanagement, chybí také tepelné čerpadlo. Výhodou těchto řešení v kombinaci s LFP chemií je ale právě cena a Renault se tak díky tomu dostal pod klíčovou hranici 500 tisíc korun.
Oficiální dojezd podle WLTP činí 263 kilometrů, v městském cyklu má Twingo zvládnout přes 300 km. My jsme si reálný dojezd zatím nemohli ověřit – na pařížské premiéře šlo o statickou prezentaci. V autě jsme však do navigace zadali trasu na pařížské letiště, kde navigace na základě spotřeby odhadla, že by při současném 95 % nabití zůstalo po 30 kilometrech zhruba 80 % baterie, po návratu zpět pak 65 % baterie. Tedy na trase kombinující 60 km dlouhou trasu skrze město se zácpami, výpadovku a dálnici s rychlostí 110 km/h je reálný dojezd kolem 200 kilometrů. V případě, že jsme simulovali trasy pouze po Paříži, blížili jsme se dojezdu kolem 280 kilometrů. Takže pro městské používání vypadá efektivita velmi slibně.
Nabíjení: rychlost i jednoduchost
V základní verzi nabídne Twingo palubní nabíječku o výkonu 6,6 kW. Důvodem je fakt, že Renault správně předpokládá, že toto auto se bude ve velké většinu případů nabíjet doma, v práci či v jiných případech kdy delší dobu stojí. Nicméně připlatit si můžete za balíček přinášející jak třífázovou palubní nabíječku o výkonu 11 kW, tak i i DC rychlonabíjení s výkonem až 50 kW, což by mělo stačit k nabití z 15 na 80 procent zhruba za půl hodiny.
V případě tohoto balíčku umí auto také V2L (Vehicle-to-Load) o výkonu 3,6 kW a umožní tak napájet přes 230V zásuvku běžné spotřebiče, nářadí nebo třeba e-kolo. Umí dokonce také Vehicle-to-Grid funkcionalitu, v případě rychlonabíjení nechybí ani Plug and charge. Jde o stejnou platformu jakou Renault používá u modelu 5 a i v této oblasti z toho tak nejmenší Twingo těží.
Interiér: hravý, ale dospělý
Po usednutí do interiéru je okamžitě jasné, že Twingo má vlastní osobnost. Renault zkombinoval typicky francouzskou hravost s překvapivou dávkou praktičnosti.






Přístrojová deska má vsadky v barvě karoserie, na středu dominuje velký 10palcový dotykový displej s operačním systémem Google Android Automotive, který známe z větších modelů Renaultu a i prostředí je prakticky stejné. Díky tomu tu máme plnohodnotné Google Mapy, plánování tras s nabíjením, velmi přesný ukazatel procent dojezdu, hlasový Google Assistant a samozřejmě hlavně obchod Play s více než stovkou aplikací a her. V této třídě je to naprosto neobvyklé a infotainment bude jednou z nejsilnějších zbraní Twinga oproti konkurenci, která v této cenové relaci nabízí ve všech případech horší řešení.







Před řidičem se nachází dokonce klasický digitální přístrojový panel a nemáme tu tedy žádné kompromisy v podobě přesunu rychloměru na hlavní displej v zájmu šetření. To velmi kvitujem.
Tvrdé plasty tu sice najdeme všude a měkčení není naopak vůbec nikde, ale to je v rámci ceny pochopitelné. Renault vsadil na jednoduchost a chytře řešené odkládací prostory. Najdeme zde dokonce i pár měkčených míst pro drobnosti u podlahy a velmi praktické je sklopné sedadlo spolujezdce a možnost vytvořit po sklopení všech sedadel až dvoumetrovou ložnou plochu.
Vtipným detailem je červené tlačítko výstražných světel uprostřed palubní desky jakožto jasný odkaz na původní Twingo. Stejně tak páčka voliče jízdních směrů, kterou Renault nazývá „rtěnkou“ zde zůstala z Renaultu 5 a 4, naopak voliče digitální automatické klimatizace známe například z užitkových modelů výrobce. V rámci maximálního urychlení vývoje tak Renault ve většině případů sáhnul po řešeních, které již má a dle našeho názoru to je správná volba.
Vzhledem k rozměrům karoserie je Twingo překvapivě prostorné. To platí nejen vepředu, kde auto těží z čisté elektrické platformy a rovné podlahy, ale i když si se svými 185 centimetry sednu sám za sebe na zadní sedadlo, zůstává mi dokonce několik centimetrů před koleny. To je u A-segmentu rozhodně výjimečné. Pravdou ale je, že je v to v případě posunutého sedadla úplně dozadu.
Ano, zadní sedadla jsou posuvná, dokonce dělená na dvě poloviny a každou polovinu tak můžete o 17 centimetrů posunout samostatně. To umožňuje volit mezi větším kufrem a místem pro nohy. Pokud nikoho vzadu vozit nepotřebujete, posunete si sedadla úplně dopředu a Twingo pak nabídne neobyčejně velký kufr. V krajní zadní poloze se do něj totiž vejde hodně přes 300 litrů. Po sklopení zadních sedadel získáte objem kolem 1 000 litrů.





Důraz na nízké náklady se projevil u zadních dveří. Zadní okna totiž nejsou stahovací, ale pouze vyklápěcí. Auto také vzhledem k malé přídi nemá přední kufr, ale Renault vyřešil uložení kabelů maximálně prakticky. Podlahu kufru totiž rozdělil na dvě výklopné poloviny a pod podlahou kufru se skrývá ještě vana právě na kabely a další méně používané věci. Pokud tak máte v kufru například nákup a chcete vytáhnout kabel, stačí otevřít polovinu podlahy a ke kabelu se dostanete snadno.
Asistenční systémy a technologie
Renault postavil Twingo na osvědčené platformě Ampr small, díky čemuž se může pochlubit mnoha moderními technologiemi. Renault slibuje až 24 asistenčních funkcí, nechybí automatické nouzové brzdění, hlídání jízdního pruhu, sledování únavy řidiče ani kompletní sada parkovacích senzorů nebo zadní parkovací kamera. Zajímavostí je, že Twingo umí plně automaticky zaparkovat, zcela samo bez rukou na volantu.
Za pár měsíců v prodeji, v Česku až za rok
První vozy začnou sjíždět z linky ve Slovinsku na začátku roku 2026. Pro Francii nebo země Beneluxu by měly být k dispozici ještě během jara, ale na český trh se Twingo oficiálně dostane až na samotném konci roku 2026, kdy se teprve otevřou objednávky. Důvodem je údajně pouze strategie, kdy chce Renault novinku nabízet nejdříve na trzích s vysokou poptávkou po elektromobilech.
Do té doby nás čeká ještě dlouhé čekání, ale pokud Renault dodrží plánovanou cenu pod magickou hranicí půl milionu korun, může i v Česku za rok ulovit nemalý počet zákazníků, které osloví hravý retro design a moderní technologie v karoserii malého městského elektromobilu.
Malé Twingo, velká očekávání
Renault Twingo se v Paříži předvedl jako auto, které dává smysl. Malé, chytré, vyrobené v Evropě a s cenou, kterou zvládne i běžná domácnost. Nepřináší revoluci v dojezdu ani výkonech, ale v přístupu. A navíc v skvělém retro designu.
Za nás je nové Twingo možná nejdůležitějším modelem Renaultu posledních let, symbolem návratu k tomu, co francouzská značka vždy uměla nejlépe. Tedy dělat jednoduchá, sympatická a dostupná auta pro běžné lidi. Renault má od Twinga velká očekávání, tak uvidíme, zda se podaří je naplnit.
