Původní Renault 4 se vyráběl 33 let a právě před 30 lety se jeho kariéra uzavřela. Prodával se ve více než sto zemích na pěti kontinentech, pronikl dokonce i za železnou oponu, protože jeho posledním výrobním útočištěm bylo slovinské Novo Mesto. Vznikl v celkem 8 135 424 exemplářích a stal se historicky čtvrtým nejpočetnějším modelem všech dob. Pomáhal světu při sociální revoluci 60. let, kdy lidé hromadně opouštěli venkov, vznikla střední třída a ženy se emancipovaly. Přirozeně se adaptoval v městských ulicích i na venkovských statcích, létal po jihoamerických pampách i afrických pouštních pistách. Vozil pošťáky, četníky i taxikáře. Jestli se něco Renaultu opravdu povedlo, byla to právě „čtyřka“.
Nyní nastal čas tuto legendu oživit. Není to žádné překvapení, už před dvěma lety nám koncept 4EVER Trophy ukázal, jak zhruba bude vypadat. A nyní se v Paříži představila sériová podoba a my můžeme porovnávat, jak se proti emotivnímu konceptu změnila. Renault zatím neprozradil vůbec žádné technické podrobnosti, teď je totiž čas debutu menšího Renaultu 5. S ním Renault 4 E-Tech electric sdílí čistě elektrickou platformu AmpR Small, první svého druhu v Evropě. A oba jmenované modely by se měly vstát vstupenkou do segmentu dostupných elektromobilů. Proto Renault na svém pařížském stánku vystavil nejen sériovou verzi Renaultu 4, ale rovnou i koncept Flow4r Power se skutečně stylovým interiérem.
Renault 4 bude univerzálnějším vozíkem, než malá Pětka, narostl totiž proti ní do všech stran a díky 420litrovému kufru dokonce pomýšlí i na rodinný život. Ikonické tvary zároveň dávají chvílemi pozapomenout na fakt, že jde vlastně o zvýšený crossover, který se nelekne ani nějaké té polní cesty a díky elektronickým trakčním asistentům ani trochy bahna či sněhu. Ovšem je to tak, samotná automobilka vůz popisuje heslem voiture à vivre, tedy něco jako auto pro život. Čtyřka totiž svým budoucím řidičům nabídne i skutečný kontakt s přírodou, ať už díky stahovací plátěné střeše, nebo možnosti sklopit nejen zadní, ale u elektrického Renaultu vůbec poprvé i spolujezdcovo sedadlo a naložit tak třeba i surfovací prkno.
Další novotou bude jednopedálové ovládání, díky dvousměrnému konektoru si z trakční baterie nabijete třeba elektrické kolo či koloběžku. Nebo s ní můžete ujet až 400 km podle WLTP, přičemž definitivní čísla automobilka zveřejní až později. Případně si můžete na palubě užívat moderní multimédia a plnou konektivitu. I to totiž k modernímu dobrodružství patří.