Renault 4 se znovu narodil. Renoluce vzplála

Pařížský autosalon 2024
15
Renault 4 se znovu narodil. Renoluce vzplála
Fotografie: Renault
  • Renault znovuoživil svůj nejikoničtější model 4, který svého času pomáhal změnit svět
  • Bude praktičtější a univerzálnější alternativou stylové „er-pětky“
  • Přinese do světa elektrických Renaultů velké novinky

Původní Renault 4 se vyráběl 33 let a právě před 30 lety se jeho kariéra uzavřela. Prodával se ve více než sto zemích na pěti kontinentech, pronikl dokonce i za železnou oponu, protože jeho posledním výrobním útočištěm bylo slovinské Novo Mesto. Vznikl v celkem 8 135 424 exemplářích a stal se historicky čtvrtým nejpočetnějším modelem všech dob. Pomáhal světu při sociální revoluci 60. let, kdy lidé hromadně opouštěli venkov, vznikla střední třída a ženy se emancipovaly. Přirozeně se adaptoval v městských ulicích i na venkovských statcích, létal po jihoamerických pampách i afrických pouštních pistách. Vozil pošťáky, četníky i taxikáře. Jestli se něco Renaultu opravdu povedlo, byla to právě „čtyřka“.

Nyní nastal čas tuto legendu oživit. Není to žádné překvapení, už před dvěma lety nám koncept 4EVER Trophy ukázal, jak zhruba bude vypadat. A nyní se v Paříži představila sériová podoba a my můžeme porovnávat, jak se proti emotivnímu konceptu změnila. Renault zatím neprozradil vůbec žádné technické podrobnosti, teď je totiž čas debutu menšího Renaultu 5. S ním Renault 4 E-Tech electric sdílí čistě elektrickou platformu AmpR Small, první svého druhu v Evropě. A oba jmenované modely by se měly vstát vstupenkou do segmentu dostupných elektromobilů. Proto Renault na svém pařížském stánku vystavil nejen sériovou verzi Renaultu 4, ale rovnou i koncept Flow4r Power se skutečně stylovým interiérem.

Renault 4 bude univerzálnějším vozíkem, než malá Pětka, narostl totiž proti ní do všech stran a díky 420litrovému kufru dokonce pomýšlí i na rodinný život. Ikonické tvary zároveň dávají chvílemi pozapomenout na fakt, že jde vlastně o zvýšený crossover, který se nelekne ani nějaké té polní cesty a díky elektronickým trakčním asistentům ani trochy bahna či sněhu. Ovšem je to tak, samotná automobilka vůz popisuje heslem voiture à vivre, tedy něco jako auto pro život. Čtyřka totiž svým budoucím řidičům nabídne i skutečný kontakt s přírodou, ať už díky stahovací plátěné střeše, nebo možnosti sklopit nejen zadní, ale u elektrického Renaultu vůbec poprvé i spolujezdcovo sedadlo a naložit tak třeba i surfovací prkno.

Další novotou bude jednopedálové ovládání, díky dvousměrnému konektoru si z trakční baterie nabijete třeba elektrické kolo či koloběžku. Nebo s ní můžete ujet až 400 km podle WLTP, přičemž definitivní čísla automobilka zveřejní až později. Případně si můžete na palubě užívat moderní multimédia a plnou konektivitu. I to totiž k modernímu dobrodružství patří.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Ty jo, to je vizuálně boží autíčko, dlouho mi žadné jiné auto něudělalo takovou radost. :-) A hlavně je uvnitř na první pohled kvalitní, alespoň tak působní z fotek. Skvělá práce. Teď už to chce jenom použitelnou cenu a elektrická revoluce pro zchudlou střední třídu 30. let, kam se nejspíš taky snad řadím, může začít. :-D Haha.
Martin Lacina
Martin Lacina
Krasne auto. Renault si me ziskava cim dal vice. Zitra jdu prevzit toho manzelky Scenica. 😉
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Navíc, já tady u každého rádoby SUV a crossoveru velmi silně kritizuji nakládací hranu u kufru, tak tady konečně někdo začal myslet hlavou. Prostě dávám velkou jedničku, možná snížim na dvojku, až uvidíme příští rok ceny. :-D Ale auto bez cenovky je povedené, ale bez ceny je to zatím poloviční informace.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Omlouvám se, že nejsem schopný to napsat do jednoho příspěvku. Ale vidíte, kde je dobíjecí port? Úžasné. Proč to dávat dozadu na druhou stranu od řidiče? To jsem dlouho nechápal, tohle převzetí ze strany spalovacích aut, kde to smysl dávalo, ale nikoli pro EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze