Renault 4
test

Renault 4

Moderna s pořádnou dávkou stylu
5

Po vzoru Renaultu 5 se rozhodl francouzský výrobce oživit další legendu, která má při zachování pořádné dávky stylu a pro někoho možná i extravagance nabídnout o něco větší praktičnost. Renault 4 se startovací cenou 725 000 Kč se chlubí více než 600 možnostmi designových kombinací, zavazadlovým prostorem o objemu 420 litrů či povedeným systémem OpenR Link.

Velkým lákadlem Renaultu 4 má být bezpochyby design, který je, stejně jako u Renaultu 5, moderní a retro zároveň. Odkazy na předchůdce, který se vyráběl více než 30 let a prodalo se jej více než 30 milionů kusů, najdeme hned na několika místech. Jako první určitě zaujme maska vozu se stylovými světlomety, ovšem legendou byla inspirována také zadní světla, střecha nebo tvarovaná spodní část dveří. Hodně samozřejmě udělá i zvolená světle modrá barva, která vozidlu sluší a zároveň je poměrně praktická, co se týče zašpinění.

Technické parametry Renault 4 150 k comfort range

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 143 × 1 796 × 1 572 mm, 1 462 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 245 Nm
Baterie52 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 409 km
Cena od799 000 Kč

Vůz má přitom na délku 4,14 m, což je o 22 centimetrů více než u Renaultu 5. Rozvor činí 2,62 m a prostor pro kolena má být díky tomu v zadní řadě srovnatelný s modelem Captur s mírně posunutou zadní lavicí.

Co se týče dveří, líbí se mi, že samotná klika je hezky zakomponovaná a na první pohled neviditelná, avšak prostor na lahve je poměrně omezený, respektive mohou snadno vypadnout. Zavazadlový prostor se v této konfiguraci otevírá na stisknutí tlačítka a nabídne objem 420 litrů. A i když by se někomu zdálo, že se do kufru mnoho nevejde, nemohu si stěžovat, navíc nechybí ani praktický prostor pod podlážkou. Se sklopenými sedadly se lze dostat až na 1 405 litrů. Výrobce se také chlubí tím, že výška nakládacího prahu je necelých 61 cm, což má ulehčit nakládání a vykládání.

Povedený OpenR Link, ale bez head-up displeje

Stejně jako u dalších nových Renaultů, i zde najdeme OpenR Link, který běží na 10" obrazovce infotainmentu, přičemž druhá 10" obrazovka slouží jako přístrojová kaplička. Zde si můžete klidně nechat zrcadlit i navigaci z telefonu, konkrétně jsem to takto otestoval u navigace Waze zrcadlené skrze Apple CarPlay z iPhonu.

Předností tohoto infotainmentu je samozřejmě také možnost instalovat aplikace, jako je Spotify, YouTube, a mnohé další. Nechybí ani hlasový asistent Reno s podporou ChatGPT, head-up displej byste však hledali marně.

Pojďme se ale také na chvíli zaměřit na volant a prvky kolem něj. Kromě tlačítka Multisense, kterým si měníte jízdní režimy, stojí za zmínku tento designový volič jízdního směru s květovaným potiskem. Pány asi příliš nenadchne, ale třeba si získá dámská srdce. Volant je příjemně kompaktní a pěkně tvarovaný, ale zpět k páčkám na pravé straně, kterých je skutečně mnoho.

Na můj vkus je zde totiž až trochu „přepáčkováno“, což je způsobeno tím, že Renault stále používá ovládání spojené s přehráváním hudby v podobě tohoto prvku. Osobně bych byl raději za konvenční řešení na volantu, ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát. Také umístění startovacího tlačítka za jízdním voličem není příliš praktické a je trochu zvláštní, že se elektromobil nevydal cestou, kdy k nastartování dojde pouhým usednutím a sešlápnutím pedálu.

Musím zmínit, že Renault má dávkování brzdného účinku nastaveno o trochu jinak než většina vozidel, takže vám může zpočátku chvíli trvat, než se naučíte plynule brzdit bez cukání. Samozřejmě další volbou je zpomalování pomocí pádel pod volantem, kdy si můžete nastavit režim One Pedal vhodný pro městské pojížďky.

Zatímco u mnoha moderních vozidel vypnete ty nejotravnější bezpečnostní asistenty, typicky například informující o překročení povolené rychlosti, tím, že zamíříte někam hluboko do nastavení, což někdy znamená třeba i sedm nebo osm různých kroků, u moderních Renaultů či Dacií stačí tlačítko dvakrát stisknout a je po problémech.

Slušná spotřeba i dojezd

Renault 4 je u nás dostupný v provedení Urban Range s baterií o kapacitě 40 kWh, případně v testované verzi Comfort Range s 52kWh baterií. Dle WLTP má nabídnout dojezd 409 kilometrů a z testování mohu potvrdit, že tato hodnota je zcela reálná. Při pojížďkách ve městě a okolí přibližně s 10 procenty dálničního provozu jsem se pohyboval na spotřebě okolo 13 kWh na 100 km. Na cestě z Prahy do Brna a nazpět pak okolo 16 kWh na 100 km, což je velmi pěkná hodnota a reálný dálniční dojezd činí bez problémů 300 kilometrů.

Při vybrání trasy v integrovaných Google Mapách umí vůz i připravit baterii na nabíjení, což jsem vyzkoušel po cestě z Prahy s nabíjecí zastávkou v Humpolci, kam jsem dojel přibližně s 20 % a maximální nabíjecí výkon se v takovém případě pohyboval okolo 90 kW. Maximum přitom činí 100 kW a z 15 % na 80 % by mělo nabití trvat půl hodiny.

Renault si mimo jiné zakládá také na snadné opravitelnosti a recyklaci baterií, což se pojí s i novou platformou AmpR Small. Na baterie je poskytována standardní záruka 8 let nebo 160 000 km. Za 5 000 korun si můžete od výrobce dokoupit také adaptér pro funkci V2L a poté jej využít třeba během kempování.

Zhodnocení

Pokud vás zaujala testovaná verze, vyjde vás na 930 000 korun a bez příplatků na 850 000 Kč. Celkově je Renault 4 povedeným elektromobilem, se kterým se v provedení s větší baterií nemusíte bát ani dálničních přejezdů. Za hlavní výhody považuji pěknou spotřebu, zajímavý design, slušný prostor uvnitř vozu a taky systém OpenR Link. Co si naopak zaslouží vyloženě kritiku, to je otřesná kvalita couvací kamery, která zkrátka neodpovídá ceně a lepší dnes najdete již i v levných telefonech.

Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

renault-4
Klady
  • přívětivá spotřeba a slušný dojezd
  • praktický zavazadelník
  • povedený infotainment
Zápory
  • nízká kvalita parkovací kamery
Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Díky za test. Konečně další praktické malé auto, které vypadá technicky dotažené. Pokud by pro někoho byl Inster uz příliš malý, tak může vzít toto. BTW, nezdá se vám, že těch vtipných detailů s národní tématikou a retro odkazů už je trochu moc? Přijde mi to trochu pouťové. Ale to je vec vkusu.
Pan Kalendar
Pan Kalendar
Nechci být kverulant, ale když už je to recenze auta.. Jak že to auto jezdí? Podvozek, výkon, pohodlí, hluk a tak? Takové ty drobnosti, co se výběru vozidla týče?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze