Volkswagen ID.R se 3. června 2019 zapsal do historie nejrychlejším kolem elektromobilu na Severní smyčce všech dob. Prototyp je automobilem s alternativním pohonem nejvyšší úrovně a při svých rekordních jízdách prověřil techniku výhradně elektrického pohonu v limitních situacích. Již čas 6:05,336 minut, nový traťový rekord v kategorii elektromobilů, dokazuje výjimečnost výkonu, který odvedl jezdec Romain Dumas za volantem závodního vozu ID.R.
Během rekordního kola závodního vozu ID.R na závodním okruhu o délce 20,8 kilometru působily na Dumase při průjezdech zatáčkami odstředivé síly, které odpovídají 3,5násobku jeho tělesné hmotnosti. Měřicí zařízení závodního vozu ID.R o výkonu 500 kW (680 k) zaznamenala příčné zrychlení až 3,49 g.
„Dvěma velkými rozdíly mezi ID.R a závodními vozy, s nimiž jezdívám čtyřiadvacetihodinové závody, jsou výrazně vyšší rychlosti v zatáčkách a kratší brzdné dráhy,“ říká Dumas. Vysoké rychlosti v zatáčkách a extrémní brzdné výkony jsou doprovázeny působením velmi velkých sil. Senzory závodního vozu ID.R zaznamenaly během rekordního kola mnohokrát hodnoty 3 g a více. Nejvyšší hodnoty 3,49 g bylo dosaženo při průjezdu „esíčka“ v úseku trati „Kallenhard“. Nejintenzivněji vozidlo zpomalovalo při brzdění před zatáčkou „Aremberg“. Během něj vytvořily brzdy závodního vozu ID.R, vyztužené uhlíkovými vlákny, zpomalení 2,7 g.
Vysoké odstředivé síly jsou výzvou především pro krční svaly jezdce. U stojícího vozu nesou přibližně 6,5 kilogramu – hlava má hmotnost přibližně pět kilogramů, přilba dalších 1 500 gramů. Při maximálním zrychlení 3,49 g, dosaženém během rekordního kola v úseku „Kallenhard“, se tato hmotnost pro Dumase zvýšila na krátkou dobu na více než 20 kilogramů. ID.R dosáhl v rekordním kole nejvyšší rychlosti na úseku „Fuchsröhre“, který následuje po delším klesání. Datový záznam zde uvádí 273 km/h. Slavnou zatáčku „Caracciola-Karussell“ projel Dumas rychlostí 83 km/h – nejnižší rychlostí, která byla během rekordního kola naměřena. Průměrná rychlost rekordního kola byla pozoruhodných 204,96 km/h.
Dumas měl k dispozici manuálně ovládaný systém pro snižování aerodynamického odporu DRS (Drag Reduction System), který se používá také ve Formuli 1. Jeho účelem bylo optimální využití energie, uložené v sadě lithium-iontových akumulátorů závodního vozu ID.R. „Tlačítkem mohu nastavit prvek zadního spoileru tak, aby se výrazně snížil aerodynamický odpor vzduchu,“ vysvětluje Dumas. V zatáčkách nastavoval více než dva metry širokou plochu na maximální přítlak. Celkem na 23 úsecích však aktivovaný systém DRS snižoval aerodynamický odpor vozu ID.R – například při zrychlování nebo na rovinkách. Oba elektromotory, na přední i zadní nápravě, mohly tímto způsobem mimořádně efektivně využívat energii uloženou v akumulátorech. DRS byl během rekordního kola aktivován v souhrnu po dobu 88,82 sekundy – tedy 24,3 procenta celkové doby jízdy. Nejdelším souvislým úsekem byly téměř tři kilometry rovinky „Döttinger Höhe“ na konci Severní smyčky.