Ptali jsme se šéfa Innogy Energo na strategii budování sítě nabíjecích stanic

Rozhovor
Ptali jsme se šéfa Innogy Energo na strategii budování sítě nabíjecích stanic
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Společnost Innogy zatím v Česku provozuje jen několik nabíjecích stanic, ale má velké plány
  • Aktuálně pracuje na projektu 112 nabíjecích stanic v Česku
  • Při výběru lokalit rozlišují místa vhodná pro rychlé a pomalé nabíjení

Společnost Innogy v Česku provozuje jen několik rychlonabíjecích stanic, které jsou zatím zdarma a není k jejich spuštění potřeba žádný čip. Plánuje ale vytvoření velké sítě nabíjecích stanic. Ptali jsme se tedy Zdeňka Kaplana, CEO innogy Energo, na to, jaké stanice kde vyrostou a jak to bude s cenami do budoucna.

Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo

Ve velkém vstupujete na trh s nabíjením, kde působí zejména tři velcí hráči. Jak se chcete odlišit, jaké jsou vaše ambice a cíle?

Naší ambicí je, aby značka innogy patřila k největším poskytovatelům nabíjení pro elektromobily v Česku. Prvním krokem k naplnění tohoto ambiciózního cíle je náš nejnovější projekt sítě 112 nabíječek Park, který chceme zprovoznit do konce příštího roku. V rámci naší strategie směřujeme k tomu, aby se počty nabíječek innogy pohybovaly v řádu stovek po celé České republice.

Je to tak, že se budete díky dotační podpoře věnovat zejména stavbě AC stanic, nebo chcete síť rozvíjet komplexně?

Síť budeme rozvíjet komplexně, tzn. i včetně DC stanic s velmi vysokým výkonem (UFC). Vedle projektu Park & Charge Net paralelně pokračujeme také v přípravě dalších lokalit a nabíječek. Kromě vlastní výstavby se také rozhlížíme na trhu po zajímavých příležitostech. Čerstvě máme za sebou akvizici sítě 21 nabíječek OlifeEnergy Net, která pro nás byla atraktivní jak z hlediska existujícího portfolia, tak i z hlediska možnosti další výstavby.

Jak časově plánujete postupovat se stavbou AC stanic? Kolik jich chcete zvládnout postavit do konce roku a v příštím roce?

Příprava všech lokalit začala už na podzim loňského roku, v dalších krocích soutěžíme technologii nabíjecích stanic i samotné stavby. První nabíjecí stanice chceme spustit ještě letos, zbytek v příštím roce.

Podle čeho vybíráte lokality?

Do výběru vhodných lokalit vstupuje spousta faktorů jako atraktivita místa, dostupnost připojení elektřiny, dostupnost pozemku, nájem nebo návštěvnost. Zároveň při výběru rozlišujeme místa vhodná pro rychlé a pomalé nabíjení. Tj. místa v okolí hlavních dálničních a silničních tahů pro rychlé DC nabíječky a pro pomalé AC nabíječky v lokalitách, u kterých víme a očekáváme, že tam posádka vozu po dobu nabíjení stráví nějaký čas. Typicky jde o nákupní centra, hotely, restaurace, sportovní zařízení, lyžařské areály, akvaparky a podobně. Na takových místech chceme budovat pomalou infrastrukturou, která se ale dá v rámci hubu doplnit o rychlou nabíječku.

Kolik AC sloupků budete na jedno místo nejčastěji umísťovat? Vzhledem k narůstajícímu počtu elektromobilů by na řadě míst nemusel jeden stačit

Do hodně navštěvovaných lokalit budeme umisťovat i více než pět míst pro nabíjení. Jsme připraveni dle vytížení nabíjecích stanic postupně další přidávat a zvyšovat atraktivitu místa.

Jaký hardware plánujete osazovat?

U většiny míst se hardware vybírá veřejnou soutěží podle zákona. U AC stanic budeme vždy usilovat o možnost maximálního výkonu 22 kW, u nových DC stanic pak 150 kW. Vždy však záleží na místní situaci a dostupnosti potřebného výkonu z distribuční sítě.

Plánujete také rozvoj sítě vašich DC a UFC stanic. Kolik, kdy a kde plánujete stavět?

Ano s podobnou logikou jako u AC stanic. Chceme nabídnout takovou hustotu stanic, aby pravidelný uživatel nabíjecí sítě vždy dosáhnul na potřebnou nabíječku.

Jak to vidíte s cenovou politikou? Zatím jsou vaše stanice k dispozici zdarma, což jistě není dlouhodobě udržitelné. Kdy plánujete oznámit ceník za nabíjení a můžete prozradit, jak bude postaven?

V současné chvíli nabízíme uživatelům elektromobilů bezplatné nabíjení na stanicích Innogy. Je to naše současná strategie a naši zákazníci oceňují, že se mohou seznámit s různými způsoby nabíjení. Zároveň tento čas využíváme k nastavení zákaznické i servisní obsluhy. Ve střednědobém horizontu však naše stanice budou zpoplatněny. Nicméně našim dlouhodobým zákazníkům budeme nabízet zajímavé ceny.

Plánujete umožnit vyhledávání stanic a nabíjení či ovládání uživatelského účtu pomocí mobilní aplikace? Pokud ano, tak kdy?

V současnosti se použití aplikace pro nabíjení ukazuje jako nejlepší způsob, jak reagovat na neustále se vyvíjející potřeby uživatelů. O přechodu na ovládání stanice aplikací budeme uživatele informovat s dostatečným předstihem. Chceme motoristům nabídnout jednotné prostředí, aby měli jedinou aplikaci, přes kterou budou moci ovládat nabíjení a zaplatit nejen v České republice, ale i například v Maďarsku a případně dalších zemích. Na tom hodně spolupracujeme s kolegy z Maďarska.

Plánujete národní a mezinárodní roaming (Hubject a další)?

Ano, chceme nabídnout našim uživatelům maximální jistotu nabití s jednou registrací.

Plánujete případné nabíjecí huby s více DC/UFC nabíječkami?

V současné chvíli nezavrhujeme žádnou možnost, jak našim uživatelům současným i budoucím poskytovat jistotu i v DC nabíjení na jejich cestách.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze