Trvalo to, museli jsme si počkat, ale dočkali jsme se. První nabíjecí stanice IONITY, kterou najdete u Berouna, dnes spustila svůj testovací provoz. Prozatím fungují dva stojany. Další dva budou uvedeny do provozu příští týden. Oficiální spuštění je naplánováno na prosinec. Že je nabíjecí stanice aktivní najdete i na webu IONITY, kde je stanice u Berouna podsvícena tmavou barvou, která znamená, že je funkční. Na podrobnosti o stanici se můžete podívat i na naší mapě nabíjecích stanic.
Jak jistě víte, jednotná cena nabíjení je 205 Kč bez ohledu na to, kolik kWh nabijete. Pro srovnání – cena nabití v západní Evropě činí 8 EUR nebo 8 britských liber, v Maďarsku pak zaplatíte 2 500 forintů. K zaplacení budete potřebovat mobilní aplikaci IONITY, případně nabíjecí kartu nebo čip, který jste dostali od automobilky nebo jste si zakoupili s vaším elektromobilem. Už příští rok IONITY v České republice postaví i další nabíjecí stanice, například u dálnice D1 na Vysočině.
Nabíjení v praxi
Nabíjení na ultra-rychlých nabíjecích stanicích Tritium proběhlo bez problémů. K nabíjení jsem použil mobilní aplikaci Ionity, ve které jsem přihlášen a v uživatelském účtu mám spárovanou platební kartu. Přesto mě však aplikace vyzvala pro spuštění nabíjení k zadání CVC kódu z karty, zřejmě z důvodu přísnějších regulací z důvodu směrnice PSD. Každopádně je dobré mít spárovanou platební kartu u sebe nebo si CVC číslo pamatovat. Poté již proběhlo spuštění nabíjení a zajímavostí je, že komunikace s autem pro zahájení nabíjení proběhla výrazně rychleji, než v případě ultra-rychlé stanice ABB, kterou jsem s totožným autem zkoušel v rámci nabíjecího hubu e.on u Humpolce.
Oproti ABB jsou nabíjecí stanice Tritium, které Ionity používá, velmi tiché. Plusem je také obrovský displej, na kterém jsou velmi přehledně vidět všechny údaje o nabíjení, včetně těch, které vám auto nemusí prozradit, třeba napětí. Audi e-tron zahájilo nabíjení s 9 procenty výkonem 100 kW, který se plynule zvyšoval až na 151 kW, na kterém ho auto drželo mezi 60 a 80 %. Poté začal výkon klesat s tím, že na 85 % činil nabíjecí výkon stále 150 kW, v případě 93 % pak 70 kW. Nabití z 10 na 80 % trvalo 25 minut, na plných 100 % pak 39 a půl minuty. Jde tedy prakticky o totožné hodnoty, kterých jsem dosáhl v případě nabíjecí stanice ABB od e.onu u Humpolce. Velkým rozdílem je však cena. Totožné množství odebrané energie mě u e.onu vyšlo na 465,84 Kč, v případě Ionity ani ne na polovinu. Zde je vidět, že v případě Ionity se vyplatí nabíjet v případě, že přijedete s hodně vybitou baterií, případně obecně když máte elektromobil v vysokou kapacitou baterie.
Základní poznatky:
- Dosáhli jsme nabíjecího výkonu 151 kW
- Nabití z 10 na 80 % trvalo 25 minut
- Plné nabití z 10 na 100 % trvalo 39,5 minut a za tuto dobu jsme nabili 77,6 kWh a zaplatili 205 Kč