Zatímco boháči s ekologickým cítěním nervózně vyhlížejí nový Rolls-Royce Silent Shadow, první funkční elektromobil značky, Rolls-Royce SRH, už najezdil v ostrém provozu 4 roky a plných 100 000 m. Ano, metrů, nikoliv kilometrů. A tak nastal čas na kontrolu a případné opravy přímo v mateřském závodu v Goodwoodu. Ta byla provedena s obvyklou péčí a pečlivostí a po jejím provedení byla konstatována velmi dobrá kondice vozidla a možnost dále sloužit. K dosavadním 2 000 úspěšně dokončeným misím tak mohou přibývat další.
A proč o tom vlastně mluvíme? Protože se jedná o unikátní vozidlo s ušlechtilým úkolem. Jediný prototyp elektromobilu, vyrobený speciálně pro nemocnici Svatého Richarda v Chichesteru, totiž vozí malé pacienty na pediatrické operace. V dlouhých nemocničních chodbách za tím účelem vznikla silnice s dopravními značkami a dokonce i semafory. Proč? Aby zmírnil stres v dětských duších před náročným chirurgickým zákrokem. Ti, kdo mají podstoupit zákrok, mají výsadu řídit svůj první Rolls-Royce v životě (a dost možná nikoliv poslední, podobný zážitek se jistě vryje hluboko do podvědomí) a malý, zcela bezpečný elektromobil se k tomu účelu hodí ideálně. Už takových dětí bylo 2 000. Proto vůz po čtyřech letech potřeboval servis.
Rolls-Royce SRH vznikl z iniciativy firmy již v roce 2017, kdy se na ni obrátila výše zmíněná nemocnice s prosbou. Její plastikový bateriový Jeep, který dosud sloužil ke stejnému účelu, totiž podlehl mnoha zraněním v boji s dětským strachem. A tak byli zástupci RR osloveni s prosbou o opravu. Nevíme, co tomu předcházelo, ale v Anglii by se podobnému příběhu dalo i věřit. Rolls-Royce zdvořile odmítl, ovšem nabídl vlastní řešení. Postavil malý, plně funkční elektromobil, plnící standardy značky. Trvalo to 400 hodin, ukrojených z volného času zaměstnanců, ovšem vznikl skutečný unikát. Jednomístný roadster, vybavený všemi obvyklými distinkcemi, tedy chromovým panteonem se soškou Spirit of Ecstasy (důvěrně přezdívanou Emily), laserem vypáleným logem RR, jakostním dvoubarevným lakem a pohodlným interiérem, vznikl s částečným použitím 3D tisku a vyznačuje se řadou unikátních řešení, například vyjímatelnou hliníkovou podlahou kvůli snazšímu čistění. Kouskem k chlubení je sedadlo s ručně sestaveným dřevěným rámem a čalouněním z hygienického vinylu, který byl místo obvyklého prošívání svařen, aby se v záhybech nedržela špína.
Stroj, známý po celé Anglii, má proti větším rollsům poněkud nižší maximální rychlost, konkrétně 6 km/h místo obvyklých 210 km/h. Technicky je schopen díky 24V gelové baterii rozjet se až na dramatických 16 km/h, to by ovšem bylo neslušné vůči ostatním účastníkům nemocničního provozu. A narušovalo by to absolutní komfort a tichu na palubě, obvyklé u značky. O nákladech i případné ceně tisková zpráva Rolls-Roycu decentně mlčí, vzhledem k charitativnímu charakteru celé akce ovšem předpokládáme, že unikátní model SRH dostala nemocnice darem. A Rolls-Royce má v zemi gentlemanů, kteří sami sebe berou mnohem méně vážně, než si různí napodobovatelé tzv. anglických tradic odjinud myslí, postaráno o tu nejlepší možnou publicitu. Podle nás zcela zaslouženě.