Pražská rada koncem minulého týdne zadala vypracování technicko-ekonomické studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Přípravou studie byla pověřena městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT), která má na starosti naplňování koncepce Smart Prague do roku 2030. Usnesení pražských radních je prvním krokem k zavádění autonomní mobility v Praze. Díky technicko-ekonomické studii budou zmapována možná technologická a informační řešení, která cílí na zlepšování efektivity využití stávajících kapacit dopravních cest a postupné nasazování samořiditelných vozů do pražského provozu.
K celé věci se vyjádřil i primátor hl. m. Prahy, Zdeněk Hřib. „Autonomní mobilita nás posune dále na pomyslné dráze k moderní a inovativní metropoli. V oblasti omezení dopadu dopravy na životní prostředí a lepšího plánování a plynulosti dopravy nám nesmí ujet vlak. Musíme směřovat k tomu, abychom byli mozkovnou a nikoliv montovnou. Doba postcovidová bude jedinečnou příležitostí pro zelené a chytré inovace nejen kvůli evropským dotacím pro tuto oblast“. Schválená studie, na kterou pravděpodobně naváže pilotní projekt autonomní mobility v hlavním městě Praze, spadá do koncepce Smart Prague do roku 2030, která zahrnuje i podporu rozšíření samořiditelných dopravních prostředků.
Jedná se o moderní trend vývoje v individuální i hromadné městské dopravě. Dle koncepce Smart Prague si česká metropole vytyčila, že mobilita budoucnosti bude nejen čistá a sdílená, ale rovněž inteligentní a také samořídící. „Schválená technicko-ekonomická studie je jen dalším důkazem toho, že OICT je velice aktivním partnerem města v oblasti inovativních řešení v dopravě, a to jak veřejné, tak i individuální. Rozvoj automatizace a inovativních způsobů řízení v automobilové dopravě souvisí rovněž s neustále se zvyšující oblibou nových služeb přepravy a služeb takzvané Mobility as a Service. Velikou výhodou této inovace je zvýšení efektivity využití dopravních prostředků, které budou Pražané a návštěvníci hlavního města moci také sdílet“, doplňuje k autonomní mobilitě Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT.
Podle radních jsou již v současné době k dispozici technická řešení, která umožňují s minimálními riziky nasadit do běžného provozu vozy s vyššími stupni automatizace. Příprava studie je v souladu se strategickým Plánem udržitelné mobility Prahy a okolí a splňuje principy udržitelné mobility. Navíc prosazuje ekologický způsob dopravy, podporuje snížení prostorové náročnosti dopravy a je mimo jiné spojena s vizí atraktivního města pro jeho obyvatele.