Praha má novou nabíječku elektromobilů s integrovanou baterií

Praha má novou nabíječku elektromobilů s integrovanou baterií
  • PRE spustila novou rychlonabíjecí stanici v Praze v Holešovicích
  • Zajímavá je zejména integrace solárních panelů na střeše a baterie s kapacitou 87 kWh pro akumulaci energie
  • Účelem je při rychlonabíjení minimalizovat zátěž na distribuční síť a ověřit celkový koncept

Skupina PRE otevřela oficiálně první pražskou rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, která je zároveň kombinována s výrobou elektřiny ze solárních panelů a ukládáním energie do integrovaného akumulátoru. Stanice stojí u pražského holešovického výstaviště, konkrétně na parkovišti u stadionu HC Sparta, tedy v oblasti, kde veřejná rychlonabíjecí stanice zatím citelně chybí.

V Praze je nová nabíječka se solárními panely

K dispozici je standardní rychlonabíječka ABB s výkonem 50 kW s konektory CHAdeMO a CCS. Rychlonabíjení je v jednu chvíli možné pouze u jednoho auta, druhé se musí spokojit s nižším výkonem. K dispozici jsou také další standardní nabíjecí stanice s výkonem 2×22 kW. Co je však na této nové stanici nejzajímavější je v Česku unikátní integrace nabíjecí stanice s bateriovým úložištěm a zároveň solárními panely.

Nabíjecí stanici pro PRE postavila společnost Energon, a to za čtyři měsíce. Elektřina vyrobená celkem 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic (a tedy i pro elektromobilů), ale i do baterií. Výkon fotovoltaické elektrárny činí 7,35 kWp, výkon akumulačního zařízení pak 60 kW. Integrovaný akumulátor má instalovanou kapacitu 108 kWh a využitelnou kapacitou 87 kWh, tedy ekvivalent zhruba jednoho akumulátoru, který najdeme ve vozech Tesla. Li-Ion baterie PYLONTECH používají chemii článků LiFePo4. Zatímco nyní je v interiéru budovy nabíjecí stanice umístěn jeden modul s bateriemi, místa je zde dostatek pro umístění dalších několika. Kapacitu tak lze postupně navyšovat.

Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií. Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.

Nabíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
V interiéru budovy je umístěna 87kWh baterie pro akumulaci energie

Na rozdíl od tradičních rychlonabíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu a není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Tím odpadá velká část stavebních prací i zdlouhavé povolovací procesy. Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.

PRE zatím provozuje 63 nabíjecích stanic, většinu však s pomalým dobíjením. V roce 2020 chce mít PRE 150 až 200 nabíjecích míst, už v letošním roce chce zprovoznit nabíjecí hub s rychlonabíjecí stanicí v centru Prahy. PRE provozuje také flotilu téměř 50 elektromobilů a podílí se na carsharingu CAR4WAY s Volkswageny e-Golf.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze