Podívejte se, jak bude vypadat a co nabídne nový elektrobus pro Prahu

Podívejte se, jak bude vypadat a co nabídne nový elektrobus pro Prahu
Fotografie: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Neprodukuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek
  • DPP si pro začátek objednal 14 vozidel, která budou sloužit hlavně na linkách č. 154 a 213
  • Škoda E´City je unikátní dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze
  • Pojme až 69 cestujících a na nabití ujede přes 100 km po celou dobu životnosti, která činí minimálně 12 let

Nový elektrobus Škoda E´City byl včera představen na 10. ročníku středoevropského veletrhu CZECHBUS. Jedná se o zbrusu nový model elektrobusu z dílny skupiny Škoda Transportation. Praha tak bude prvním městem, kde bude jezdit tento moderní a ekologický elektrobus, který neprodukuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek, čímž přispívá k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jeho prvním provozovatelem. DPP si objednal flotilu celkem 14 vozidel a plánuje je nasazovat především na linky č. 154 a 213.


Každý den pracujeme na zlepšování našich produktů a investujeme i do vývoje dalších. Nový model elektrobusu Škoda E´City je toho jasným důkazem a jsem velmi rád, že první město, kde bude jezdit, je právě Praha. Bezemisní vozidla jsou klíčovou součástí moderní dopravy a pomáhají snižovat nejen uhlíkovou stopu, ale také provozní náklady dopravce. Mnoho výhod poskytne náš elektrobus i cestujícím. Ti jistě ocení komfortní výbavu – například celovozovou klimatizaci, pohodlná sedadla, sofistikovaný informační systém a také tichou jízdu. Díky systému oportunního dobíjení se bude přes den baterie doplňovat ze stávající trakční infrastruktury a poté přes noc dojde k pomalému nabíjení a balancování baterie.“ řekl k příležitosti představení Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation.

Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nákupem nových elektrobusů DPP naplňuje nejen svoji strategii a koncepci obnovy vozového parku autobusů s využitím alternativních paliv, ale zároveň klimatický závazek a klimatický plán hl. m. Prahy. Je to současně nákup první flotily vlastních elektrobusů po několikaletém testování a pilotním provozu různých typů elektrobusů, které jsme měli pouze pronajaté. Díky tomu jsme si vyzkoušeli různé technologie a získali cenné informace. Zavádění plně bezemisních vozidel však nepředstavuje jen samotný nákup těchto vozidel. Nezbytné pro jejich provoz je rovněž vybudování související napájecí a nabíjecí infrastruktury, což je náročný proces, který mimo jiné zahrnuje majetkové vypořádání pozemků, územní a stavební řízení a samotný proces výstavby a instalace technologie včetně hledání vhodných technických řešení. I proto jsem rád, že se termíny na všech stranách daří držet a dnes můžeme veřejnosti představit první elektrobus DPP standardní 12metrové délky. Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých 13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího roku,“ doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.


Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa. Její role v tomto případě byla pouze subdodavatelská. Z řešení, které má naše sesterská společnost pro vlastní vozidla, jsme na základě poznatků z předchozích projektů navrhli specifické úpravy existujícího řešení, a v Turecku tak proběhla zejména výroba karosérie. K tomu jsme přidali to nejlepší z naší výroby – kompletní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu – celou montáž a kompletní zkoušky vozu jsme zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu,“ popisuje Zdeněk Majer, senior viceprezident pro obchod skupiny Škoda Transportation.

Škoda E´City nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický managementem celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost.

Zajímavé technické parametry

Nový elektrobus pro DPP je typu Standard (Sd) pro městské linky, má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. Jeho vnější lak je v novém barevném stylu vozidel Pražské integrované dopravy (PID) a svou technickou specifikací splňuje nové standardy kvality PID. E´City je plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů po celou dobu navržené životnosti baterií včetně vytápění nebo chlazeni interiéru. Nabíjecí výkon je až 150 kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600 V/750 V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektricky. Kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena.

Samozřejmostí je prostor pro dva kočárky nebo vozíčkáře, stejně jako místa vyhrazená pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus je vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nechybí ani kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Základní technické údaje elektrobusu Škoda E´City

  • Výrobce: ŠKODA ELECTRIC a. s.
  • Délka: 12,095 m
  • Šířka: 2,55 m
  • Výška: 3,3 m
  • Rozvor: 5 805 mm
  • Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
  • Maximální rychlost: 80 km/h
  • Počet dveří: 3 dvoukřídlé
  • Nástupní výška: 32 cm
  • Celkový počet sedadel: min. 28 (z toho 2 sklopná)
  • Celkový počet cestujících: 69
  • Deklarovaná životnost: min. 12 let
  • Výkon motoru: 160 kW
  • Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
  • Záložní plug-in nabíjení: Vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze