Webový magazín Run on Less sponzorovaný přímo firmou PepsiCo se věnuje budování elektrifikovaných flotil, jejich zázemí a širší problematice. Aktuálně zveřejnil videoreportáž z depa PepsiCo v Sacramentu, které přiléhá k plnírně lahví a má na starost zásobování severní Kalifornie plus přetahy do sousední Nevady. Tam v tuto chvíli slouží v denním provozu 21 sedlových tahačů Tesla Semi, z čehož tři jsou určeny pro dálkové jízdy s denním oběhem 400–725 km a zbytek pro místní zavážku v okruhu 160 km. Těžko od tohoto média čekat kritiku, ovšem přesto jsme se dozvěděli řadu zajímavých věcí včetně několika konstrukčních detailů těchto elektrických monster, které nejsou ještě obecně známé.
Začněme třeba jimi. Video naznačuje leccos o uspořádání budky, i když do ní samotné kamera nenahlédla. Připomněli jsme si ale, že Semi má dveře otevírané proti směru jízdy pro pohodlnější nastupování (tzv. sebevražedné dveře) a pod bočními kryty ještě pružné kryty z masivní pryže usměrňující víření vzduchu pod vozem. Víko nabíjecího portu se otevírá elektricky po autorizaci, uvnitř je zřejmě pouze konektor Megacharger, i když jinde na tahači zřejmě bude i klasická NACS zásuvka.
Doslechli jsme se také o originálním konstrukčním prvku Tandem Axle, s nímž se Tesla zatím nijak zvlášť nechlubila. Zadní tandemové nápravy totiž naplno využily výhody individuálního pohonu každé z nich a rozdělily si sílu tří elektromotorů asymetricky. Přední dostala název Torque Axle a dva elektromotory, zadní pojmenovaná Efficiency Axle si vystačí s jediným. Nápravu pohánějí skrz rozvodovku s diferenciálem přímo, protože jsou přišroubovány přímo na přírubách mostu tuhé nápravy. Tedy systém, jaký v současné době používají všechny elektrické tahače (pochopitelně bez Tandem Axle). Jednotlivé nápravy jsou aktivovány podle momentální potřeby, přičemž preferována je pochopitelně ta zadní, ekonomická.
Přínos tohoto opatření je zatím sporný, protože elektrické tahače Volvo s horší aerodynamikou dosáhly při nezávislých testech s plnou zátěží stejné průměrné spotřeby 110 kWh/100 km. Ovšem z videa vyplynulo, že se neustále pracuje na vylepšení řídicího softwaru a v budoucnu se očekávají citelně lepší výsledky.
Několik zajímavých detailů jsme spatřili i v kabině řidiče. O jeho centrální poloze už dávno víme, reální řidiči ve videu si pochvalují vynikající výhled a rejd. Veškeré provozní údaje se spolu s obrázky z digitálních zpětných kamer přenášejí na dva velké monitory vlevo a vpravo od řidiče. Zobrazení aktuální rychlosti je podobně nevelké jako v osobních Teslách; asi v automobilce tento údaj nepovažují za příliš důležitý. Šoféři si pochvalují nejen ticho, ale také pohodlí jízdy.
Všechny tahače jsou pod neustálou dálkovou kontrolou, sledují a analyzují se časy jízdy, dobíjení a veškeré ostatní provozní údaje, aby se v tomto pilotním projektu neustále zlepšovalo využití specifických strojů. Nabíjecí časy se podařilo minimalizovat díky čtyřem Megachargerům s výkonem 750 kW, s jejichž pomocí se tahač nabije na 80 % za 45 minut. Díky tomu lze během dne vyrážet na víc kol a realizovat dvousměnný provoz. Ten ve velké většině spočívá v zavážení okolních supermarketů a jiných odběratelů, tři vozy ovšem pendlují mezi Sacramentem a Nevadou.
A právě tito tři pionýři dálkové elektrické přepravy přinesli velmi zajímavý poznatek. Protože dálnice vede přes Donnerský průsmyk v pohoří Sierra Nevada s nadmořskou výškou 2 151 m (samotné Sacramento leží 8 metrů nad mořem), který má ze západní, kalifornské strany přístup pozvolným stoupáním a z východní naopak prudkým, narekuperuje cestou zpět z Nevady kamion tolik energie, že jede prakticky zadarmo a do depa dojíždí s částečně nabitou baterií.
S tamějšími mimošpičkovými sazbami za energii a samozřejmě s využitím rozsáhlého solárního parku jsou náklady na energii o 23 % nižší než u těch nejúčinnějších vznětových kamionů. Ty elektrické přitom odvezou stejnou zátěž při výrazně lepší jízdní dynamice. To ale nestačí, takže v depu slouží i malé e-Transity pro místní rozvážku a také manipulační elektrické tahače BYD. PepsiCo chce totiž do roku 2040 zcela odstranit škodlivé emise ze všech svých provozů, proto plánuje s využitím nově získaných zkušeností budovat další distribuční centra lépe, zejména s vyšším důrazem na zajištění dostatečného příkonu elektřiny. PepsiCo také buduje vlastní síť výkonných nabíječek na strategických místech a bude provozovat další Tesly Semi, až konečně dorazí.
Kdyz u Tesel tato cisla sedi. Mozna Volvo zere 1.1kWh/km kdyz jede bez privesu. Maji tam nesmyslnou prevodovku ( u ktere vyuzivaji tak pulku prevodu, olej ale chteji menit cely pri udrzbe, a vozeji vzdy se sebou ti ozubena kolecka navic) a jeste horsi aerodynamiku - to nemuze vyjit nastejno s Teslou, ktera prevodovku nema a jeste pri ustalene rycholsti pohani to jen jednim motorem
Pochvala na rozhled, bál také úsměvná, evropští řídici s cab over tahaču mají ještě lepší...
Ale úplně nejekologictejsi by bylo nevozit sodovku 450mil daleko...