Národní úřad pro bezpečnost dopravy ve Spojených státech (NTSB) zveřejnil důležitý poznatek, který vrhá nové světlo na možné příčiny nehody, při níž letos v dubnu v texaském městě Spring zemřeli dva muži v Tesle Model S. Médii celého světa totiž proběhly informace, že ani jeden z mrtvých mužů, vyproštěných z hořícího vraku auta, které vysokou rychlostí narazilo do stromu, neseděl na místě řidiče. Když se k tomu přidalo ještě svědectví příbuzného řidiče, že jej spatřil, jak za jízdy přelézá na zadní sedadlo, byla senzace na světě. Bulvár ihned obvinil špatně fungující Autopilot Tesly a na oba mrtvé část veřejnosti pohlížela jako na oběti nedokonalé techniky. Situaci nepomáhala ani tradičně slabá, až nulová komunikace Tesly se světem, jejíž části navíc účinně vyvracely nezávislé subjekty.
Půl roku se žádné nové informace neobjevily, svět pozapomněl, ale americké úřady nikoliv. Získaly klíčový důkaz, když se jim podařilo ve spolupráci s výrobcem opravit požárem poškozený modul EDR (obdoba černé skříňky v letadle) a stáhnout z něj relevantní data. A ta hovoří jasnou řečí. Obě přední sedadla byla v době nehody obsazena, pásy byly zapnuté a především byl sešlápnutý plynový pedál, v jednu chvíli až na 98,8 %. Rychlost během posledních 5 sekund před nárazem dosáhla až 108 km/h. Když se k tomu přidá ještě dříve zveřejněná zpráva z posmrtné toxikologie, která konstatovala, že řidič měl v krvi nadlimitní množství alkoholu, začíná se obrázek toho, co se oné tragické noci zřejmě stalo, vykreslovat mnohem jasněji.
Samozřejmě stále zbývá teoretická možnost, že řidič skutečně za jízdy přelezl dozadu, oklamal snímač zatížení sedadla (což není nic obtížného) a plyn stlačilo něco jiného než jeho pravá noha, avšak úřady nehrají na „co by, kdyby“ a podle nich je jasno. Zbývá tedy klíčový svědek, jehož odpověď tuto verzi narušuje, ten se ale mohl snažit vyvinit příbuzného a navíc té noci zjevně tekl alkohol proudem. Čekáme také na vysvětlení, proč se řidič po nehodě octl na zadním sedadle. Pokud tam vůbec opravdu byl. To už bude na posouzení příslušnými orgány. Případ budeme každopádně dále sledovat.
Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km |
Cena od | 2 187 700 Kč |