Zatímco první generace vzbudila některými svými vlastnostmi (nestahovatelná okna v zadních dveřích) rozpaky, nová DS4 nenechává nic náhodě. I když se dál drží strategie používání co nejjednodušší mechaniky, provedením, designem, výbavou i důrazem na pohodlí posádky se odlišuje nejen od prémiové konkurence, ale i od téměř všeho ostatního, co jsme dosud byli zvyklí na silnicích potkávat.
Řekněme si to hned na začátku: DS4 používá i přes své tržní ambice jednoduchou vlečenou zadní nápravu a jinou ani nabídnout neumí. Jenže je třeba dodat, že při zaměření na komfort to nevadí; hlavní výhodou víceprvkového zavěšení je stabilní úhel kola vůči vozovce i při dynamické jízdě v zatáčkách. A tak se s DS4 jezdit sice dá, ale mnohem víc vás bude bavit uvolněná plavba. A druhou nevýhodu tohoto řešení, tedy větší přenos hluku od kol do karoserie (víceprvkové zavěšení má mezi kolem a podvozkem dva silentbloky, vlečená náprava jen jeden) tu potlačila jiná řešení. A co výrobce ušetřil na zadní nápravě, mohl věnovat do sofistikovaného systému, který s pomocí kamery za čelním oknem monitoruje vozovku, a pokud na ní zaznamená nerovnost, s předstihem upraví charakteristiku adaptivních tlumičů.
Ten je na českém trhu standardem, což je dobře dobře, protože DS4, ač patří do kompaktní (nižší střední) třídy, používá kola o průměru 72 cm, která jsou podle výrobce největší v segmentu. A protože mohou být až 20", něco takového utlumit je pro pérování velký oříšek. Nicméně povedlo se a při krátké zkušební jízdě jsem ocenil velmi dobrou schopnost měnit rychlé svislé pohupování na příjemné spojité. Na hydropneumatické pérování sice samozřejmě opět nedošlo, avšak s těmi nejklasičtějšími mechanickými prostředky se povedlo vyčarovat komfort, v této třídě znamenitý.
Protože jsem vyzkoušel postupně tři debutující motorizace, tedy jak konvenční benzinový tříválec, tak čtyřválcový diesel a také plug-in hybrid, nepřekvapivě jsem zjistil, že co do komfortu si nejlépe vede verze s nejlehčím motorem. Pomohly jí i menší, 17" kola, avšak vyvážená je nejlépe. O 200 kg těžší hybrid kousek lehkonohosti ztratil, avšak stále šetří posádku nepatřičného natřásání velmi dobře a navíc ve velkém tichu. A úsporný diesel si své zákazníky jistě také najde a my posíláme obdiv, že jej Stellantis jako jeden z posledních ještě vůbec nabízí, avšak jeho těžkopádnější projev a poměrně citelný hluk nastoluje otazníky, proč takový pohon vedle levnějšího, lehkonohého a jen o kousek méně úsporného benzinového tříválce ještě volit.
Hybrid se na mě bohužel dostal vybitý, takže jsem jej okusil pouze v hybridním režimu a čistě elektrickou jízdu vyzkoušel jen stovky metrů po předchozím pečlivém rekuperování. Elektrický a benzinový pohon si rozumějí skvěle, jen převodovka občas trochu nestíhá řidičovo bleskovým rozhodnutím změnit jízdní styl. Pohodlí za volantem je mezi kompakty nadprůměrné, počínaje měkkými sedadly s vrstvou tlumicí hmoty přes výborné odhlučnění díky dvojitým oknům až po příjemné materiály uvnitř. Na sportování to moc není a rychlé zatáčky dovedou podvozek přivést do úzkých, pokud nejsou pokryty dokonalým asfaltem, ale k tomu se DS4 stejně nenarodilo.
Samostatnou kapitolou jsou palubní systémy. Je jich přehršle, dostaly téměř kosmické ovladače a vyznat se v nich si vyžádá delší zkušenost než několik desítek minut za volantem. Takže jen telegraficky – podle prvních dojmů se zdá být nový, velký a plně barevný head-up displej velkým pokrokem, audiosystém hraje na dnešní dobu skvostně a ovládání si konečně odpustilo rozčilující nutnost držet chvíli startovací tlačítko ke své aktivaci. Odezva ovládání je podle zástupců značky bezprostřední, mně se ale zdálo, že má v tomto směru ještě co zlepšovat. Avšak proti dosavadním standardům na palubě stellantisovských vozů jde o mílový krok vpřed.
Aktuálně jsou v prodeji tři čistě benzinové motorizace, z toho zmíněný tříválec 1.2 PureTech 130, dále čtyřválec 1.6 PureTech ve výkonových stupních 180 a 225 a nakonec plug-in hybrid E-Tense 225 s motorem 1.6 PureTech. Elektromobil přijde v roce 2024 a dostane jako vůbec první vůz koncernu zcela novou platformu STLA Medium, která by měla posunout standardy o pár let vpřed. Například slibovaným dojezdem až 700 km, ale i dalšími parametry.
Ceník už míří nepokrytě do prémiové třídy, čemuž odpovídají požadované částky i nabídka doplňků. Postaven je na poměrně komplikovaném systému základních linií, rozvětveného do tří různých stylů. Zatímco základní verze Bastille (od 720 000 Kč) a Bastille+ (od 745 000 Kč) jsou vždy stejné, dále se nabídky dělí na sportovně laděné linie Performance Line (od 835 000 Kč) a Performance Line+ (od 925 000 Kč), na standardní Trocadero (od 860 000 Kč) a Rivoli (od 950 000 Kč) a crossoverově laděné Trocadero Cross (880 000 Kč) a Rivoli Cross (970 000 Kč). Základní tříválec 1.2 PureTech je k dispozici pro všechny linie, diesel (+40 000 Kč) pak od Bastille+ výš. Slabší verze zážehové 1.6 (+80 000 Kč) a PHEV (+280 000 Kč) si můžete dopřát do každé ze tří specializovaných linií, tedy Performance Line, Trocadero a Trocadero Cross. Jeho silnější provedení (+130 000 Kč) patří jen k vrcholným liniím Peformance Line+, Rivoli a Rivoli Cross.
Ceny základních verzí
1.2 PureTech 130 | 1.6 PureTech 180 |
1.6 PureTech 225 | 1.5 BlueHDi 130 | E-TENSE 225 | |
---|---|---|---|---|---|
Bastille | 720 000 Kč | – | – | – | – |
Bastille+ | 745 000 Kč | – | – | 795 000 Kč | – |
Performance Line | 835 000 Kč | 915 000 Kč | – | 885 000 Kč | 1 115 000 Kč |
Performance Line+ | 925 000 Kč | 1 005 000 Kč | 1 055 000 Kč | 975 000 Kč | 1 205 000 Kč |
Trocadero | 860 000 Kč | 940 000 Kč | – | 910 000 Kč | 1 140 000 Kč |
Rivoli | 950 000 Kč | 1 030 000 Kč | 1 080 000 Kč | 1 000 000 Kč | 1 230 000 Kč |
Trocadero Cross | 880 000 Kč | 960 000 Kč | – | 930 000 Kč | 1 160 000 Kč |
Rivoli Cross | 970 000 Kč | 1 050 000 Kč | 1 100 000 Kč | 1 020 000 Kč | 1 250 000 Kč |
Výrobce poskytuje standardně pětiletou záruku omezenou nájezdem 60 000 km a výhodné financování, v němž lze získat DS4 již od zhruba 8 tisíc korun měsíčně bez DPH. Všechny verze se chlubí bohatým standardem, avšak seznam příplatků je ještě bohatší. V něm zaujme třeba paket Easy Access (34 000–72 000 Kč podle linie), zahrnující bezklíčový přístup, handsfree, elektrické víko zavazadelníku, přední i zadní parkovací asistent s panoramatickou kamerou, samostmívací vnější zrcátka a tzv. rozšířený bezpečnostní paket s adaptivním tempomatem stop & go. Dále maticové světlomety s 15 segmenty na každé straně (+25 000 Kč, pro vrcholné linie standard), protihluková boční okna (+8 000 Kč, pro vrcholné linie standard), čalounění nappa (+110 000–150 000 Kč), ventilovaná a masážní sedadla (+52 000–54 000 Kč) či hi-fi Focal Electra (+30 000–114 000 Kč).
Technické parametry DS 4 základní
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 400 × 1 830 × 1 470 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 kW, 225 (180 + 110) koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? + 50 |
Cena od |